Hej

Vi har varit och tittat på ett hus med en putsad fasad som har, enl. mig, märklig lösning. Här har man satt upp cellplastskivor direkt på den gamla lockpanelen och sedan putsat på detta. Detta gjordes 2015. Tycker det känns väldigt konstigt att göra såhär när man vet alla problem som enstegstätade fasader har, vilket varit känt i många år. Nu finns det ju dock "luftspalt" i mellanrummen som bildas mellan bräderna i lockpanelen, men är skeptisk till konstruktionen ändå.
Sedan kan man ju fråga sig varför man satte upp frigolitskivorna, enbart för att ha något att putsa på eller för extra isolering? Den isolerande förmågan borde ju minska drastiskt då man har luftutrymme bakom där luften kan vandra fritt?

Jag är ju dock alltid skeptisk till att man ska ha all denna plast överallt, så mina åsikter om konstruktionen är kanske påverkade av det faktum att jag avskyr cellplast.
 
Jag skulle rekommendera att avstå alternativ dra av kostnaden för att göra om fasaden.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Känns som det är så många fel på detta huset att jag kommer skippa det. Tak och plåtarbeten är bristfälliga, nyrenoverade badrum utan klämring i golvbrunnen, tydligt hemmapul med elen. Sedan pricken över i:et, inredd källare med påreglade väggar och golv med tydlig mögellukt. Det mesta gjort de senaste 3-4 åren.

Är tydligen en snickare som bor där också :)
 
H huggan skrev:
Jag skulle rekommendera att avstå alternativ dra av kostnaden för att göra om fasaden.
Jo, om det ändå bara vore fasaden som var dåligt gjort. Huset har flera fel som tyder på att mycket gjort de senaste åren bara är hafsarbete. Är enligt min mening en för stor risk att köpa det huset.
Sedan är det mycket som vi själva hade velat göra om så då skulle man vilja påverka priset mycket, vilket jag inte tror att säljarna är intresserade av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.