mexitegel
mexitegel: Såga bort det gamla då och sätt osb + gips över hela bänkskivan så blir det ju samma nivå överallt. Några bilder skulle som sagt underlätta.
5 svar · 2,5k läst
J
jacs: Besiktningsmannen ville inte ens ta jobbet då personen inte hört av sig ännu och snickaren skrev i konversationen att han skulle dyka upp och åtgärda men lyser med sin frånvaro. Senaste sms var att jag skulle kontakta en firma som han kom överens med vilket jag svarade att det fick han ordna inte jag då ev fel får jag med den firman och han slipper. Kommer själv åtgärda golvet när
24 svar · 4,7k läst
·
R
Relaxia: [citat] Precis så (y) Nu har jag fått svar om hur de ska spikas ihop. Över- och underram två spik c-c 200, diagonaler c-c 300. Men måste det vara spik? Och pga spikplåtar så kommer de inte dikt an. Säg att man råkar lägga en skiva av lämpligt material (plywood?) mellan balkarna innan man skruvar ihop dem. Skulle det vara negativt på något sätt?:thinking:
22 svar · 7,8k läst
·
Rickard.
Rickard.: Då tycker jag tilläggsisolering känns löjligt på 15kvm om det är 75mm eller motsvarande. Missade att det redan var "färdigt" jag föreställde mig att det var öppet. Jag hade nog ändå plockat ner gipsen och sen upp med det jag skrev ovan. Har precis gjort det i min verkstad/ibland garage á 50m2 och passade då på att dra om lite el när det ändå var nere. Tar ingen direkt tid att
12 svar · 2,6k läst
T
Tosse: På nedre plan är det två bärlinor genom huset tvärs mot denna yttervägg. Bestående av bärande väggar som är byggda med 45x95 och pelare/balk. På dessa ligger bjälklaget. Taktstolarna är av fackverkstyp och bär endast på ytterväggarna på långsidorna så vitt jag förstår. Utöver en avväxling med pelare balk över det hål som utgörs av burspråket som man kan se på
6 svar · 8,0k läst
·
H
Hossein: Tack för svaret .
3 svar · 3,2k läst
P
Pagheen: [citat] Det är väl sant. Får kolla med grannen imorgon och annars kika på insidan. Återkommer med resultat.
26 svar · 3,3k läst
·
S
Snobben 1: Ljuddämpande tunna skivor eller något annat lämpligt för ljudisolering emellan gamla takbjälkar se bild. Eftersom jag hyr kan jag inte göra något stort men skulle behöva få lite tystare från grannen över?
0 svar · 851 läst
Lizzardo
Lizzardo: Ok, kanon. Tack så jättemycket för hjälpen
6 svar · 3,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Hej och välkommen till forumet! Toolbox är alltid ett bra ställe att börja på. https://www.toolbox.se/sv/webshop/
1 svar · 1,7k läst
B
blivitmedcontainer: Vi köpte den extreemt billigt men bra idé att hänga av dörren. Det har vi inte tänkt på. Kanske vi ska göra och bygga ram för förrådsdörren. Container har bara en öppning som är nuvarande dörren, glömde att skriva det inser jag. Annars blir det kapa med vinkelslip antar jag då. Tack för tipsen!
3 svar · 4,1k läst
J
J.Lewen: Då Blir det två sådana balkar tack för din generösa hjälp.
9 svar · 1,6k läst
·
A
Auusi: [citat] Ja det är inga problem, huvidsaken att slutresultatet blir bra! Tack!
14 svar · 3,0k läst
·
Erik4
Erik4: Hej! Det hade varit intressant att höra hur det gick. Din beskrivning låter som min färg och jag är också nyfiken på vad det kan vara för färg. /Erik
5 svar · 11,5k läst
·
Christian Ek
Christian Ek: Japp det läggs flytande på platonmattan. Tack för svaret
2 svar · 1,8k läst
M
Mike_G: Planerar vårens friggebodprojekt och har lite funderingar kring hur man sätter spikläkt till liggande panel i lärkträ. För att underlätta vid isolering kommer jag sätta väggreglarna och takstolarna med 600 cc. Men när jag läser på om panelen i lärkträ så rekommenderas att man fäster den 400 cc för att den inte ska vrida sig. Funkar det att sätta stående 34*70 spikläkt som
0 svar · 1,2k läst
J
Jens33: Hej Min elektriker borrade första spothålet fel. Nu har jag skruvat fast en bit regel bakom skivan och skruvat dit lika rund gips. Jag har satt mikrolit på taket. Frågan är: ska jag skära en fyrkant av mikloliten runt om ich limma dit en bit mikrolit eller är det bara och spackla slipa? Elektriken fick gå hem föresten.
0 svar · 837 läst
G
gluffis: Tackar tackar! Ja allmogepanel verkar precis rätt :)
4 svar · 6,7k läst
·
N
nevinator: 18 minuter efter postade frågor finns här två bra svar. Tack så mycket. Din kommentar Johan456 gör att jag känner att jag vet hur jag går vidare.
3 svar · 1,9k läst
·
V
volvo51: Spruta i fogskum och skär rent när det stelnat?
1 svar · 2,1k läst
·
J
justusandersson: Råspont plus bandtäckning med plåt är en mkt lätt takkonstruktion. Generellt så uppstår de största taklasterna pga snölast.
14 svar · 9,0k läst
J
justusandersson: Jag har en illustration för att visa principen för vad jag menar med diagonaler i bjälklagets plan. Om en kortsida av konstruktionen är fäst vid byggnadens skal kan den typen av diagonaler räcka. Om konstruktionen är helt fristående behöver varje plan (dvs sida och bjälklag) vara stabiliserad med diagonaler. [bild]
8 svar · 4,0k läst
·
MackanMH
MackanMH: [citat] Tog alternativet och la på golvspånskivor samt framdraget för allt du skrev. Såklart prispåslag men en jäkla knuff i att fixa resten för egen hand plus att vi har varmvind från dag ett :)
12 svar · 8,5k läst
C
Clemens: Tack ska ni ha! Gipsen är uppe.
4 svar · 5,9k läst
·
K
KPLind: Tack för svaren!
4 svar · 6,4k läst
·
K
Skåneskutan
Skåneskutan: Hej, jag håller på att återställa en toalett där någon en gång i tiden slagit ut väggen till en klädkammare som låg bakom toaletten och installerat dusch där. Denna var riktigt dåligt gjord (fallet gick in i hörnet istället för mot brunnen....) och jag håller nu på att riva ut duschutrymmet och vill bygga upp en innervägg igen bakom toaletten för att återställa klädkammaren
0 svar · 2,2k läst
Bricco
Bricco: Hej! I vårt energihus från 1981 tillverkat av Nordiska Termohus i Jönköping AB så är väggar och tak av något de kallar Multiblock. Det finns inte så mycket info kring denna typ av innervägg/innertak och de hänvisar i ritningar till "Se multielements principdetaljer" men något sånt hittar jag inte. Väggar och tak har gipsskivor med fyllnad av skum (PU?) så det är som ett homogent
0 svar · 1,4k läst
·
D
diy1: Putsa upp är tyvärr alldeles för mycket jobb. Muren lutar utåt 4dm. Skulle behöva bygga form och ta hit en betongbil för att fylla ut.
7 svar · 1,5k läst
Schwen92
Schwen92: Dom där ska aldrig sättas upp av en respektabel plattsättare, sånt där ser man när man sätter. Har du köpt kaklet själv på typ Krauta eller Byggmax?, Kan det vara plattisens sätt att visa på att plattorna är skräp. Men A-sorterings plattor är det inte.
4 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.