Lundvall76
Lundvall76: Såg väldigt smidigt ut! Får kontakta dom efter helgerna!
4 svar · 799 läst
D
Derbyboy: Hej, Har tidigare ställt frågan i badrum men eftersom det är en byggnadsteknisk fråga kanske den får bättre gehör här. Jag läser i BKR att det går att lägga klinkers på 45x195-golvreglar, cc 60 om spännvidden är Max 250 cm. Jag har 50x175-golvreglar i badrummet, cc 60 och spännvidden är 220 cm. Har jag ett för klena golvreglar för att flytspackla badrummet?
0 svar · 1,3k läst
MathiasS
MathiasS: Jag tänker lite från andra hållet: En hålsten eller leca-blocksvägg som är 8m lång brukar inte tåla marktryck utan kontreforer => dina mellanväggar har en stöttande funktion. Hur smal väggen är spelar inte så stor roll. Om du rensade alla mellanväggar i huset skulle du antagligen få problem med sprickor i väggarna efter (lång) tid.
22 svar · 5,0k läst
·
fgo
fgo: Häng tvingar i glesen. Då kan du lägga plankan mot dessa. Eller som någon ovan var inne på tillverka en fixtur av spillbitar.
6 svar · 1,6k läst
·
J
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Ingen av mellanväggarna på det övre planet är bärande eftersom takstolarna är fribärande mellan ytterväggarna. Inte heller den rödmarkerade väggen på källarplanet är bärande. Bärande väggar på detta plan ligger i rät vinkel i förhållande till den röda.
1 svar · 1,8k läst
·
J
Jörgen Ö: Marmor är normalt ganska mjukt att borra i, så en kakelborr fungerar alldeles utmärkt, utan slag såklart. https://www.bosch-professional.com/se/sv/cyl-9-ceramic-kakelborrar-2593157-ocs-ac/ Dessa t.ex.
10 svar · 2,9k läst
T
TomR: Hej, Håller på med ett litet långsamt projekt här hemma där jag monterat upp ett 30kvm bågväxthus som täcks med kanalplastskivor, jag vill dock göra det lite tätare än original pga av uppvärmning. Jag har också valt att inte klä ena kortsidans gavel med den tillhörande kanalplasten utan istället gjort en träfasad. Det som jag skulle vilja ha hjälp med är att hitta en bra
0 svar · 2,1k läst
·
kalle_lidköping
kalle_lidköping: Kör med pallbrickor som nämns. Det gör vi snickare oftast om det ska shimsas. [bild]
8 svar · 5,0k läst
P
Perham: Tack så mycket! Det ju väldigt positiva nyheter.
6 svar · 1,4k läst
·
M
Matteg01: Tack för alla tips! Blir att slipa den och betsa tillsvidare så får jag satsa på en ny trapp senare.
6 svar · 3,5k läst
·
J
justusandersson: Det verkar vara ett hemmabygge i efterhand eftersom trappans vangstycke är inbyggt. Det är nog bara dåligt gjort.
1 svar · 1,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: Pvcduken som du verkar ha under plattorna har precis den egenskapen, diffusionsöppen men vattentät. Att lägga något tätt över detta brukar inte vara någon vidare bra idé. Jag hade inte lagt något alls eller helt gjort om tätskiktet, 20år gammal sarnafil är fortfarande fin när den ligger ute på ett tak men hur det ser ut i ditt fall vet såklart ingen.
3 svar · 1,5k läst
·
M
Marcussjogren: Tack för era tips! Teknikhandboken har jag sett tror jag och den ger rätt bra information kring hur man gör en si eller sådan fals, men den pratar ganska lite om när var och hur man ska använda plåt t ex. Det jag söker är lite som en läro-/snickarbok fast för plåt :)
3 svar · 1,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Vilken profil har panelbrädorna, är det kanske Z-panel? Här är åtgången i så fall (men man får ju tänka på eventuellt spill också): [bild] Beträffande taket tror jag att vanlig råspont plus trapetsplåt är enklast och billigast: http://www.gsbyggvaror.se/?page=product&category=24&product=674#product Om man behöver papp emellan vet jag inte, men tror att det inte behövs på ett
3 svar · 1,1k läst
·
Thomas Houltzén
Thomas Houltzén: [citat] Som skrivits i övriga inlägg är det ett h-e att fästa något i lersten. Reglar fästs i golv och tak. Gäller det en tilläggsisolering är det bättre att bredda grunden invändigt och mura ny innervägg i leca eller siporex med ca 30 mm luftspalt emellan. På köpet får man vackra djupa fönsternischer som kan valvas. Isoleringen blir utmärkt á la termosflaska... Gäller det att
7 svar · 5,9k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Varför inte måla istället? Vit lasyr?
1 svar · 1,2k läst
D
Derbyboy: [citat] Du kommer få flera ”mittbitar” med den där maskinen också. Ska du slippa mittbitar måste du fräsa med en pinfräs eller motsvarande Fördelen med en sådan där spårfräs är att rännan automatiskt bli rak och exakt lika djup.
12 svar · 5,6k läst
·
Theflyingsheriff
Theflyingsheriff: I vilket program har du gjort ritningen?
1 svar · 6,9k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Ta en drink och fjöl av! Eller, skrapa loss och skicka lite material till ”ska-jag-dö-i-förtid-laboratoriet” i Örkelljunga när ni kommer hem till såsse-Svärje!
2 svar · 7,0k läst
·
P
Anonymiserad 282960: Hej! Jag bor i en lägenhet och har ett av rummen som ateljé. Hittils har jag använt vanlig plastfolie som målare använder för att täcka tak, väggar och golv. Sedan papp och målar matta. Det blev inte bra. Nu har jag istället tänkt använda tjock byggfolie på tak, väggar och golv och sedan ett mjölkpapp lager på golvet. Därefter kommer jag använda en grov dammsugare för att suga
0 svar · 2,5k läst
·
U
uno83: [citat] Nej, ska det göras så ska det ju vara efter att någon som kan räknat på hållfasthet och gjort konstruktionsritning o.s.v, och det känns inte ekonomiskt försvarbart att lägga den typen av pengar på ett litet skitjobb. Enda poängen med det skulle dessutom vara att få 1 meter till användbar vägg på insidan. M21 räcker bra på höjd för mig som är 201 cm. Det är några cm
6 svar · 4,1k läst
·
R
Ragganof: [citat] Svårt att rita på mobilen. Men är en källare i rå betong, och 8" takbjälkar med isolering. Konstruktion jag tänker mig nu är först subfloor, med golvspån. Som jag sedan skruvar 3" stålreglar som vägg, med dubbel gips alt Osb + gips Sen 2" som takreglar som skruvas i plåtreglarna som klubbas med en liten träbit. hänger man även dessa i de existerande takbjälkarna med
5 svar · 2,7k läst
·
P
P-son83: Du pratar alltså om innertak och eventuellt innerväggar?
4 svar · 9,5k läst
Rabbithole
Rabbithole: Visst, ett armeringsnät. Det står väl i en guide. Typ som denna: [MEDIA=youtube]h9OOw1V-ing[/MEDIA]
3 svar · 4,5k läst
·
J
Johan41: Hej Anders! Du har ställts inför liknande problem. Okej så plugg och långt vattenpass för att försäkra om rak vägg. tack!
5 svar · 5,0k läst
J
Johan456: Jag tittade på länken på armaturer. Jag skulle titta på ett annat märke. Det finns mkt man behöver ha koll på och jag tycker deras armaturer känns sådär: ljusflöde: Mäts i lumen, ”hur mkt ljus du får ut”. Här blir det lite ointressant med antalet Watt (W) Färgtemperatur: mäts i Kelvin (K). Glödljus är 2700K. Jag tycker man ska köra på 2700K, gärna ”dimtowarm” då blir
11 svar · 3,3k läst
·
J
justusandersson: Under förutsättning att det är ett träbjälklag mellan våningarna (och det tror jag inte) så ligger mn bedömning fast, att de rödmarkerade väggarna är bärande.
7 svar · 8,2k läst
·
M
Mixa: [citat]
4 svar · 4,9k läst
·
Keexet
Keexet: Inga priser? Inga ÅF? Handlade du direkt från sidan? 15mm verkar vanligt och även om det kanske går att få till med 16mm-plattor, så känns det som att ska man beställa på det där viset så ska det vara spot on, annars kan man lika gärna fuska till ngt halvdant på egen hand. Jag funderar på att sätta en rad med mosaik som "list" (avslut), eventuellt med en metallskena som "form" för
2 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.