Lizzardo
Jag håller på och planerar lite successiv touch up rum för rum och pga ganska tunna ytterväggar är jag sugen på att tilläggsisolera när jag ändå byter ytskikt.

Tanken är att slå på en 70 isolering men är lite kluven på vilket tillvägagångssätt som är bäst......

1: Regla upp en ny vägg utanpå gips, isolera den och slå igen.

2: Riva befintlig gips, regla, isolera och slå igen.

Finns det några fördelar med det ena eller andra?
De 13mm jag sparar genom att riva befintlig gips är totalt oviktiga....
Eller är det rentavt meningslöst att göra detta i 50-60% av huset?

Lizzardo
Ingen som har tankar, ideer, sågningar, mordhot?

• Haha
Husseglarn
  • Laddar…
Lizzardo Lizzardo skrev:
Ingen som har tankar, ideer, sågningar, mordhot?
Slå upp nya väggar på det befintliga, precis som du skriver själv handlar det om väldigt massa jobb för 13mm.

Hur gammalt är huset? 60/70 tal så är kanske ångspärren om det finns någon rätt slut och du kanske vill passa på att fixa elen också? Är ju inte fruktansvärt mkt jobb att ta tigersågen o kapa upp bef gips o riva bort. Jag ångrar lite att jag inte gjorde det men vet å andra sidan inte hur mkt det hade gett i ökad komfort/besparing i värme

Lizzardo
O olofh skrev:
Hur gammalt är huset? 60/70 tal så är kanske ångspärren om det finns någon rätt slut och du kanske vill passa på att fixa elen också? Är ju inte fruktansvärt mkt jobb att ta tigersågen o kapa upp bef gips o riva bort. Jag ångrar lite att jag inte gjorde det men vet å andra sidan inte hur mkt det hade gett i ökad komfort/besparing i värme
Huset är från 90 och 00 tal men det är ett riktigt snikbygge med ganska tunna väggar.
Nä jobbet är jag inte rädd för då det är snabbt fixat.
Gör det dock ogärna i onödan om det inte hjälper något när jag inte tar hela kåken

Lizzardo Lizzardo skrev:
Huset är från 90 och 00 tal men det är ett riktigt snikbygge med ganska tunna väggar.
Nä jobbet är jag inte rädd för då det är snabbt fixat.
Gör det dock ogärna i onödan om det inte hjälper något när jag inte tar hela kåken
Ok, ja då behöver väl varken el eller ångspärr åtgärdas. Men hur tunn är väggen? Du får se upp så att daggpunkten inte hamnar på fel sida ångspärren men visst, 70mm kanske inte påverkar.

Och du är säker på att de inte snålat så mkt så att det skulle gå att lägga in mer isolering i bef väggar. Kanske öppna i första rummet du gör för att ha koll hur de ser ut invändigt men om allt verkar ok så hade jag låtit gipset sitta i resterande rum

Stålregelvägg och möjligtvis räkna på vart daggpunkten blir för att undvika fuktutfällning på fel sida som redan nämnt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.