Hejsan,

Efter att elektriker tagit bort gammal el i vårt hus så har vi en massa hål i källarväggen som behöver spacklas igen. Se bild för exempel.

Jag vet tyvärr inte vad det är för material i väggen men det kanske någon av er kan se?

Min fråga är om vanligt medium-spackel från Beckers funkar eller om det behöver vara något specifikt eftersom det är källarväggar?

Tvättstuga ligger nåt rum bort men blir inte superfuktigt efter att vi bytt till ny torktumlare. Innan dess blev det kondens på väggarna i hela källaren vid torktumling.

Tack tack!

• Källarvägg med flera hål efter borttagen elinstallation, spackelburk i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att vara putsade väggar. Det funkar säkert med nåt vanligt lättspackel, men jag skulle ha kört med nån cementbaserad produkt, typ husfix eller liknande. Om inte annat så krymper det inte så man slipper lägga på flera lager...

• Gilla
Auusi
  • Laddar…
Ta det du har hemma.

Du ska definitivt använda det som @useless föreslår, Det skadar inte om du fuktar ytan lätt med en blomspruta innan du lägger på husfixen.

• Gilla
Auusi
  • Laddar…
Mikael_L
Och med fukta lätt menas inte att det bara ska bli pyttelite fukt, utan att det inte ska vara så mycket vatten att det rinner.

Dvs, tveka inte med att fukta, det viktiga är att det man spacklar/putsar mot inte är så torrt att det suger ur all fukt från massan man påför.
Om cement eller gipsbaserad fyllning används är det "livsviktigt" då det är vattnet i massan som behövs för den kemiska reaktionen.

Även vid vattenbaserat sandspackel (skivspackel för gipsskivor och sånt) så är det inte så dumt med att fukta sugande ytor lite.

• Gilla
Auusi
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det ser ut att vara putsade väggar. Det funkar säkert med nåt vanligt lättspackel, men jag skulle ha kört med nån cementbaserad produkt, typ husfix eller liknande. Om inte annat så krymper det inte så man slipper lägga på flera lager...
Tack snälla för svar! Jag åker iväg och fixar husfix direkt! (y)

mexitegel mexitegel skrev:
Du ska definitivt använda det som @useless föreslår, Det skadar inte om du fuktar ytan lätt med en blomspruta innan du lägger på husfixen.
Tack snälla för svar! Ser till att fukta lite innan. (y)

Inte fukta, blöta. Ta en hård pensel eller borste som du doppar i vatten och blaska på. Då får du samtidigt bort lite löst sittande grus.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och med fukta lätt menas inte att det bara ska bli pyttelite fukt, utan att det inte ska vara så mycket vatten att det rinner.

Dvs, tveka inte med att fukta, det viktiga är att det man spacklar/putsar mot inte är så torrt att det suger ur all fukt från massan man påför.
Om cement eller gipsbaserad fyllning används är det "livsviktigt" då det är vattnet i massan som behövs för den kemiska reaktionen.

Även vid vattenbaserat sandspackel (skivspackel för gipsskivor och sånt) så är det inte så dumt med att fukta sugande ytor lite.
Jättebra info! Tack snälla! Nu är husfix inhandlat och jag ska bara samla kraft till att börja spackla (y):D

Blanda inte för löst. Tänk på att det blir lite 'slätare' efter några minuters omrörning.

• Gilla
Auusi
  • Laddar…
Mikael_L
Min erfarenhet av husfix är att det härdar rätt långsamt.

Det är ju inga problem, förutom att man får vänta med att fortsätta med nästa steg. Dvs börja inte borra eller bearbeta förrän dagen efter. Och måla behöver man förstås vänta ännu längre med, det ska ju bli helt torrt först.

Är det bråttom med saker och ting är gipsbruk/gipsputs bättre, särskilt om man blandar det med ganska lite vatten så går det t.o.m att måla över relativt snart.

Men har du, TS, tiden, tycker jag husfix är bättre val för dig. Det blir ett mer likvärdigt material som det befintliga.

Redigerat:
  • Gilla
Auusi
  • Laddar…
Fuktar man för mycket så det är "dygnsurt" så tycker jag husfixet drar åt sig detta och blir lösare. Det är inget jätteproblem mer än att det tar längre tid innan det torkar. Men hellre det än inget alls :).

• Gilla
Auusi
  • Laddar…
useless useless skrev:
Blanda inte för löst. Tänk på att det blir lite 'slätare' efter några minuters omrörning.
Bra tips, tack!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Min erfarenhet av husfix är att det härdar rätt långsamt.

Det är ju inga problem, förutom att man får vänta med att fortsätta med nästa steg. Dvs börja inte borra eller bearbeta förrän dagen efter. Och måla behöver man förstås vänta ännu längre med, det ska ju bli helt torrt först.

Är det bråttom med saker och ting är gipsbruk/gipsputs bättre, särskilt om man blandar det med ganska lite vatten så går det t.o.m att måla över relativt snart.

Men har du, TS, tiden, tycker jag husfix är bättre val för dig. Det blir ett mer likvärdigt material som det befintliga.
Jag har inte bråttom så husfix blir toppen! Tack!

mexitegel mexitegel skrev:
Fuktar man för mycket så det är "dygnsurt" så tycker jag husfixet drar åt sig detta och blir lösare. Det är inget jätteproblem mer än att det tar längre tid innan det torkar. Men hellre det än inget alls :).
Ja det är inga problem, huvidsaken att slutresultatet blir bra! Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.