Hej forum!
Jag har blivit med ett påbörjat garagebygge där grunden är lagd, men övrig konstruktion återstår. Jag har virke för stomresning och takkonstruktion, men har tänkt ändra takmaterial. Takkonstruktionen som bifogas som bild är dimensionerad för plåttak, men jag hade tänkt mig ett grönt tak (sedum). Snölastzon är 2,5. Är sedumtak möjligt med befintlig konstruktion?
Tacksam om någon kunnig vill uttala sig!
Jag har blivit med ett påbörjat garagebygge där grunden är lagd, men övrig konstruktion återstår. Jag har virke för stomresning och takkonstruktion, men har tänkt ändra takmaterial. Takkonstruktionen som bifogas som bild är dimensionerad för plåttak, men jag hade tänkt mig ett grönt tak (sedum). Snölastzon är 2,5. Är sedumtak möjligt med befintlig konstruktion?
Tacksam om någon kunnig vill uttala sig!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ett sedumtak lär väga ca 50 kg/kvm extra, vilket är en 10%-ig ökning av de laster som din takstol antas klara av. Det rasar inte, det som kan hända är att nedböjningen blir lite större än önskvärt. Men det är ju ett garage, inte en huvudbyggnad. Lämpligheten är formellt sett svårbedömd eftersom jag inte vet hur takstolen är beräknad och vilka marginaler som finns. Den största lasten är snölast, att alltid hålla taket fritt från snö är en variant.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag hade stora svårigheter att läsa ut något viktigt ur ritningen överhuvudtaget pga dess låga upplösning. Det gick inte att zooma in. Det är svårt att bygga om fackverkstakstolar utan att känna till hur de är beräknade. Generellt sett så brukar en anpassning till större snölast eller längre spännvidd leda till att framförallt över- och underramarnas dimensioner ökar. Titta gärna på traguiden.se. Följ denna länk: https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-14-14/?previousState=100000 så kan du studera problemet närmare. Takstolarna som beskrivs där är W-takstolar, medan dina är WW-takstolar.
Ok.J justusandersson skrev:Jag hade stora svårigheter att läsa ut något viktigt ur ritningen överhuvudtaget pga dess låga upplösning. Det gick inte att zooma in. Det är svårt att bygga om fackverkstakstolar utan att känna till hur de är beräknade. Generellt sett så brukar en anpassning till större snölast eller längre spännvidd leda till att framförallt över- och underramarnas dimensioner ökar. Titta gärna på traguiden.se. Följ denna länk: [länk] så kan du studera problemet närmare. Takstolarna som beskrivs där är W-takstolar, medan dina är WW-takstolar.
Jag ska ta mig en titt på träguiden!
Ang upplösningen så kan jag iaf klicka upp bilden för zoomning etc, men jag vet inte om det beror på att jag är trådskapare eller telefonmodell (iPhone).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Bilden har bara normal bildskärmsupplösning, 72 dpi. Det räcker inte för att kunna läsa detaljer på en vanlig datorskärm. Jag kan också zooma in på min iPhone, men då blir detaljerna suddiga. Pröva att ta bilder på ritningens olika delar, dels själva takstolen, dels beskrivningen längst ner till vänster. Allra bäst hade varit om du hade använt en riktig scanner.
Klicka här för att svara