Byggmaterial & Byggteknik
justusandersson: För att kunna avgöra storleken på den last som avväxlingen ska ta hand om måste man veta övervåningens planlösning.
Pasjostrom: Tack för alla svar. Det går inget vatten eller el, förutom till ett av mina egna vägguttag som då måste flyttas. Jag kommer nog meddela styrelsen i vilket fall, känns bäst så.
anders07: Du får dra bort allt gammalt och täta större sprickor i betongen först. Sen får du antingen lägga på ny matta (typ takfilt) eller något tätskikt, typ Kiilto A+X eller Protan G. På det behövs sen något "skydd", betongplattor i sand om du kör filt eller med tätskikt kan du lägga trätrall eller klinker.
Mano8: [citat] Jag plockade ner hela trappan och sen va stegen spikade. Tog en domkraft och pressade isär vagnstyckena. Sen va det bara att fräsa så att dom nya passade.
Fredrik-: Tänkte bara tipsa om att en ny utgåva av gyprocs handbok 9 finns att beställa nu: http://go.gyproc.se/handbok-bestallning.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=?utm_source=newsletter&
Lymmeln: Missade att tipsa att det är bra om man borstar bort ev. damm och gammalt löst bruk sen doppar en borste i vatten och kastar fast det mot det området som skall putsas och väntar en stund, detta gör man för att inte området som skall putsas drar ur fukten när man lägger på putsbruket för då kan putsen/bruket dra ur fukten och det släpper efter ett tag //L
Jörgen Ö: Föredrar faktiskt dom som man har vatten och långsamtgående trots lite kladd, dessutom alltid ihop med en jigg som håller borren på plats exakt där du vill ha hålet, som dosborr te.x, så har du inga mm att spela med att det blir fel, då är den långsamma att föredra. Sen blir hålet efter vattenborrning i regel snyggare, höghastighetsborrning utan vatten tenderar att fnasa kanterna
C.Lundin: Jag hade definitivt primat. Det är en såpass liten kostnad att det är nästan dumt att inte göra det.
surfarn: jag kommer säkert få rådgöra med en konstruktör.. Nu för tiden byggs ju många attefallshus med källare så det måste finnas någon smart lösning på detta utan att offra för mycket innerutrymmen. Helst skulle jag vilja få detta utseende [bild]
justusandersson: En "enkel" lösning vore att använda de längsgående mittväggarna i bottenplanet som bärande hjärtväggar med lämplig förstärkning av plattan under dessa, men det är kanske att spränga ramarna för mycket? HusCompagniets hemsida erbjuder tyvärr inte mycket hjälp i detta avseende. Pålning måste ju också vara intressant med så dåliga grundförhållanden.
witten: Urtag i balkände är inte otillåtet men måste dimensioneras för att veta om det håller, eftersom det kraftigt sänker bärförmågan. Urtag större än hälften ska inte göras utan förstärkningar. Beräkningsmetod finns i Eurokod 5 eller mer lättläst i Limträhandboken.
JockeHX: Tänkte bygga ett garage med isoleca-block där ena sidan är putsad på utsidan och träpanel på andra sidan pga arkitektur/design. Om man sätter träpanel över isolecan, räcker det med att slamma väggen istället för att putsa den? Konstruktionsritningarna säger: Liggande panel 28 luftspalt sockelputs 290 finja isoblock Spontant känns det som att det borde räcka med att slamma
BirgitS: 4. Man kan använda en trappkompass/trappstegsmätare typ https://www.lundbergs.com/sv-se/produkter/trappmiljo/trapprenovering-i-massivt-tra/tillbehor/trappstegsmatare-80809-at-shop1
Bakken: Tack för det uttömmande svaret! Pga nyfikenhet, vad är det som gör cellulosan olämplig?
Anders243: [citat] Tack för påpekandet, jag håller helt med dig. Syftet med min beräkning var för att rimlighetsbedöma en lösning, och mitt minne från mina senaste beräkningar (länge sedan) var att en rektangulär VKR 80x40x5 borde hålla mer än väl. Nu när jag vet att åtminstone den lösningen kan fungera utrymmesmässigt får jag räkna ordentligare enligt konstens alla regler.
Martin Berggren: 54mm takskena för dubbelspår https://www.skanskabyggvaror.se/forvaring/skjutdorrar_till_forvaring/vit/gra-53905
johan_p: [citat] Perfekt, precis vad jag letade efter! Tack för det! :)
Ciki: Hej. Jag hade behövt er hjälp med garaget jag ska bygga snart. Min fråga är vad är egentligen bättre att mura eller bygga i lösvirke. Det ska vara ett garage som är 4mx6,25m. Jag vill försöka nyttja så mycket det går på plattan så att jag får mer utrymme inne i garaget. Bygger jag med Leca så är 15cm i bredd det minsta eller har jag fel? Bygger jag i Lösvirke så kanske jag kan
LillaMarie: Gammal tråd, men jag testar ändå. Hittade ni orsaken till den dåliga lukten vid ytterväggarna?
justusandersson: Jag roade mig med att räkna lite på det. Ek har 20% högre styvhet (elasticitetsmodul) än fur och gran. Om du har ett 28 mm tjockt massivt plansteg av ek med måtten 60x100 cm som bara är infäst i sina ytterkanter, så kommer en 100 kg tung person att orsaka en nedböjning på 1,4 mm, vilket jag tycker är helt OK. Limfog bör vara ännu styvare så jag tycker du kan prova det. Limmar du
Fulkemisten: IKEA har väl gått över till egen standard med 100 och 75 cm breda stommar på garderober? De har även egen hålmall på köksstommar så det ska bli knepigt att köpa inredning på annat håll. De flesta andra kökstillverkare brukar tillhandahålla riktiga garderober i 60 cm bredd i sortimentet med tillval av inredning efter behov. Vet att HTH har. Priset blir ju dock därefter oftast.
Långbro Fridhem: [citat] Ja det borde ju vara stabilt.
xLnT: Jag kanske inte riktigt förstod problematiken, men det låter inte svårare än att få regeln i våg och lägg passbitar i infästningspunkterna.
Lenza: Tycker egentligen inte att det finns så mycket att bråka om i detta ärende. Konsumenten har faktiskt ett ansvar att kolla upp vissa grundläggande saker själv. Några snabba fakta: 1) Det är normalt att trä möglar, (även tryckt). 2) Om det är skuggigt ökar risken väsentligt för påväxt. 3) Nedsmutsning från omgivande träd t.ex. ökar risken. 4) Klimatet har ändrats så nu växer