Byggmaterial & Byggteknik
hempularen: [citat] Ja i princip. Man bör kanske kontrollera att betongen är någorlunda plan. annars kan det behövas flytspackel.
gurra81: Jo ett lager brandgips plus ett renoveringsgips kan jag nog få plats med, det var en bra idé! Ska också se till lägga in mer isolering i bjälklaget.
Martin Berggren: 4mm plywood om trästrukturen är viktig https://www.hornbach.se/shop/Bjorkplywood-4x1525x1525/6551369/artikel-detaljer.html
Staffans2000: Io confesso! Jag gick på det rakt av! Staffan P.S. Nu kan fler njuta av denna pärla!
aiskylos2: [citat] Precis. Lyckades böja ett sånt genom att förankra ett solsegel på det. Gick sådär. Håller på att försöka väcka till liv kunskaperna i hållfasthet från gymnasiet, det går inte heller jättebra.
MagHam: En radikal motfråga... Måste du ta bort (eller ens dölja) eternitfasaden? Är den hel och välskött (målad) så behöver den inte vara ful även om det är många som tycker det. Men jag tror trenden håller på att vända här.
Skärkarln: Jag har precis samma fundering. Färdiga trappkit känns orimligt dyra. De extra millimetrarna på första och sista trappsteget gör mig inget. En fundering jag har är om limfogen kommer att röra sig i takt med luftfuktigheten och om det innebär att de bör läggas ”flytande ” för att inte spricka. Tänker mig att limma i framkant och hålla ner den i bakkant med en eklist. Ser att man
useless: Alltid på varma sidan, dvs innanför isoleringen. Innanför sett till väggens konstruktion alltså... Dvs utifrån och in: Ytterpanel, (luftspalt), vindpapp, timmer, isolering, ångbroms, pärlspont.
Lutte: Ser ut som att man ser påbyggnad klart och tydligt på bilden. Jag hade hyrt en motorkap och kapat i lagom höga bitar sen använt skyliften som kran och lyft ner det på backen. Är du extra våghalsig så kör du skyliften från backen och tar stora bitar. Dom brukar vara specade till ca 180-225kg skyliftarna.
justusandersson: Det är kork-o-plast. Väldigt populärt på 70-talet, ofta i kök. Det är plastöverdragna korkskivor. Vanligen limmade mot ett slätt underlag som t.ex. masonit.
Marcussjogren: [citat] Jag har en 5-7cm som jag hade runt fönster och mellan timmer, funkar alldeles utmärkt.
Hantlangaren: Skulle alltså helst vilja ha någon form av stenvägg. Är Leca det billigaste alternativet?
Tokfarbrorn: [citat] Gört! Det är inte nå svårt, förutom när man kommer till sånna här lister :rofl:
Rinzzan: Hej! Har börjar fixa i min källare där det var draget avlopp till att bli en liten toalett. Dock har ju detta gjorts för ett tag sen och betonggolvet var ju inte rakt och det har jag fixat till. Nu återstår det andra problemet där väggarna inte är raka. Mätte med vattenpass och fick att det diffar upp till 5-6 cm på något ställe. Är putsning att föreslå eller vad skulle ni duktiga
justusandersson: Javisst är det lamellparkett. Inte original med andra ord. Det brukar också gå att rädda, minus någon enstaka bräda, om man är fförsiktig
jottor: Ok allt som är inom rummet/cellen har inga krav. Om jag har en eldosa i väggen med ett rör ut genom cellväggen måste den då tätas med brandklassat fog?
C.Lundin: [citat] Absolut, risken för det minimeras ju avsevärt, så för den sakens skull är det värdefullt att laga. Och ja, sättningar förekommer så det är egentligen ingenting att oroa sig för, bara man håller lite koll.
DOMUS: [citat] -Tack Dan! Jag borde naturligtvis tänkt på det innan jag kastade ur mig frågan här.
Fredric Berling: [citat] Ok. Ja. Så borra ner i befintlig mur för att förankra låter för mig också som den säkraste lösningen. Kanske i kombination med nån sorts förankring i takstolen. Tack så mycket för din feedback.
Hjulbent: För att lura ögat, det är det som gäller. Att få något att inte synas i taket är svårt det blir ett släpljus från fönstren som framträder allt i taket, Spackling ( s.k bredspackling ) ska vara min 25 cm på varje sida om skarven med remsa/papper över samt att det måste spacklas flera ggr. Det ska vara en lååååång kulle över skarven, specielt i tak, då kan ögat luras
vomdon: [citat] Tack för snabbt svar. Ja, vi har haft fundering på det.
Patzie: Vet inte hur specen är på ”quicknet” men när man lägger vanliga t2 blå på spån så ska man alltid ha armeringen under slingan iallafall Skulle tro att detsamma gäller i detta fall. Men som sagt aldrig lagt just de systemet(y)
justusandersson: [citat] Bara så det går fritt och ser estetiskt tilltalande ut. Jag har testa idén på några projekt med knepiga höjdförhållanden och det kan faktiskt bli ganska bra. Om det finns risk för snöfickor beror på husets takform, var det ligger och vilka väderstrecken är. Västra Götaland kan ju betyda Bohuslän och där är ju inte snö det stora problemet.
Irouza: Hej, har i dagarna sett lite olika reklamer för denna leverantör och installatör. http://effektivisolering.se/sprayisolering/ Alltså för sprayisolering. Vi har idag isolerat vår ena krypgrund, och har även utfört en delvis renovering då de var en mögelskada där nere. Men jag vill så klart effektivisera allt, miljövänligt och så bra som möjligt. Detta med effektivisolering kom upp,
toolman77: Jag har lärt mig en annan tråd av någon (Findus?) som är betydligt bättre snickare än jag att facktermen är att "bombera" dvs att göra hela sättsteget lite konvext så att det bara nuddar överliggande plansteg på mitten. Då kommer det inte att knarra. För att verkligen få stum kontakt mellan plan och sättsteg så kan man pressa upp plansteget medans sättsteget skrivlimmas i
timmerhuset_78: [citat] ligger inte heller helt tät utan bara överlappande
rqx: Ahh! Det står inget på den men jag har en likadan fast genomskinlig där det står att den är det. Kanske felmärkt eller något, tack för infon att den är vit vid applicering. Till skillnad från silikon
Krilleman: Enkelt och billigt, dra i en eller flera självborrande skruv i skarven så släpper den inte. https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/montage/stativsystem/