Lizzardo
Håller på och planerar mitt nästa bygge men går lite bet på vad jag ska bära av med ovanför de lite större öppningarna....

Byggnaden är 22,8 x 11 m
Stommen blir byggd i 195x45
Fribärande takstolar på cc 120
Plåttak

2 öppningar på 30x30
1 öppning på 25x23
1 öppning på 16x23

Räcker det att limskruva 2 st 195 reglar ovanför eller måste jag in med limträ?
Och som följdfråga, vad måste jag bära av dem med?

Ritningarna stämmer inte 100 måttmässigt men det ger en hint om hur det kommer se ut

Tacksam för all hjälp

Redigerat:
Det blir rätt rejäla snölaster med en så stor byggnad. Över de tre stora öppningarna i långfasaden behöver du använda limträ. Utan en exakt ritning där takstolarnas lägen framgår får man titta på de mest ogynnsamma situationerna. Jag föreslår dimensionen 90x270 mm i samtliga fall. Den smala porten på gaveln bör inte ha några taklaster om det ligger en takstol ovanför. Där räcker det med 45x195 virke.

Lizzardo
J justusandersson skrev:
Det blir rätt rejäla snölaster med en så stor byggnad. Över de tre stora öppningarna i långfasaden behöver du använda limträ. Utan en exakt ritning där takstolarnas lägen framgår får man titta på de mest ogynnsamma situationerna. Jag föreslår dimensionen 90x270 mm i samtliga fall. Den smala porten på gaveln bör inte ha några taklaster om det ligger en takstol ovanför. Där räcker det med 45x195 virke.
Tack för svar, hade det på känn att det blir lite limträ.
90x270 får plats så det är inga problem.
Tänker mig då en hel lång balk över de stora portarna eftersom det bara är 1m emellan dem.
Vad tror du om reglarna som håller limträt, skulle det funka med dubbla ihopskruvade på var sida och mitten?

Jag vet inte hur du har tänkt dig väggarnas konstruktion men det viktiga är att reglarna blir ordentligt uppstyvade (med kortlingar) i den veka riktningen. Med de laster som är aktuella bör det sitta kortlingar med 1200 mm avstånd. Gör det det, så räcker det med enkla 45x195 reglar (C 24).

Lizzardo
J justusandersson skrev:
Jag vet inte hur du har tänkt dig väggarnas konstruktion men det viktiga är att reglarna blir ordentligt uppstyvade (med kortlingar) i den veka riktningen. Med de laster som är aktuella bör det sitta kortlingar med 1200 mm avstånd. Gör det det, så räcker det med enkla 45x195 reglar (C 24).
Tänkte mig en ganska basic konstruktion.
Syll, reglar cc 600, stående hammarband och en liggande ovanför, allt i 45x195.
Så det behöver alltså kortlas cc 1200 i varje fack i väggen?

Det är absolut nödvändigt. Varje takstolsupplag har en last på storleksordningen 20 kN dvs ca 2000 kg samtidigt som vägglivet är 3,5 m högt. Ett alternativ är att använda kvadratiska stolpar, men det blir nog inte billigare.

Lizzardo
Ok, kanon.
Tack så jättemycket för hjälpen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.