Fulkemisten
Fulkemisten: Verkar svårt att hitta 20x70 vid en snabb googling ja. Men kolla med någon välrenommerad brädgård så kan de nog ta in det åt dig. Går det inte att finna rätt dimension är ett trollknix man kan göra då att köpa 20x120 eller kanske 20x145 och såga eller fräsa ett spår mitt på brädan och på så vis få till varannan "fuskspont". Rätt enkelt med bords- eller cirkel/sänksåg. En
6 svar · 7,0k läst
·
O
Obbarn: Okey!!!! Det tål att tänka på .......Får höra med chefen ( hustrun ). Tack igen ..
4 svar · 2,5k läst
C
Corpus: Jo, Jag håller med er om att det kanske inte blir så bra att försöka spackla springan. Så jag löste problemet genom att såga bort en centimeter från regeln, så den rundade kanten försvinner.
6 svar · 7,8k läst
A
aweste00: [citat] Inget gjutet bord men typ 10 mm planat stål. Går inte att luta. Styrningen är jävligt viktig, har problem med att det drar om jag kör hårt virke, typ ek. Men det gör man ju inte så ofta. Vet inte hur mycket öppning jag har, kanske 300 mm. Irriterande när det inte räcker men i väldigt många fall hade det inte hjälpt med det dubbla.
9 svar · 3,4k läst
·
Semiproffset
Semiproffset: [citat] Dela en bild på vad du vill uppnå så kan säkert någon duktig murare i Forumet tipsa om lämplig teknik =)
4 svar · 1,2k läst
Nilerts
Nilerts: Stort tack för alla svar!
26 svar · 5,5k läst
·
M
mendelsohn: Stort tack
4 svar · 677 läst
·
K
Kustvägen: Man kan linda vita rep tätt runt - sjöbodsstuk typ.
10 svar · 6,6k läst
E
eddiw: [citat] Ja det skulle ju kunna vara en variant, att se till att det finns en luftspalt precis vid innertaket. Välventilerat är dock taket och vinden skulle jag säga. Trots att huset saknar ventiler blåser det rätt bra på vinden när det blåser mycket.
4 svar · 3,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Varför inte bara lägga upp ett innergolv i hönshuset, och låta vattnet rinna därunder? Dvs ett slätt plankgolv som ligger ovanpå något slags proppar i plast. Om det sedan rinner vatten där under mår nog hönsen bara bra av.
5 svar · 1,8k läst
·
O
Oddbod: Jag har grävt ur vår källare till nederkant av sulan, sedan byggt upp med 100mm pordrän, 50mm cellplast och uppe på den ca 80mm armerad betong med vattenslingor. Vårt hus är byggt -44 så det var oarmerad betong direkt på leran (gammal sjöbotten). Efter det har jag reglat upp med 45mm plåtreglar (luftspalt mot ytterväggar) och våtrumsgips mot väggar som står direkt i leran.
5 svar · 1,1k läst
C
Anonymiserad 164152: Några balkskor, reglar och spånskiva löste de för mig. Billigt och relativt smidigt :)
8 svar · 2,6k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Det är ett väldigt starkt lim, om man har högt fogtryck, om man inte har det så expanderar limmet till skum och blir inte lika starkt. Men jag tror absolut att det kan hjälpa till att få det stumt, men jag hade använt biltemas stenlim, det expanderar lite mindre än vanligt fogskum och blir lite hårdare. https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/stenlim-2000029972
1 svar · 10,5k läst
VidarH
VidarH: Sökord för att få bra/fler träffar borde vara cellplast och xps då en del inte använder varumärket Frigolit som träfford. Med det sagt så köpte jag ett gäng sådana för många år sedan för sätta i taket på dåvarande lägenheten, men de blev bara liggande så när jag sedan flyttade så hamnade de i soprummet...
12 svar · 21,6k läst
Noramasen
Noramasen: finjobbat(y) En annan liten variant som kan vara till användning, är att tänka tvärtom! -Öh hur tänkte han nu? Tänker nu kanske vän av ordning och reda över begreppen! Jo istället för att kapa den den som ska anpassas till det fasta underlaget, så anpassar man den fasta biten till den kommande. Och detta kan man med fördel dra nytta av med tanke på hur ljuset ligger, och andra
11 svar · 10,9k läst
·
J
justusandersson: Så länge som vilplanet är ordentligt förankrat har det ingen större betydelse att det inre vangstycket är fritt. Det fiffiga med lutande vangstycken är ju att bara en begränsad del av den last som en gående utgör påverkar vangstycket. (70 % vid 45 ° lutning) Det vertikala lasten som påverkar upplagen blir dock oförändrad.
5 svar · 2,8k läst
·
N
Nizztos: Först, tack för alla ideer. Även om en del inte fungerar för mig kan ju någon annan förhoppningsvis ha nytta av dem. [citat] Den innnerväg som vore aktuell är murad så det känns svårt. Den andra innerväggen var tidigare yttervägg och är i plank ovanpå en mur. [citat] Tror inte detta fungerar genom stenullen? Känns som man behöver förlängare av god kvalitet också och det vet
10 svar · 4,7k läst
J
justusandersson: Det är ingen nackdel med en kraftigare balk över ett fönster. Därmed minskas nedböjningen ännu mer. Men det räcker med 45x170. Det är det längsta fria avståndet som är dimensionerande. Jag vet inte exakt hur den här beräkningsappen fungerar. Jag misstänker dock att rödmarkeringen beror på att nedböjningen blir större än L/300 (en trehundradedel av spännvidden). När en stor
8 svar · 2,3k läst
·
O
Obbarn: Tusen tack för svaret !!!!!!!! Fick tag I en konstruktör i eftm., och han menade att den takstolskonstruktionen inte belastar hjärtväggen så mycket. Huvudsaklig belastning är egenvikten av rambalken inkl. materialet som klär in balken + övrig inredning på övervåningen. Ditt svar + ovanstående känns tryggt. Skall försöka få ner öppningen till max 3,5m för att få lite marginal
8 svar · 5,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: Det är nog rätt okritiskt, endast ytan skulle blir blöt och det torkar fort. Skulle säga att det är betydligt viktigare att hålla råsponten torr än takstolarna.
1 svar · 1,4k läst
J
Johan456: Ja, det låter vettigt.
1 svar · 1,8k läst
DixiePixie
DixiePixie: Tack, det var det jag undrade - om det svaret jag fick var ”standardsvar”. Ser inga problem med takstolar över garaget , nu ligger det råspont på ca 2/3 delar av vinden. Jag jämförde med takstolsplan för huset vi bygger (Anebyhus) och reflekterade att takstolar ligger tätare över garaget och är av 45x195 fast spännvid är bara 7m
6 svar · 5,5k läst
I
IAmNotANumber: Ska inreda med förvaring i förrådet och tänker det är lika bra att isolera. Väggarna har jag tänkt att lägga in elen i flexislang där det går att bygga in. Eller så lägger vi det utanpåliggande (elektriker). Vid ventilation gör jag ett hål på vardera vägg. Känns som jag har koll på väggarna. Dock vet jag inte om jag ska köra osb, spån och/eller gips. Vad föreslår ni? Men
0 svar · 3,8k läst
·
Mikaelw86
Mikaelw86: Tack så mycket. Ja jag tänkte ta bort allt omkring balken. Eventuellt så får balken vara klar, blir ju lite öppnare ändå :) skickar bild hur det ser ut sen när man tagit ner mer.
4 svar · 2,3k läst
·
F
fundersam63: hej, Den bästa lösningen jag hittat är att ersätta hela taket på vinkeln så att ca halva delen blir uterum och den andra det nuvarande rummet men att de får ett gemensamt sadeltak som går upp till nocken på den andra delen. Skippar dock åtgärden för min del eftersom jag inte vill börja göra ett sånt taklyft.
18 svar · 17,7k läst
·
Oldboy
Oldboy: Kanske idé att lägga upp en annons om köpes? Gissar att det inte är många som försöker ta ner denna typ av takskivor hela, men om man vet att ngn är intresserad av att köpa/mottaga hela sådana så kanske. Har man tur så kan det kanske gå.
4 svar · 11,0k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Du har redan ett färdigt golv, men det är för lågt, och ditt tilltänkta furugolv tål att läggas på reglar utan ett massivt undergolv!? Jo. Jag menar reglar uppsågade som distansribbor i olika tjocklekar för att både kompensera för höjdskillnaden och det lutande golvet på samma gång. På så vis gör du två flugor på smällen!
3 svar · 2,1k läst
·
T
teklov: [citat] Jag gjorde som @mattiasp föreslog och det fungerade jättebra. Tack för tipset
4 svar · 5,9k läst
·
J
justusandersson: Bra komplettering av @richardtenggren ! De två andra lastfall som är mest aktuella är 1) jämnt utbredd last och 2) godtyckligt placerad punktlast. Formlerna är snarlika men inte identiska. I grunden är detta 1700-talsfysik.
17 svar · 6,7k läst
Anna_H
Anna_H: Låter som en ganska bra idé tycker jag?
3 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.