Hej

Jag har 2 st gerade brädor som jag har limmat och skråskruvat ihop. Efter detta så har jag dragit en latexfog. När detta har torkat så har fogen sjunkit ner någon mm i springan.
Frågan är, vad gör jag för fel?
Beckers variant av latexfog är det jag använder.

Att latex och andra flytande fyllnadsmaterial krymper lite vid torkning får väl anses som normalt.

Foga på med mer.

E etompau skrev:
Att latex och andra flytande fyllnadsmaterial krymper lite vid torkning får väl anses som normalt.
Ok. Finns det något bättre sätt att göra än att använda latex?

Ska dessa brädor målas? Ute eller inne?
Prova foga igen så kommer det hålla ett tag. 1-2 år..

Använd en bra akrylfog nästa gång. Krymper inte lika mycket som latex.

P psjolin skrev:
Ska dessa brädor målas? Ute eller inne?
Prova foga igen så kommer det hålla ett tag. 1-2 år..

Använd en bra akrylfog nästa gång. Krymper inte lika mycket som latex.
Brädorna ska målas, inomhus.
Ok. Det är dem på brödgården som rekommenderade latexfog men då får jag prova akrylfog istället :D

P Pappa1986 skrev:
Ok. Finns det något bättre sätt att göra än att använda latex?
Det bästa är att såga fogen så tight att du inte behöver någon latex eller akryl. Ingen tunn fog kommer att se bra ut över tid när träet rör sig.

V vectrex skrev:
Det bästa är att såga fogen så tight att du inte behöver någon latex eller akryl. Ingen tunn fog kommer att se bra ut över tid när träet rör sig.
Det vore klart mest optimalt men då jag har en Biltema kap och geringsåg så är det omöjligt att få 100% perfekt (måste ju skylla på nånting).;)
Då kanske jag ska strunta i att foga, få grunna lite till.

Om du sågar den vänstra listen på vänster sida av sågen och den högra på höger sida så kan sågen i princip såga hur snett som helst bara sågbladet jobbar i ett plan (vilket det nästan måste, då det roterar) och det går fortfarande att få en "helt tät" skarv. Så skyll inte på sågen :-P

Byurn Byurn skrev:
Om du sågar den vänstra listen på vänster sida av sågen och den högra på höger sida så kan sågen i princip såga hur snett som helst bara sågbladet jobbar i ett plan (vilket det nästan måste, då det roterar) och det går fortfarande att få en "helt tät" skarv. Så skyll inte på sågen :p
Ok. Virket är vridet ;):crysmile:
Haha nä men förstår nog att det är handhavandet som brister, ska försöka tänka till lite extra vid nästa sågning hehe

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.