Har en ytterdörr som tar i karmen där jag pekar med skruvmejseln...
Hur ska jag göra för att få den att luta mindre?
Har testat att lossa alla 4 skruvar och provat skruva på justerskruvarna men dessa va helt stumma
Hur ska jag göra för att få den att luta mindre?
Har testat att lossa alla 4 skruvar och provat skruva på justerskruvarna men dessa va helt stumma
Finns det några karmskruvar på karmen? Det brukar sitta täcklock i plast som döljer dessa. Försök isåfall att juistera ut karmens gångjärnsida men hjälp av dom översta två skruvarna. Dessa juistera med en T-nyckel eller en karmhylsa.
Produkter som diskuteras: "karmhylsa"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Det är inte skruvarna du ska ge dig på! Gångjärnen måste riktas en aning, det viktiga är väl att du får tag på en passade gångjärnsriktare till just dina gångjärn. Metoden är alltså att lyfta av dörrbladet och inledningsvis rikta det övre gångjärnet och det mellersta något, det räcker att rikta den delen som tillhör karmen. Gör ytterst små justeringar och prova emellanåt. Det är normalt att gångjärn slits på tyngre dörrblad.
A A-O skrev:
Genom att justera de två översta karmskruvarna (De bakom plastplopparna i karmen) på gångjärnssidan så löser du problemet.
Du behöver en T-nyckel alt. En karmnyckel o en skruvdragare.
L Lenza skrev:Det är inte skruvarna du ska ge dig på! Gångjärnen måste riktas en aning, det viktiga är väl att du får tag på en passade gångjärnsriktare till just dina gångjärn. Metoden är alltså att lyfta av dörrbladet och inledningsvis rikta det övre gångjärnet och det mellersta något, det räcker att rikta den delen som tillhör karmen. Gör ytterst små justeringar och prova emellanåt. Det är normal att gångjärn slits på tyngre dörrblad.
Dörren monterades för 2 månader sen så det är nog inget slitage, det har nog bara satt sig lite
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden