Hej,
I min nyköpta lägenhet sticker två asymmetriska pelare ut ur väggen. De finns inte med på originalritningen och styrelsen verkar inte veta vad de tjänar för syfte. På ritningen finns dock ett något utstickande parti mellan pelarna, bakom vilket div rör och ledningar går.
Jag har varit uppe på taket (då lägenheten är högst upp i huset) och kan inte se några skorstenar eller dylikt som kan förklara dem.
Huset är byggt -63. Kaminen på bild är en skorstensfri.
Hur vet jag om man kan riva dessa två utstickande partier?
Tack på förhand!
I min nyköpta lägenhet sticker två asymmetriska pelare ut ur väggen. De finns inte med på originalritningen och styrelsen verkar inte veta vad de tjänar för syfte. På ritningen finns dock ett något utstickande parti mellan pelarna, bakom vilket div rör och ledningar går.
Jag har varit uppe på taket (då lägenheten är högst upp i huset) och kan inte se några skorstenar eller dylikt som kan förklara dem.
Huset är byggt -63. Kaminen på bild är en skorstensfri.
Hur vet jag om man kan riva dessa två utstickande partier?
Tack på förhand!
Känns de stumma när du knackar på dem?
Varför skulle någon bygga två assymetriska pelare i rummet om de inte fyllde något syfte?
Varför skulle någon bygga två assymetriska pelare i rummet om de inte fyllde något syfte?
För att det blev snyggt?
Dekoration enbart eller installationsschakt? Kika in i lägenheten under...
Men känns de stumma om du knackar på dem?
Om jag hade byggt två pelare hade jag nog byggt dem lika breda.
Om jag hade byggt två pelare hade jag nog byggt dem lika breda.
Misstänker att de döljer ventilation, avlopp, värmerör eller nåt liknande. Varför skulle man annars byggt sådär?
Det enda svaret som finns på denna fråga (givet att du inte hittar något hos grannen) är att inte ta fram storsläggan men öppna upp ett lagom stort hål och kolla. Kan du göra det på en plats/sätt där du kan återställa med beklädnadsstenarna så är det ju en bonus.P Pagheen skrev:
Ah den ska bort oavsett, ja då är det ju storsläggan som gäller. Blir spännande att se vad du hittar...P Pagheen skrev:
Inte av någon annan anledning än att du ändå ska ha bort beklädnadsstenarna och redan har röjt upp ett hål. Ser ju ut som gips så det är bara att öppna upp och kolla in. Ja man behöver ju inte använda släggan för sakens skull. Skulle där gå installationer så är det bara att gipsa igen och sen göra vad du ändå tänkt göra när du oavsett skulle tagit bort stenarna.
Okej det såg ju förvisso inte ut som gips utan sten, men jag hade öppnat upp ändå.N noupe skrev:Inte av någon annan anledning än att du ändå ska ha bort beklädnadsstenarna och redan har röjt upp ett hål. Ser ju ut som gips så det är bara att öppna upp och kolla in. Ja man behöver ju inte använda släggan för sakens skull. Skulle där gå installationer så är det bara att gipsa igen och sen göra vad du ändå tänkt göra när du oavsett skulle tagit bort stenarna.