Byggmaterial & Byggteknik
bjorn-k: Hej, jag håller på med en utbyggnad till mitt existerande hus på cirka 6x6 meter. Tanken är att göra en lösning med nockbalk och takåsar. Jag har använt beräkningsmodellen som finns på följande hemsida: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/nockbalkar-och-takasar/ Frågan är att kan jag använda en utskrift av denna beräkning som som underlag till kommunen? / Björn
tobbbias: Jag håller på just nu att sätta metallskenor på mina källarväggar. Sekundärreglar heter det har jag fått lära mig. Det är ju simpelt nu när du redan dragit el också. Eventuellt för du skaffa någon förhöjningsring till apparat och kopplingsdosorna. Det finns olika höjder på sekundärreglarna. De jag länkar till nedan är 25 mm. exempel:
mexitegel: Bila bort klinkersen och gjut en tunn sats med tex webers ytbetong. Funkar ner till 10mm.
aweste00: [citat] Håller med, känns inte som att det skulle vara nån asbest. Ville bara vara säker plus att jag är lite nyfiken av mig!
carlbeck: [citat] Bredvid altandörren är det en typ 95x95 regel, men sen har jag inte hittat några fler reglar förrän ca 5m bort, det man ser vid fönstret är tyvärr bara en tunnare bräda för att skarva tretex skivorna typ. Håller en 2x5 regel på högkant, tillsammans med råspont och ytterpanel, som bärande yttervägg? Isåfall tror jag nog att det är så det ligger till, och att jag ska
Hjulbent: Det är då en putsad vägg, prova med att pensla på en mindre bit med ett lager lite tjockare tapetklister och täck med ett lager gladpack över så det inte torkar, det blöter upp färg och lim, kan ta ett dygn men putsen sitter kvar
erik_malare: Håller med Filip94 Håll ögonen öppna efter begagnad haki eller liknande så får du en mycket mer användbar ställning som dessutom tål lite laster. En annan nackdel med ramställning likt den du kollar på är att de är svåra att bygga om inte marken är relativt plan. Är nivåskillnaden för stor från gavel till gavel så klarar du inte att kompensera det med fötternas skruvar och
Hjulbent: Vad har du under plattan, en grusbotten, då gör det inget om det kommer lite vatten där, är det mest en estetisk del som du vill åtgärda eller för vatten. En plåtbit där kommer bara skyla vecket och inte täta
Matkap: Håller på att renovera gillestugan i vårt suterränghus från -69. Har nu rivit bort i stort sett hela golvet, med ingjutna träreglar, dessa reglar var ändå i okej skick med tanke på åldern osv, vilket fick mig att tänka att det inte blir några jätteproblem att återställa allt... Funderade på mina alternativ och landade slutligen i att lägga cellplast och gjuta eps-cement +
Pontus95: Vad använder man för syllisolering till passivhusväggar? Har sökt och sökt men inte hittat någon bredare än 200mm och det är ju inte mycket att hurra för.
Daniel 109: Om man fasar stolpen lite mer så pressas skarven ihop bättre. Kolla hur bord brukar vara byggda
ricebridge: [citat] Shite, det tänkte jag inte på, du har alldeles rätt.
nova383: [citat] Tack för svar, det låter bra och jag tänkte skruva + PU lim men kan nog strunta i limmet : )
Anonymiserad 122206: Byggvaruhusen har ofta 90cm djupa arbetslivet i trä, för en spottstyver.
Ewiig: Jag skall bygga ut stugan i fjällen med ca 40 kvm En del av grunden ca 16 kvm tänkte jag göra som ett förråd ca 1.5 m hög Den skall således ha en platta och murade väggar Den skall vara ett kallföråd med lite uppvärmning vid enstaka tillfällen Behöver tipps på isolering platta , armering etc Skall den bärande väggen stå på plattan etc
Lutte: Om det är bom under plattorna finns det risk att dom lossnar eller knäcks av trycket från en stol. Tycker bryggaren ska åtgärda
Fairlane: En uppdatering: Jag mailade till Essve och beskrev hur jag gjort och undrade om jag gjort något fel. De svarade att jag gjort rätt, men att de haft några boxar med defekta duck foots, så de tog tillbaks boxen och levererade en ny. Mycket smidigt hanterat, hatten av för Essve. Jag har inte hunnit testa den nya boxen än.
justusandersson: Om störningskällan är i våningen under bör ett nedpendlat undertak med isolering ha bra effekt.
RapidSledge: Sitter det ett brett plattjärn längs ovankanten, då borde du kunna gänga fast u profil i den eller klämfästen för glas. På min öppna spis sitter det ett plattjärn på 10x70 mm längs ovansidan.
noupe: Lycka till. Kolla på forumet efter lättbetong och siporex så hittar du många trådar med mer diskussion om bästa sätten att fästa i dem.
pacman42: Jag har satt en ekplanka, kom ihåg att sätta en list i bakkant så att ni kan ha saker stående på den. Och tänk också på att dra in el för belysning mm innan ni skruvar ihop allt. I mitt fall rev jag en hel väg till halv höjd. Så jag fick kämpa lite med eldragningen, dels den som jag fick ta bort, dels den som skulle in...
anders07: Limma en plåtskena med dubbelhäftande tejp på parketten så slipper du skruva i den om du vill ta bort det någon gång i framtiden och regla upp väggen. Plast ska du inte lägga i väggen när det är inomhus, och aldrig dubbelplast i någon vägg (för då stänger du inne fukten). Delen mot dörren kan du ljudisolera med en skiva 50 mm frigolit istället så behöver du inte lägga plywood
memike: Hej. Ska beställa virke och börja slå ihop blocken för garagebygget. Sitter och kollar lite konstruktioner för takstolar. Att nämna är att det är ett attefallsgarage så inget stort samt utan bygglov (bygganmälan gjord och godkänd) Jag vill få ut så mycket yta som möjligt även då på höjden. Tänkte först slå ihop 15st stolar på cc400 i klassisk vanlig pulpettstol. Men har nu