Hej!

I vårt energihus från 1981 tillverkat av Nordiska Termohus i Jönköping AB så är väggar och tak av något de kallar Multiblock. Det finns inte så mycket info kring denna typ av innervägg/innertak och de hänvisar i ritningar till "Se multielements principdetaljer" men något sånt hittar jag inte.

Väggar och tak har gipsskivor med fyllnad av skum (PU?) så det är som ett homogent block. Kan inte hitta reglar i dom när man knackar då allt låter samma men det måste väl finnas antar jag eller har man kunnat skippa det då det är en homogen vägg?

Det är lite knepigt när man ska börja dra el, rör etc då man inte kan komma in i väggarna utan måste fräsa upp spår.. Även att fästa tyngre saker blir en utmaning då man inte kan köra plugg som expanderar bakom gipset.

Något som vet mer om denna typen av vägg/tak?

Jag tror detta företag tagit över eller göra liknande konstruktion.
http://thermohus.net

Byggsystemet utgår från en Thermobalk® som byggs upp utifrån en högisolerande cellplast kärna innehållande 98%luft. Kärnan omges av högkvalitativ träpanel och ett förstyvningssystem som gör varje Thermobalk® till en självbärande byggkloss av Fackverkstyp.

Samtidigt som Thermobalken® är självbärande upp till över 6 meter väger den inte mer än 25 kg. Det innebär att Du kan designa ett hus helt efter egen smak och inte behöver ta hänsyn till takhöjder (takstolar behövs i normalfallet inte), mellanbjälklag och andra begränsningar som en traditionell byggmetod ger.

• Översikt av en väggsektion med gips och synlig skumisolering inuti, illustrerande Multiblock-konstruktionen.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.