Jag ska bygga en carport som är kopplat till huset på ena sidan och är en förlängning på garaget.
Carporten är 7x7 m vilken dimension behöver jag ha på limträbalken....Snö zon 2

• 3D-rendering av ett enfamiljshus med ansluten carport och garage, planerat för snözon 2.
vcx
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Jag antar att du menar den limträbalk som ska vara stöd för carportens takstolar och som kan ses som en förlängning av garagets yttre vägg? Om den ska vara 7 meter lång utan stöd av pelare på mitten behöver den ha dimensionen 90x540 mm eller motsvarane. (165x450 eller 215x405). Sätter du en extra pelare på mitten kan du gå ner till 90x270 mm eller motsvarande.

Tack för ett bra svar och ju jag tänkte sätta ett stöd i mitten för att jag har snöfinkor mellan huset och carport/garaget .men räcker det verkligen med den lilla balken...???

Jag utgick från förhållandena på den synliga sidan av carporten. Jag trodde att taket på den andra sidan vilade på huvudbyggnaden. Om det inte är så, får du vrida modellen lite så det går att se hur anslutningen mellan hus och carport ska vara.

J justusandersson skrev:
Jag utgick från förhållandena på den synliga sidan av carporten. Jag trodde att taket på den andra sidan vilade på huvudbyggnaden. Om det inte är så, får du vrida modellen lite så det går att se hur anslutningen mellan hus och carport ska vara.
Jag hittade en bild till så du ser hur det ser ut.
Även på hus sidan behöver jag en liten balk på 1,5 m

• 3D-rendering av ett enfamiljshus med taköverhang och markerad plats för balk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Av utseendeskäl tycker jag du ska använda samma balkstorlek även på den andra sidan av carporten.

Absolut .. men vilken balk ticker du jag ska använda..?

Med en stolpe i mitten på den yttre sidan är det 90x270 mm som gäller.

Då Blir det två sådana balkar tack för din generösa hjälp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.