Hej!

Jag och min familj flyttar framåt vårvintern 2019 in i vårt nya hus som vi beställt.
Det är ett hus på 1½ plan (102+62 kvm) som är nyckelfärdigt men övervåningen är oinredd.
Jag själv är långt ifrån en snickare men är lagd åt DIY-hållet som dessutom har lite kontakter gällande byggandet av övervåningen, bland annat en snickare, elektriker och allmänt hjälpsamma människor i vår närvaro.

Hustillverkaren i sig skulle ha a 550 k för att fixa hela övervåningen med allt vad det innebär, vilket i vår sits inte kändes ekonomiskt försvarbart. Däremot har snickarfirman som ska bygga huset signalerat från sitt håll (som hustillverkaren själv erkände att inte var kanske helt okej men att dom ändå går med på det) att de kan bygga en slags mellanvariant av inredd övervåning åt oss, och det är därför jag vänder mig till alla kunniga personer på det här forumet. De vill ha 57.700 för hela kalaset och då ingår följande (nu ska vi se om jag kan klistra in det jag fått via mejl på ett begripligt sätt):

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Luftning mellan takstolar från takfot till nock (45x45-reglar och oljehärdad masonit).
Faststiftning av åldersbeständig plast i hela taket och sedan spikreglar 28x70 på cc300.
Isolering sedan med tillhörande inplastning varpå det blir installationsregel 45x45 utanpå de och ytterligare isolering på det.
Lösull och 70mm stegljudsisolering ingår också i priset.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Såå; vad tror ni? Som jag förstått det så är det här för att få en varm övervåning redan från start, vilket skulle underlätta enormt för oss misstänker jag för att sedan på eget bevåg ge oss på att börja regla, dra tomrör och annat kul i väggar och golv, smiska på golvspånskivor etc.

Främst undrar jag om det är ett rimligt pris? Personligen, utan att ha kollat upp jättemycket, tycker jag det verkar vettigt. Dels kostar deras arbetstid mycket, dels kostar såklart grejerna lite med och dels så sparar det många dyrbara kvällar och helger rent tidsmässigt som också måste ingå i en kalkyl som denna.

Flytta gärna mod om den ligger fel :) Ha det fint!
 
Ingen med input? :D
(Sry för bump)
 
Jag har egentligen inte så mycket input, men våran hustillverkare skulle också ta ca 500 k för att göra hela övervåningen åt oss, så vi beslutade oss för att ta oinredd men förberedd övervåning dvs. isolerad och med avlopp, vatten och el förberett. Det är sådana saker som är svåra att göra i efterhand när undervåningen är färdig utan att slita upp väggar och tak. Kan ju vara värt att tänka på.

Kan också vara smart att fundera på vad ni ska ha under golven, glesregel eller spånskivor. Vi har glesregel vilket har varit fördelaktigt när min man har velat fälla ner högtalare och spotlights ner genom taket. Att slita loss spånskivor är nog inte så smidigt. Vi har lagt golvvärmen i glesregeln också.

En annan grej som vi inte riktigt fick på det klara när vi skrev på kontraktet var att trappen ingick men att montering inte ingick. Så vi har en trapp i kartonger och får gå upp på övervåningen via en stege (vilket ju i och för sig är bra eftersom att skivmaterial som spån och gips är enklare att lyfta upp utan trapp).

Bara lite erfarenheter från mitt håll.
 
catherineb catherineb skrev:
Jag har egentligen inte så mycket input, men våran hustillverkare skulle också ta ca 500 k för att göra hela övervåningen åt oss, så vi beslutade oss för att ta oinredd men förberedd övervåning dvs. isolerad och med avlopp, vatten och el förberett. Det är sådana saker som är svåra att göra i efterhand när undervåningen är färdig utan att slita upp väggar och tak. Kan ju vara värt att tänka på.

Kan också vara smart att fundera på vad ni ska ha under golven, glesregel eller spånskivor. Vi har glesregel vilket har varit fördelaktigt när min man har velat fälla ner högtalare och spotlights ner genom taket. Att slita loss spånskivor är nog inte så smidigt. Vi har lagt golvvärmen i glesregeln också.

En annan grej som vi inte riktigt fick på det klara när vi skrev på kontraktet var att trappen ingick men att montering inte ingick. Så vi har en trapp i kartonger och får gå upp på övervåningen via en stege (vilket ju i och för sig är bra eftersom att skivmaterial som spån och gips är enklare att lyfta upp utan trapp).

Bara lite erfarenheter från mitt håll.
Ja exakt! En förberedd våning som du beskriver det är precis så som vi kommer (antagligen) att ta.
En vindstrapp ingår för oss. En riktig trapp och att ta ut i taket för att montera den är något vi gör när allt är klart där uppe.

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter :D
 
MackanMH MackanMH skrev:
Ja exakt! En förberedd våning som du beskriver det är precis så som vi kommer (antagligen) att ta.
En vindstrapp ingår för oss. En riktig trapp och att ta ut i taket för att montera den är något vi gör när allt är klart där uppe.

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter :D
Hur ska ni få upp materialet för att färdigställa (skivmaterial etc.) genom en vindstrapp?
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
Hur ska ni få upp materialet för att färdigställa (skivmaterial etc.) genom en vindstrapp?
Bökigt såklart men bör väl gå? Vad är det som kan tänkas ta stopp?
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
Hur ska ni få upp materialet för att färdigställa (skivmaterial etc.) genom en vindstrapp?
Menas verkligen en vindstrapp då? Eller menar TS en vanlig trapp till övervåningen?
 
Jag föreställer mig detta, men det behöver det förstås inte vara..
Vindstrappa_Maxi_Thermo.jpg
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
Jag föreställer mig detta, men det behöver det förstås inte vara..
[bild]
Hmm, jag hoppas den är större än så. Har du nån input på originalfrågan?
 
MackanMH MackanMH skrev:
Hmm, jag hoppas den är större än så. Har du nån input på originalfrågan?
Det där är ju en vanlig vindstrappa. Kan säga att genom en sådan öppning får man ganska exakt igenom en flyttkartong.
 
Det låter som ett prisvärt förslag, jag skulle nappat på det.
 
Tänk som ovan nämnts på att dra upp el och vatten, avlopp och ventilation så att det inte behöver göras genom en färdiginredd undervåning.
 
kashieda kashieda skrev:
Tänk som ovan nämnts på att dra upp el och vatten, avlopp och ventilation så att det inte behöver göras genom en färdiginredd undervåning.
Tog alternativet och la på golvspånskivor samt framdraget för allt du skrev. Såklart prispåslag men en jäkla knuff i att fixa resten för egen hand plus att vi har varmvind från dag ett :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.