Har ett stycke kalksten som skänkts mig som jag tänkt ha som del av bänkytan i mitt kök. Den är bara ca 30 cm bred, så det är inga större stycken vi talar om. Ytan är rätt grov så jag har tänkt slipa/polera den lite. Är inte ute efter någon högglans, utan vill mest få bort den värsta skrovligheten. Större gropar och sprickor tänker jag att jag kan fylla med lite epoxy.

så till mitt problem: hur gör jag? har aldrig gjort detta förut, och har en högst begränsad maskinpark. Jag har en bandslip som tuggar på, men anar att man helst ska våtslipa när det gäller sten? Vill helst inte köpa en maskin för massa pengar som sen inte blir använd igen.

Kalkstensskiva med grov yta använd som bänkyta i kök, bredvid träyta, över vita skåpluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Du kanske kan hyra en maskin en helg?

vad är det för maskin jag behöver? tryckluftsdriven excenterslip?

Beror på vilket utseende du önskar och hur mycket tid du har. Du kommer långt med Biltemas våtslippapper och handslipning. Viktiga är att du har något plant att hålla slippappret med och att du går från fint till finare papper så du får rätt avverkning. Du kan få mycket fin yta om du varit noggran i alla steg. Epoxi mm skulle jag undvika

Vill förtydliga att de djupaste groparna blir svåra att bli av med även med större maskin, bättre då att be lokala stenfirman om ett pris, en sån liten bit är lätt för dem att fixa

ok! blir en runda på jula eller biltema och ser vad jag kan hitta. och struntar i epoxin. och visst går det att lämna bort men jag ser rätt stort värde i att lära mig hur jag gör.

• Gilla
Stigfinnaren69
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.