Jag har en del innerväggarn i min källare som jag tänkte sätta gipsskivor på. Väggarna är murade i lättkliner (leca). De är inte allt för jämna tror jag. Ridigare har det suttir spånskivor "utreglade" 20mm från väggen. Jag har rivit ner spånskivorna och reglarna/läkten som sitter på lecan sitter inte fast ordentligt. Det är inte mycket att skruva i heller.

Finns det någon bra metod?

Om det nu är leca, vilket låter lite konstigt, så använder du försänkta lättbetongskruv.
Låter det lämnas öppet ifall man borde göra det alls..

Fäst upp skivorna med gipsbruk, det biter bra och går fort.

Varför låter det konstigt med leca? Hela källaren är murad i leca. Ytterväggar och innerväggar.

C C.Lundin skrev:
Låter det lämnas öppet ifall man borde göra det alls..
Putsa upp väggarna är ju betydligt bättre även om det är innerväggar, man kan ju inte utesluta fuktvandring genom plattan.

J jimmie.p skrev:
Fäst upp skivorna med gipsbruk, det biter bra och går fort.
Hur får man det jämt med gipsbruk? Hur får man skivorna att liva alltså?

Man sätter kluttar på baksidan och riktar in med långpass.

Låter det inte enklare än vad det är, det där? Jag vill sätta skivorna dikt mot betongtaket. Hur fixerar man skivorna innan gipsbruket brinner? Skivorna glider väl ner. Och det här med eldosor..,. Ja, det är mkt som ska stämma.

Mikael_L
Putsa hela väggen rak och jämn!

Använd så starkt puts som är möjligt för underlaget, så duger den bra att göra hyggligt halvstarka infästningar i.

Men varför vill du ha gipsskivor.

O Olf Oggler skrev:
Varför låter det konstigt med leca? Hela källaren är murad i leca. Ytterväggar och innerväggar.
Jag har leca och bruk med samma problem

Jag hade tänkt mig gipsskivor eftersom det är det på de andra väggarna i det rummet. Jag tänkte att det skulle bli lite enhetligt och inte olika väggar osv. En annan aspekt är att lecamurar är förbaskat lyhörda. En gipsskiva hjälper väl lite i alla fall. Speciellt om man fogar noga överallt.

Hur svårt är det att putsa egentligen? Hur tjockt med puts behöver man på en sådan innervägg? Och hur gör man med elrör mm? Hur djupt måste de in?

Vad för bruk ska man ha? Tipsa gärna om en konkret produkt. Behövs det armering?

Annars så kan du sätta stålreglar och då får du isolering utrymme för el, nackdelen är att det bygger 45mm + gips.

• Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja regla mellan tak och golv ger ju ofta en betydligt bättre möjlighet att få fast saker och ting ordentligt än att försöka fästa i LECA.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.