Vi håller på att renovera ett radhus som vi köpte i våras, och har nu kommit till en vägg som tidigare ägare byggt för att dela av hall från ett allrum på undervåningen (souterräng). Jag rev ner gipset för att bli av med glasfiberväv och för att jag lärt mig att man behöver kontrollera allt som tidigare ägare gjort. I överkant av den väggen går en bärande limträbalk, 380x70. När de byggde väggen har de jackat ur ungefär 50x900 mm i nederkant för att få in en fullhöjds dörrkarm.

Min första fråga är hur stort problem det är, och vad som i så fall borde göras för att åtgärda det.

Sedan skulle vi gärna vilja bygga in en skjutdörr i väggen, och då gärna en i fullhöjd. Det skulle innebära att man behöver ta bort 1800x60 mm. Jag funderar på om man kan sätta en 70x70mm stående på vardera sida för att avlasta balken, eller vad som skulle krävas? Balken vilar i nuläget på en 70x92 mm vid väggen mot grannen. Till vänster fortsätter balken bort till yttervägg. Totalt spann ca 6,5m

Bild på nuläget (ja, de har reglat med 34x70 av nån anledning...)
Renoverat radhus med öppnad vägg där en limträbalk och träreglar syns, med en befintlig dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat radhus med oavslutad gipsvägg som visar träreglar och en delvis synlig bärande limträbalk.
Skapa konto

Tanken var att göra såhär. Frågan är om det skulle vara tillräckligt eller om man skulle behöva växla av med en stålbalk? Det sitter en dörr i fullhöjd lite längre till vänster. Den är original, och jag vet tyvärr inte hur de gjort med balken där.
Schematisk illustration av bärande limträbalk med utjackning ovanför dörröppning i renoverat radhus.
Skapa konto

Jag antar att man kanske behöver bygglov och någon konstruktör som kan beräkna hållfasthet på sånt här?

Frågan är ju om det inte går att belasta bjälklaget under. Då hade man ju kunna bygga den "vanligt" med stående reglar som agerar pelare. Hur ser det ut våningen under?
Dimensionen på balken räcker ju för 1800mm, så kan man sätta en pelare på vardera sida så räcker ju det. Jag är dock personligen för dålig på trä för att beräkna vad för dimension på pelare du behöver. Man behöver ju även veta vad balken faktiskt har lastat av.

Bygglov behövs inte, det räcker med anmälan.

C C.Lundin skrev:
Frågan är ju om det inte går att belasta bjälklaget under. Då hade man ju kunna bygga den "vanligt" med stående reglar som agerar pelare. Hur ser det ut våningen under?
Dimensionen på balken räcker ju för 1800mm, så kan man sätta en pelare på vardera sida så räcker ju det. Jag är dock personligen för dålig på trä för att beräkna vad för dimension på pelare du behöver. Man behöver ju även veta vad balken faktiskt har lastat av.

Bygglov behövs inte, det räcker med anmälan.
Detta är undervåningen. Reglarna på bilden står på betongplattan. Min tanke var att man borde kunna ha en 70x70 pelare på vardera sida av öppningen för skjutdörren. Med tanke på att hela balken ligger på en 70x92 nu så tycker jag ju att det borde vara tillräckligt.
Balken bär mellanbjälklaget till övervåningen. Måtten på nedervåningen är ca 10x6m, och balken ligger på tvären ungefär 6 meter från ena kortsidan och 4 meter från andra.

Den nuvarande urjackningen har inte någon större betydelse eftersom den dels är i balkens ytterkant, dels är i limträ som är mindre känsligt för sprickbildningar. En urjackning för en skjutdörr är däremot direkt olämplig eftersom den hamnar längre in på balken. Då måste man som @C.Lundin föreslår sätta en limträpelare intill dörröppningen. Det är osäkert om bjälklaget tål den punktlast som då uppstår utan en förstärkning under plattan. Det brukar vara enkelt att korta höjden på en skjutdörr. Det blir betydligt billigare.

J justusandersson skrev:
Den nuvarande urjackningen har inte någon större betydelse eftersom den dels är i balkens ytterkant, dels är i limträ som är mindre känsligt för sprickbildningar. En urjackning för en skjutdörr är däremot direkt olämplig eftersom den hamnar längre in på balken. Då måste man som @C.Lundin föreslår sätta en limträpelare intill dörröppningen. Det är osäkert om bjälklaget tål den punktlast som då uppstår utan en förstärkning under plattan. Det brukar vara enkelt att korta höjden på en skjutdörr. Det blir betydligt billigare.
Nuvarande urjackning är tyvärr inte i kanten. Balken fortsätter cirka 3m till åt vänster. Vet tyvärr inte hur det ser ut med stöd åt det hållet. Det sitter en dörr där med fullhöjd som är original, kanske får ta ner lite mer gips och se hur det ser ut där.
Har funderat på att sänka dörren, men hade helst haft fullhöjd då jag är över 2m. Dock efter att ha läst om processen med bygganmälan osv så känns det orimligt att anlita en konstruktör för massvis av pengar för ett jobb som kanske skulle gå på 5000 att göra.
Frågan är dock hur man gör med nuvarande urjackning. Den är garanterat inte beräknad eller anmäld.
Kan det vara så mycket last på balken att plattan inte skulle fixa en pelare alltså? Balken vilar som sagt på en stående 70x92 i nuläget.

Huset kommer inte att rasa pga urjackningarna. Man har dimensionerat efter bruksgränsvärden, vilket kan betyda i sämsta fall något större svikt i golvet ovanför eller något större nedböjning. Det är dock ingen argument för att fortsätta att försvaga balken. Gissningsvis är betongplattan förstörkt under de befintliga stolparna. Det kan fungera även med en ny pelare, men då måste man räkna på det samt ha tag i en konstruktionsritning över betongplattan så man vet vad den är dimensionerad för. Tyvärr är inte ens fullhöjdsdörrar tillräckligt höga för 2 meterspersoner. En skjutdörrskonstruktion kan ju placeras på sidan av balken så att övre skenor etc hamnar över balkens underkant.

J justusandersson skrev:
Huset kommer inte att rasa pga urjackningarna. Man har dimensionerat efter bruksgränsvärden, vilket kan betyda i sämsta fall något större svikt i golvet ovanför eller något större nedböjning. Det är dock ingen argument för att fortsätta att försvaga balken. Gissningsvis är betongplattan förstörkt under de befintliga stolparna. Det kan fungera även med en ny pelare, men då måste man räkna på det samt ha tag i en konstruktionsritning över betongplattan så man vet vad den är dimensionerad för. Tyvärr är inte ens fullhöjdsdörrar tillräckligt höga för 2 meterspersoner. En skjutdörrskonstruktion kan ju placeras på sidan av balken så att övre skenor etc hamnar över balkens underkant.
Nej, ska det göras så ska det ju vara efter att någon som kan räknat på hållfasthet och gjort konstruktionsritning o.s.v, och det känns inte ekonomiskt försvarbart att lägga den typen av pengar på ett litet skitjobb. Enda poängen med det skulle dessutom vara att få 1 meter till användbar vägg på insidan.
M21 räcker bra på höjd för mig som är 201 cm. Det är några cm över, och det är "vanlig" höjd så det är inga problem att gå igenom utan att behöva tänka på höjden.
Nej det får nog bli en ny karm i det hål som finns (man har satt dit en gammal begagnad förrådsdörr med karm som är för djup för väggen). Tänkte nog iaf sätta dit något rejälare än 34x70 runt dörrhålet, både för balken och karmens skull.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.