7 457 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Hur göra med dessa takstolar
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
I say varför takstol då balk är enkeltR Relaxia skrev:Story of my life
Men varför ska det vara så krångligt då.
I say - spelar det någon roll?
- Jag vill ha ett gäng takstolar c-c 1200.
- Det finns takstolstillverkare som både räknar och tillverkar.
- Den tillverkare som ligger i närheten har virke till stolar för c-c 600. Han menar att man kan sätta dem i par för att få c-c 1200 där jag önskar, men vet inte med vilket avstånd de ska spikas ihop...
You say - krångla inte till det!![]()
Men du kan köra dubbla takstolar också, jag skulle ta pris på båda och välja därefter.
Lycka till! Blir inga problem
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Eftersom jag inte sett några ritningar är det svårt att ge specifika kommentarer, men det finns några generella aspekter som kan vara av intresse för fler än TS. Om man har anlitat en konsult, t.ex. en konstruktör, för att få ett tekniskt underlag för en byggnad så är det mycket vanligt i professionella sammanhang att den föreskrivna komponenten byts ut mot en annan som anses som likvärdig eller bättre. Den typen av bedömningar bör en KA klara av. Poängen är att det finns en dimensioneringsberäkning i botten som är anpassad till de lokala förutsättningarna. Ska man använda en leverantör även till beräkningar krävs att man har ett avtal med leverantören som tvingar denne att ta ansvar för sina beräkningar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tittar man på spännvidden så är en pulpettakstol i fackverk med vanligt konstruktionsvirke fullt möjlig. Det som krånglar till det lite är att den ska kraga ut 80 cm utanför det yttre upplaget och därmed drar på sig ett litet vridmoment som kräver en viss balkhöjd över upplaget. Detta förhållande plus önskemålet om 7 graders taklutning ger en förhållandevis hög höjd längst in. Ett alternativ till fackverk är en pulpetformat limträbalk. Vad som blir billigast i slutändan vet jag inte. Limträ brukar bli ca 3 gånger så dyrt som vanligt virke sett till volymen, men här tillkommer en hel del jobb. Sedan finns det ju en del andra aspekter också som kan påverka valet.
Precis såfahlis skrev:
Nu har jag fått svar om hur de ska spikas ihop. Över- och underram två spik c-c 200, diagonaler c-c 300.
Men måste det vara spik? Och pga spikplåtar så kommer de inte dikt an.
Säg att man råkar lägga en skiva av lämpligt material (plywood?) mellan balkarna innan man skruvar ihop dem. Skulle det vara negativt på något sätt?
Klicka här för att svara