Mikael_L
N noupe skrev:
Ser ju ut som gips så det är bara att öppna upp och kolla in
Jag tycker det ser ut som mursten där inne, ev lättbetongblock.

edit:
hehe, du hann före själv. :)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det ser ut som mursten där inne, ev lättbetongblock.
Precis, skrev det i inlägget efter, :) ja det är ju sten. Men som sagt, vill man veta får man öppna upp ett rimligt hål som man vid behov får fylla igen och sen putsa/gipsa eller vad han tänkt göra efter han oavsett tagit bort stenarna.

P Pagheen skrev:
Den högra känns aning mer ihålig vid knackning än den andra. Knackade bort en bit av stenen på den vänstra enligt bild.

Dekorationsstenen skall bort oavsett.
Grannen svarar fortfarande inte vid påknackning.
Ser det ut så där lär det troligen vara bärande på nåt sätt av någon anledning.
Det kliade i fingrarna och dekorstenen var oönskad, alltså?

Ett rimligt hål påverkar inte ev bärighet, alternativt får man borra in och stoppa in en billig optisk kamera (finns för några hundringar som duger för ändamålet).

Fotografen Fotografen skrev:
Ser det ut så där lär det troligen vara bärande på nåt sätt av någon anledning.
Det kliade i fingrarna och dekorstenen var oönskad, alltså?
Ja, dekorstenen skall väck. Tänkte bygga en platsbyggd hylla mellan utstickarna, men märkte att de ej fanns med på originalritningen till min stora förvåning.

N noupe skrev:
Ett rimligt hål påverkar inte ev bärighet, alternativt får man borra in och stoppa in en billig optisk kamera (finns för några hundringar som duger för ändamålet).
Vad ska jag kolla efter?

P Pagheen skrev:
Vad ska jag kolla efter?
För att se om där är några installationer (ventilation, VA eller annat). Är det tomt så är ju enda frågan om det skulle vara en bärande rest av någon okänd anledning. Om ingen här på forumet kan avfärda det så är det väl att ta in en konstruktör på en timme som lätt bör kunna avgöra det.

• Gilla
Pagheen
  • Laddar…
Ser det inte som att det är puts med vit färg och sedan kakel på det? I så fall kan väl inte pelarna vara nybyggda? Eller ser jag fel?

A Andreas12345 skrev:
Ser det inte som att det är puts med vit färg och sedan kakel på det? I så fall kan väl inte pelarna vara nybyggda? Eller ser jag fel?
Frågan är egentligen bara om man kan ta bort dem.

N noupe skrev:
För att se om där är några installationer (ventilation, VA eller annat). Är det tomt så är ju enda frågan om det skulle vara en bärande rest av någon okänd anledning. Om ingen här på forumet kan avfärda det så är det väl att ta in en konstruktör på en timme som lätt bör kunna avgöra det.
Borde inte detta synas i ritningen?

Vad är det som säger att ritningen är korrekt och uppdaterad? Det kan vara ändrat efteråt, eller så gjordes det inte efter ritningen...

Fotografen Fotografen skrev:
Vad är det som säger att ritningen är korrekt och uppdaterad? Det kan vara ändrat efteråt, eller så gjordes det inte efter ritningen...
Det är väl sant. Får kolla med grannen imorgon och annars kika på insidan. Återkommer med resultat.

• Gilla
noupe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.