Tänker lite utanför lådan...

Jag har en garagenedfart till källaren som ser helt bedrövlig ut. Det är runda stenar av olika storlekar som gjutits ihop i ett block. Stenarna fungerar även som stödmur mot gräsmatta på båda sidor. På sin högsta punkt så är muren ungefär 1,5m. Muren lutar ut åt sidorna, tjockare nedtill.

Funderar på om jag ska förnya den och göra det riktigt enkelt för mig själv. Tänker att jag kan regla upp med tryckt virke utanpå muren och sen skruva fast frostfria klinkers-plattor på regelverket. Borrar man 6 hål i varje platta och köper nån snygg skruv och plast/gummibricka så borde det kunna sitta.

Alternativet är att hitta nån slags utomhus-gips skiva och limma plattorna på, men jag tror inte riktigt på gips och lim utomhus.

Antar att jag även kan använda plåtreglar eller aluminiumprofiler att skruva plattorna på för att få ett material som inte rör sig.

Att bygga form och ta hit en betongbil är jag för snål för, uppskattar kostnaden för det till runt 50.000 då jag bor i Stockholm och här är det överpris på allt.

Dum idé?

Steni terra skivor eller liknande sockelskivor kanske kan vara ett alternativ istället för Klinker?

Har plattorna ingen fästyta under, utan bara 4 små kontaktytor kommer dem inte vara särskilt hållbara tror jag. Ifall du kör emot med skottkärran eller sparkar en hård fotboll så spricker det nog ganska lätt. Hur lång är muren?

ådal ådal skrev:
Har plattorna ingen fästyta under, utan bara 4 små kontaktytor kommer dem inte vara särskilt hållbara tror jag. Ifall du kör emot med skottkärran eller sparkar en hård fotboll så spricker det nog ganska lätt. Hur lång är muren?
Bra synpunkt, kan evt sätta formplyfa bakom så får det lite mer stöd. Muren är 2x6 meter.

Sen att borra hål i klinkerplattor kan vara ett rent helvete ifall det är hårda plattor (vilket frostbeständiga tenderar att vara). Att borra 500+ hål blir dyrt och väldigt väldigt tidskrävande.

Så att sätta dem med fix på en skiva som klarar det är nog det bästa.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mikael_L
Putsa muren rak och sätt sen plattor som vanligt?

Då bör du sen sätta något som fungerar lite som tak för att hålla undan vatten så gott det går, för att inte få frostsprängning på vintern.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Precis, det måste vara både enklast och bli bäst att putsa upp muren. Det tar inte särskilt lång tid och blir bra.

Putsa upp är tyvärr alldeles för mycket jobb. Muren lutar utåt 4dm. Skulle behöva bygga form och ta hit en betongbil för att fylla ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.