Har en ytterdörr som tar i karmen där jag pekar med skruvmejseln...
Hur ska jag göra för att få den att luta mindre?

Har testat att lossa alla 4 skruvar och provat skruva på justerskruvarna men dessa va helt stumma

• Ytterdörr som tar i karmen på övre sidan, indikerad av en pekande skruvmejsel, med kvällsvy genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närplan på en ytterdörrs gångjärn med synliga skruvar mot en karm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Finns det några karmskruvar på karmen? Det brukar sitta täcklock i plast som döljer dessa. Försök isåfall att juistera ut karmens gångjärnsida men hjälp av dom översta två skruvarna. Dessa juistera med en T-nyckel eller en karmhylsa.

L
Det är inte skruvarna du ska ge dig på! Gångjärnen måste riktas en aning, det viktiga är väl att du får tag på en passade gångjärnsriktare till just dina gångjärn. Metoden är alltså att lyfta av dörrbladet och inledningsvis rikta det övre gångjärnet och det mellersta något, det räcker att rikta den delen som tillhör karmen. Gör ytterst små justeringar och prova emellanåt. Det är normalt att gångjärn slits på tyngre dörrblad.

A A-O skrev:
Har en ytterdörr som tar i karmen där jag pekar med skruvmejseln...
Hur ska jag göra för att få den att luta mindre?

Har testat att lossa alla 4 skruvar och provat skruva på justerskruvarna men dessa va helt stumma

Genom att justera de två översta karmskruvarna (De bakom plastplopparna i karmen) på gångjärnssidan så löser du problemet.
Du behöver en T-nyckel alt. En karmnyckel o en skruvdragare.

Japp det finns det!

ska jag skruva dom in eller ut på gångjärnssidan?

L Lenza skrev:
Det är inte skruvarna du ska ge dig på! Gångjärnen måste riktas en aning, det viktiga är väl att du får tag på en passade gångjärnsriktare till just dina gångjärn. Metoden är alltså att lyfta av dörrbladet och inledningsvis rikta det övre gångjärnet och det mellersta något, det räcker att rikta den delen som tillhör karmen. Gör ytterst små justeringar och prova emellanåt. Det är normal att gångjärn slits på tyngre dörrblad.

Dörren monterades för 2 månader sen så det är nog inget slitage, det har nog bara satt sig lite :-)

E
A A-O skrev:
Japp det finns det!

ska jag skruva dom in eller ut på gångjärnssidan?
Karmen ska flyttas ut mot väggen och inte in mot dörren. Har för mig att det således blir moturs på skruvarna.

• Gilla
Mannfelt
  • Laddar…
E epw skrev:
Karmen ska flyttas ut mot väggen och inte in mot dörren. Har för mig att det således blir moturs på skruvarna.
Använd den sidan på hyllan med stora hålet så du inte skruvar ut skruven utan bara justerar karmen

• Gilla
A-O
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.