Hej. Jag hittade dessa fina balkar i en jordkällare som ingen ville ha så jag tänkte att jag tar hem dom och sätter dom som synliga balkar i ryggåstaket till mitt nybygge men snart är det dax att montera dom så läste jag att gamla sliper inte va alls bra utan kunde vara cancer framkallande.
Hur vet man om dom är giftiga?
Kan man inte spärrmåla dom?

• Gamla träbalkar staplade i en dammig jordkällare med solljus som lyser in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men är det gamla slipers då? Om de är "farliga" så finns det nog rätt tydlig impregnering.

H hempularen skrev:
Men är det gamla slipers då? Om de är "farliga" så finns det nog rätt tydlig impregnering.
Ingen som vet vad det är eller har varit till. Det ser inte ut som det är något tjära på dom men dom luktar lite skummt men inte konstigt när dom leget rakt på sanden i en jordkällare i många år. Hur kan man se om det är impregnerad sliper?

Är det slipers så är de mycket troligt impregnerade med arsenik eller kreosot. Inget jag skulle vilja ha inne i mitt hem precis. Den ena stocken verkar bära spår av räls så det är troligtvis en järnvägssliper.

Jag sågade av en kant med tigersågen och den är inte mörk på insidan som ni ser.
Men den luktar starkt.
Va slipers mörk rakt igenom eller bara på utsidan?

• Två slipers där en sågats av och visar ljusare trä insida jämfört med den svarta utsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luktar det starkt är det troligen kreosot, inget att rekommendera inomhus.

Tänk efter nu.
Varför skulle du vilja montera upp nåt som potentiellt är onyttigt och dessutom luktar illa i ett nybygge...?

Vad gör du om de visserligen inte är impregnerade men lukten kryper fram efter att de monterats?

Släng skiten!
/M

Staffans2000
Det finns inget som tyder på att det är slipers. Varken märken efter rälsspik eller impregnering.

Vilken effekt har spärrmålning på lukt. Balkarna är så fina så därför jag gärna vill använda dom

Staffans2000
Hennke85 Hennke85 skrev:
Den ena stocken verkar bära spår av räls så det är troligtvis en järnvägssliper.
Var hittar du spåren av räls?

P.S.
SPÅR av RÄLS. Det var fyndigt!:D

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Kanske siffermärkningen i änden kan ge någon ledtråd om vad de använts till tidigare?

Det ser ut som vanligt hustimmer. Förmodligen helt ofarligt, men har dom legat länge i en fuktig källare så finns det säkert en hel del som växer och luktar på dom.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Var hittar du spåren av räls?

P.S.
SPÅR av RÄLS. Det var fyndigt!:D
På översta bilden verkar en av balkarna ha två urgröpningar med ett mellanrum som kan tolkas som tydliga märken av räls som lagts utan underläggsplatta och därför nötts ner i balken. Men det kan också vara något annat.

T Toddep skrev:
Jag sågade av en kant med tigersågen och den är inte mörk på insidan som ni ser.
Men den luktar starkt.
Va slipers mörk rakt igenom eller bara på utsidan?

På översta bilden ser man urgröpningar i balken längst till höger är dessa placerade lika långt in från kanten och har ett mått mellan sig som är ca 1435,1093,1067,891,802,750 eller 600 mm så är det garanterat en järnvägssliper. Finns det dessutom fyrkantiga hål på var sida om urgröpningen så är det ännu mer bekräftat.

Synd och chansa. Jag köper limträ och anstränger sig så dom får gammalt utseende

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.