Vi har köpt ett 1.5 planshus byggt 1979 där besiktningen visade på förhöjd fukthalt i syllen under hjärtväggen. Fuktkvoten som blev uppmätt var 17.3% vilket är över gränsvärdet på 17% då mikrobiell tillväxt kan förekomma. Dock tycker varken vi eller besiktningsmannen att det finns någon dålig lukt i huset.

Då huset är i äldre men välbehållen standard kommer vi renovera båda badrummen, bära av hjärtväggen och göra öppen planlösning mellan kök och vardagsrum samt byta ytskikt i de flesta rummen. Eftersom att vi ändå skall göra omfattande renovering på huset känns det som att det är lika bra att byta syllen då det är en riskkonstruktion med tryckimpregnerad syll och den har förhöjt fuktvärde.
Bör vi även fundera på att lägga in mekaniskt ventilerade golv eller riskerar det att bli onödigt arbete eftersom att det inte finns någon dålig lukt i huset (tecken på mikrobiell påväxt)?
Brukar det räcka att endast byta syllen under hjärtväggen eller byter man syllen under ytterväggarna också?

Blir troligen en fördjupad undersökning av besiktningsman också för att besvara en del av våra funderingar, men vill gärna höra vad ni tänker om någon har liknande erfarenheter etc?

Hej och välkommen till Byggahus forum!

Det är svårt att ge bra råd utan att veta mer precist hur huset är byggt. Jag tänker då i första hand på bottenplatta och golv i bottenvåningen samt ytterväggarna. Förekomsten av tryckimpregnerad syll talar för att plattan saknar underliggande isolering, vilket är ett potentiellt problem. Jag är ingen expert på hälsoaspekterna av tryckimpregnerat, men misstänker att det tryckimpregnerade i ert fall tillhör en äldre och hälsovådligare sort. Utan att veta mer blir det dock bara spekulationer.

J justusandersson skrev:

Det är svårt att ge bra råd utan att veta mer precist hur huset är byggt. Jag tänker då i första hand på bottenplatta och golv i bottenvåningen samt ytterväggarna. Förekomsten av tryckimpregnerad syll talar för att plattan saknar underliggande isolering, vilket är ett potentiellt problem. Jag är ingen expert på hälsoaspekterna av tryckimpregnerat, men misstänker att det tryckimpregnerade i ert fall tillhör en äldre och hälsovådligare sort. Utan att veta mer blir det dock bara spekulationer.
Tackar för välkommnandet och svar!

Bottenbjälklaget består av oisolerad platta på mark med plastfolie, 70 mm cellplast och 22 mm spånskiva (enligt original byggnadslovsansökan)

Eftersom att det är uppmätt för högt fuktvärde kanske det kanske är mer givet att vi bör byta syllarna, hade det varit ok fuktkvot men enbart problemet med att det är tryckimpregnerade syllar så hade det kanske varit annat läge och behålla dem eftersom att lukt inte finns... Och då undsöka vilken typ av tryckimpregnering det är osv.. Eller hur tänker ni?

Har man spånskiva, plastfolie och cellplast ovanpå betongen så är allt lugnt utom på de ställen där trä måste ligga mot betongen. Då är tryckimpregneringen ett delproblem, men inte huvudproblem. Betongen blir fuktig på de platser där vattenånga i varm inomhusluft kan ta sig ner och kondensera i den kalla betongen. Eftersom den uppmätta fuktkvoten i hjärtväggens syll inte är högre än drygt 17% misstänker jag att det finns en syllpapp mellan betong och syll. Det bästa vore egentligen att lägga ett oorganiskt och värmeisolerande material, t.ex. lecasten, mellan betongplatta och syll. Hur ni ska göra med ytterväggarna beror dels på fuktkvoten i syllen där, dels på möjligheterna att ventilera syllen mot det fria.

J justusandersson skrev:

J justusandersson skrev:
Har man spånskiva, plastfolie och cellplast ovanpå betongen så är allt lugnt utom på de ställen där trä måste ligga mot betongen. Då är tryckimpregneringen ett delproblem, men inte huvudproblem. Betongen blir fuktig på de platser där vattenånga i varm inomhusluft kan ta sig ner och kondensera i den kalla betongen. Eftersom den uppmätta fuktkvoten i hjärtväggens syll inte är högre än drygt 17% misstänker jag att det finns en syllpapp mellan betong och syll. Det bästa vore egentligen att lägga ett oorganiskt och värmeisolerande material, t.ex. lecasten, mellan betongplatta och syll. Hur ni ska göra med ytterväggarna beror dels på fuktkvoten i syllen där, dels på möjligheterna att ventilera syllen mot det fria.
Tackar, du verkar väldigt kunnig inom detta!
Ja det stämmer nog att det är syllpapp under syllarna.
Vad innebär det att ventilera syllen i ytterväggarna mot det fria?

Jag tycker du ska börja med att mäta fukten även i ytterväggarnas syll och ta diskussionen vidare från det. Att ventilera mot det fria innebär att säkerställa att lukten inte tar sig in.

• Gilla
torusy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.