Skall hitta en besiktningsman som kan kolla detta. Skåpen hänger i bakkant med stöd i framkanten.

Äldre undergolv är det (28mm spåntat) vilket jag påpekade att det inte var plant men snickaren kollade och ansåg att den sjunkningen (3-4mm över ett långpass 2m) var inga problem alls.

BirgitS
J jacs skrev:
Skåpen hänger i bakkant med stöd i framkanten.
Då belastar de golven lite och de flesta golvtillverkare tillåter det (till skillnad från t.ex. en köksö som har all vikt neråt).

• Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Det jag reagerade på är att golvet gått isär 4mm vilket är (väldigt) mycket och att det trots allt är ett litet golv på bara 12 m2 (3,5*3.5 m om det är ganska kvadratformat), så något måste finnas som låser golvytan. Vad är det för fabrikat på golvet och produktnamn?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Jag håller med. Kan det vara så att dörrfoder eller socklar håller fast golvet?

TS verkar inte vilja uppge vad det är för golv för det frågade jag om redan i inlägg 9 eftersom det vore bra att kunna kolla läggningsinstruktionerna angående underlag.

Så som köket är så finns det en köksö där jag har några kortskarvar som släppt. De andra är typ bara låsta på en sida och borde då inte släppa men men. Rummet är 3m x 4m och planken ligger i 4m riktningen.

https://www.bauhaus.se/laminatgolv-torino-8475-k32.html#full-description

Skall vara detta golv om jag kom ihåg nummer rätt från 3 månader sedan
. Modernt kök med grått golv och köksö, sida där skarvar släppt syns ej i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
J jacs skrev:
snickaren kollade och ansåg att den sjunkningen (3-4mm över ett långpass 2m) var inga problem alls.
Enligt läggningsinstruktionen ska 3 mm på 1 m fungera: https://www.logoclic.info/sv/laminat-laeggning

Men köksöar brukar inte vara bra att ställa på golv som rör sig.
"Extraordinär belastning" https://www.logoclic.info/sv/laminatgolv-garanti
Men det är ju sånt som en golvläggare ska känna till.
Har du fått tag på konsumentvägledaren nu?

Köksön är lurig och så står kyl och frys nära.
Har ni köpt golvet själva och sedan beställt/avtalat läggning med snickaren?
Visste golvläggaren om att det skulle placeras en köksö på golvet, eller är det samma snickare som monterat köket?

Vi köpte golvet och samma snickare lade det som monterade köket.

Fick pratat med konsumentrådgivaren samt ringde en besiktningperson så möte skall ordnas.

Redigerat:
BirgitS
Kom gärna tillbaks och berätta hur det går.

Besiktningsmannen ville inte ens ta jobbet då personen inte hört av sig ännu och snickaren skrev i konversationen att han skulle dyka upp och åtgärda men lyser med sin frånvaro. Senaste sms var att jag skulle kontakta en firma som han kom överens med vilket jag svarade att det fick han ordna inte jag då ev fel får jag med den firman och han slipper.

Kommer själv åtgärda golvet när jag får ledig tid för det (mot sommaren) samt se om det även går att få ordnat värmefolien så det inte är svinkallt om tårna när man är vid spisen. Det är kallt vid skåpen och under då elektriken inte lade folien i närheten av sparklisten under skåpen utan typ var bänkskivan slutade från vägg. Måste gå att lägga denna rätt om man ändå skall öppna upp hela golvet pga felet snickaren gjorde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.