Hej,
Efter att snickaren lagt golvet (12kvm) ovanpå golvvärmen så har skivorna separerat sig på några kortsidor (7st) samt några långskarvar (2st). Är detta normalt att laminatet "krymper" efter det låg inne i huset 4 veckor innan snickaren lade det?
Påpekade att jag ansåg att golvet (gammalt trägolv från 1942) inte var plant men snickaren ansåg att det var ok när långpasset användes.
Är det fel forum så flytta gärna till rätt men det var bäst forum i mitt huvud.
Efter att snickaren lagt golvet (12kvm) ovanpå golvvärmen så har skivorna separerat sig på några kortsidor (7st) samt några långskarvar (2st). Är detta normalt att laminatet "krymper" efter det låg inne i huset 4 veckor innan snickaren lade det?
Påpekade att jag ansåg att golvet (gammalt trägolv från 1942) inte var plant men snickaren ansåg att det var ok när långpasset användes.
Är det fel forum så flytta gärna till rätt men det var bäst forum i mitt huvud.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Se här hur du reklamerar: https://www.hallakonsument.se/klaga...konsument/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/
Om din kommun har en konsumentvägledare kan du få hjälp av hen med hur du ska agera när du inte får något svar från företaget, t.ex. med en anmälan till ARN.
Det kan vara bra att ta in en besiktningsman som kan skriva ner på vilket sätt golvet inte är fackmannamässigt lagt.
Om din kommun har en konsumentvägledare kan du få hjälp av hen med hur du ska agera när du inte får något svar från företaget, t.ex. med en anmälan till ARN.
Det kan vara bra att ta in en besiktningsman som kan skriva ner på vilket sätt golvet inte är fackmannamässigt lagt.
Kontaktade konsumentvägledaren för att få input men de skall ringa upp då de ej var på plats. Felaktigheten är att om hen hade sett till att underlaget var plant vilket jag påpekade när hen var och kollade vad jag ville fått gjort så ansåg hen att det behövdes inte riktas. Denna ojämnheten anser jag är orsaken till gliporna då dessa endast är där det inte är plant dvs den öppna ytan i rummet.
Har det monterats ett kök ovanpå golvet som låser golvskivorna så att det flytande golvet inte kan röra på sig, med skåp, köksö, etc, eller andra tunga möbler?
Har själv lyckats slita isär en kortsideskarv pga att tunga bokhyllor stod på golvet och låste alla rörelser inne vid väggen.
Har själv lyckats slita isär en kortsideskarv pga att tunga bokhyllor stod på golvet och låste alla rörelser inne vid väggen.
Om det är så skulle hen inte lagt golv under skåpen vilket hen gjort. Var i affären och kollade på golvet och det stod att det var en u-fog och inte "klick" så golvet skulle kanske lagt på annat sätt då vilket den som utförde jobbet skulle veta hur man gör.
Du svarade inte på frågan om vad som placerats på golvet, du skrev bara "om det är så".
Nu vet jag inte vad U-fog är, men det man inte limmar brukar allmänt kallas "klickfog".
Vi vet ju inte heller hur arbetet beställts och avtalats, så skriv och berätta mera om hur arbetet beställts.
Nu vet jag inte vad U-fog är, men det man inte limmar brukar allmänt kallas "klickfog".
Vi vet ju inte heller hur arbetet beställts och avtalats, så skriv och berätta mera om hur arbetet beställts.
Så kollade och kände fysiskt med händerna och det är ett klickgolv. Enligt er så skulle inte detta ligga under skåpen som står på tassar samt "sparkskydd" då vikten av allt när det är fyllt hindrar golvet från att röra sig. Då borde det väl vara enkelt att bara knacka dem ihop igen. Är ju inte så att alla skarvar gått isär (4mm) utan 5 kortskarvar samt 2 långskarvar.
Har det gått isär kan "klicksystemet" gått sönder och det blir material i skarvarna som förhindrar att de går ihop igen.
Så risken är stor att man måste plocka upp golvskivorna för att åtgärda.
Och om det gått isär 4mm vilket är mycket så tro jag på både på krafter i sidled och ojämnhet i golvet som orsakat brytning vertikalt.
Men för att du ska komma vidare bör någon sakkunnig titta på golvet på plats för att kunna se hur det är gjort och förutsättningar.
Om väggskåpen fullt ut står på golvet med fötter/sockel blir det känsligare än om skåpen hänger på väggen med enbart fötter i framkant som stöd. Och i kombination med ett äldre undergolv som i regel är ojämnt kan det blir en del brytningar.
Så risken är stor att man måste plocka upp golvskivorna för att åtgärda.
Och om det gått isär 4mm vilket är mycket så tro jag på både på krafter i sidled och ojämnhet i golvet som orsakat brytning vertikalt.
Men för att du ska komma vidare bör någon sakkunnig titta på golvet på plats för att kunna se hur det är gjort och förutsättningar.
Om väggskåpen fullt ut står på golvet med fötter/sockel blir det känsligare än om skåpen hänger på väggen med enbart fötter i framkant som stöd. Och i kombination med ett äldre undergolv som i regel är ojämnt kan det blir en del brytningar.