3 037 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Enklaste/bästa sättet att sätta gipsskivor på lecamur?
Sida 1 av 2
Jag har en del innerväggarn i min källare som jag tänkte sätta gipsskivor på. Väggarna är murade i lättkliner (leca). De är inte allt för jämna tror jag. Ridigare har det suttir spånskivor "utreglade" 20mm från väggen. Jag har rivit ner spånskivorna och reglarna/läkten som sitter på lecan sitter inte fast ordentligt. Det är inte mycket att skruva i heller.
Finns det någon bra metod?
Finns det någon bra metod?
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Varför låter det konstigt med leca? Hela källaren är murad i leca. Ytterväggar och innerväggar.
Låter det inte enklare än vad det är, det där? Jag vill sätta skivorna dikt mot betongtaket. Hur fixerar man skivorna innan gipsbruket brinner? Skivorna glider väl ner. Och det här med eldosor..,. Ja, det är mkt som ska stämma.
Jag hade tänkt mig gipsskivor eftersom det är det på de andra väggarna i det rummet. Jag tänkte att det skulle bli lite enhetligt och inte olika väggar osv. En annan aspekt är att lecamurar är förbaskat lyhörda. En gipsskiva hjälper väl lite i alla fall. Speciellt om man fogar noga överallt.
Hur svårt är det att putsa egentligen? Hur tjockt med puts behöver man på en sådan innervägg? Och hur gör man med elrör mm? Hur djupt måste de in?
Vad för bruk ska man ha? Tipsa gärna om en konkret produkt. Behövs det armering?
Hur svårt är det att putsa egentligen? Hur tjockt med puts behöver man på en sådan innervägg? Och hur gör man med elrör mm? Hur djupt måste de in?
Vad för bruk ska man ha? Tipsa gärna om en konkret produkt. Behövs det armering?