Funderar på att bygga en halvvägg mitt i rummet med måtten 150cm brett och 170cm höjd. Som ram har jag tänkt mig brädor med 17,5 cm bredd och 4,5 cm tjocklek. Tänkte börja med att fästa 1 bräda på golvet där det är masonitskiva och reglar därunder, det är trossbotten under. För att få max stabilitet, bör jag limma fast denna bräda och även slå i lite grövre spik i där reglar är?
Tänkte sen sätta osb skiva över den reglade ramen, eller är konstruktionsplywood stabilare? Därefter blir det gipsskiva. Tanken är att fästa en ca 20 kg tung tv på väggen. Någon som har tips? Vet att detta har varit uppe på flertal forum, men det var längesen, kanske har byggteknik ändrats? Obs vill undvika att sätta fast denna i tak om möjligt.
/J
Tänkte sen sätta osb skiva över den reglade ramen, eller är konstruktionsplywood stabilare? Därefter blir det gipsskiva. Tanken är att fästa en ca 20 kg tung tv på väggen. Någon som har tips? Vet att detta har varit uppe på flertal forum, men det var längesen, kanske har byggteknik ändrats? Obs vill undvika att sätta fast denna i tak om möjligt.
/J
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är en utmaning att göra en sådan vägg som dessutom tål en excentrisk (utanpåliggande) last. Jag skulle utgå från någon typ av stålkonsol som jag skruvar fast i bjälken i golvet under väggen. Du kan också använda trä men då tror jag du måste använda ett skarvjärn för att fästa in i golvbjälken. Som denna bild visar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, ser ut att bli lite jobb då. Kanske ska flytta halvväggen med ena sidan mot en vägg istället och sätta fast sidan mot rumsväggen? Då borde det väl bli lite stabilare?J justusandersson skrev:Det är en utmaning att göra en sådan vägg som dessutom tål en excentrisk (utanpåliggande) last. Jag skulle utgå från någon typ av stålkonsol som jag skruvar fast i bjälken i golvet under väggen. Du kan också använda trä men då tror jag du måste använda ett skarvjärn för att fästa in i golvbjälken. Som denna bild visar.
[bild]
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det blir bättre, men den måste ändå förankras i golvbjälkarna på några ställen om du vill kunna belasta den.
Klicka här för att svara