Hej,

I min nyköpta lägenhet sticker två asymmetriska pelare ut ur väggen. De finns inte med på originalritningen och styrelsen verkar inte veta vad de tjänar för syfte. På ritningen finns dock ett något utstickande parti mellan pelarna, bakom vilket div rör och ledningar går.

Jag har varit uppe på taket (då lägenheten är högst upp i huset) och kan inte se några skorstenar eller dylikt som kan förklara dem.
Huset är byggt -63. Kaminen på bild är en skorstensfri.

Hur vet jag om man kan riva dessa två utstickande partier?

Tack på förhand!

• Modern inredning med två utstickande pelare och skorstensfri kamin i stenklädd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt vardagsrum med två asymmetriska stenklädda pelare och skorstensfri kamin.
    Skapa konto
Hur ser det ut i våningen under?

Känns de stumma när du knackar på dem?

Varför skulle någon bygga två assymetriska pelare i rummet om de inte fyllde något syfte?

För att det blev snyggt?

Dekoration enbart eller installationsschakt? Kika in i lägenheten under...

Ska försöka kika in hos grannen under. Om liknande saknas hos grannen kan jag med gott samvete ta fram stora släggan?

Den högra pelaren har ett eluttag installerat, vilket i mitt huvud tyder på att den borde gå att ta bort.

Men känns de stumma om du knackar på dem?

Om jag hade byggt två pelare hade jag nog byggt dem lika breda.

Misstänker att de döljer ventilation, avlopp, värmerör eller nåt liknande. Varför skulle man annars byggt sådär?

P Pagheen skrev:
Ska försöka kika in hos grannen under. Om liknande saknas hos grannen kan jag med gott samvete ta fram stora släggan?

Den högra pelaren har ett eluttag installerat, vilket i mitt huvud tyder på att den borde gå att ta bort.
Det enda svaret som finns på denna fråga (givet att du inte hittar något hos grannen) är att inte ta fram storsläggan men öppna upp ett lagom stort hål och kolla. Kan du göra det på en plats/sätt där du kan återställa med beklädnadsstenarna så är det ju en bonus.

Fotografen Fotografen skrev:
. Varför skulle man … byggt sådär?
Kanske för att ge en illusion av ett murverk?
Ren dekoration alltså …

Den högra känns aning mer ihålig vid knackning än den andra. Knackade bort en bit av stenen på den vänstra enligt bild.

Dekorationsstenen skall bort oavsett.
Grannen svarar fortfarande inte vid påknackning.

• Delvis avlägsnad dekorationssten på en vägg med synlig betong och isoleringsmaterial, omgivet av stenrester på golvet.
    Skapa konto
P Pagheen skrev:
Den högra känns aning mer ihålig vid knackning än den andra. Knackade bort en bit av stenen på den vänstra enligt bild.

Dekorationsstenen skall bort oavsett.
Grannen svarar fortfarande inte vid påknackning.
Ah den ska bort oavsett, ja då är det ju storsläggan som gäller. Blir spännande att se vad du hittar...

N noupe skrev:
Ah den ska bort oavsett, ja då är det ju storsläggan som gäller. Blir spännande att se vad du hittar...
Utveckla gärna hur du drar slutsatsen att släggan skall fram.

Inte av någon annan anledning än att du ändå ska ha bort beklädnadsstenarna och redan har röjt upp ett hål. Ser ju ut som gips så det är bara att öppna upp och kolla in. Ja man behöver ju inte använda släggan för sakens skull. Skulle där gå installationer så är det bara att gipsa igen och sen göra vad du ändå tänkt göra när du oavsett skulle tagit bort stenarna.

N noupe skrev:
Inte av någon annan anledning än att du ändå ska ha bort beklädnadsstenarna och redan har röjt upp ett hål. Ser ju ut som gips så det är bara att öppna upp och kolla in. Ja man behöver ju inte använda släggan för sakens skull. Skulle där gå installationer så är det bara att gipsa igen och sen göra vad du ändå tänkt göra när du oavsett skulle tagit bort stenarna.
Okej det såg ju förvisso inte ut som gips utan sten, men jag hade öppnat upp ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.