A
Ace83: Hej! Har 2 skivor som sitter under fönster på panelen, de sitter inte tätt och är allmänt ruttna. Vad ska man köpa för att ersätta dessa? Vilket material ska man köra på? Vi ska byta hela panelen nästa år, men vill tills dess inte få in mer fukt. [bild]
0 svar · 813 läst
·
mattiasp
mattiasp: [citat] Det är om du av någon anledning skall såga den liggandes platt på bordet.
20 svar · 14,5k läst
·
Lizzardo
Lizzardo: [citat] Tack för din hjälp
4 svar · 1,8k läst
L
largab: [citat] Eps16 så lägger man golv direkt på (trä, laminat, klinkers). Spackel endast om man ska ha fall. Läs bruksanvisning för de olika systemen, finns att ladda ner som pdfer.
7 svar · 6,5k läst
J
Johan456: Jag säger som jag brukar, gipsbruk! Jag har lagat upp liknande och även större grejer med det. Kanske är det lättare med annat bruk, det vet jag inte men gipsbruk är lätt att jobba med.
7 svar · 4,4k läst
·
C
cpalm: [citat] Ja, och som den sitter är bärförmågan sämre än de 45x70 som sitter där, då den inte har något som hindrar att den bågnar i den klena dimensionen.
8 svar · 2,2k läst
·
J
Johan456: Sånt där har jag gjort mkt, och som folk säger använd Gipsbruk. Jag har använt olika fabrikat, byggmax fungerade lika bra så köp inget dyrt. Gör det lite blött och kasta in, använd två breda spacklar. Stryk sedan jämnt. Sen krymper det så då lägger du en gång till, sedan spackel. Blötläggning har jag aldrig behövt trots något 100-tal meter utan microlit, inget syns och inget
12 svar · 7,0k läst
·
J
justusandersson: Det finns ingen fördel med att blanda ihop pelarnas grundläggning (plintar antar jag) med plattan. Vill du göra det behöver du gjuta en kantförstärkt platta. De befintliga pelarna utgör grunden för ytterväggen.
4 svar · 3,3k läst
V
vectrex: [citat] Minst lika bra som husfix. Så kör på!
21 svar · 3,6k läst
·
J
justusandersson: Lecastenarna på gavlarna bör armeras i vissa skift. Man brukar använda en särskild tvåtrådig armering. Ni hittar allt ni behöver veta om lecastenens hantering på weber.se. Att mura med 12 cm tjocka lecastenar kräver lite övning för ett fullgott resultat. Mexistenen har egenskaper som påminner om lättbetong. Det gäller att inte ha ett alltför hårt (cementhaltigt) bruk. Frågan är
7 svar · 1,2k läst
T
Tostarp: Story tack för svaren :-) Jag kände att jag kört fast men nu har jag väldigt bra tips om hur jag kan känna mig trygg i att prylarna inte ramlar ner i nästa storm...
5 svar · 9,7k läst
S
Plupp 170879: Kan tipsa om att det även finns 12mm plywood med spont. Den är förstås dyrare men kanske kan vara värt det för att slippa lägga in en bit skiva bakom.
11 svar · 8,4k läst
·
B
bjorsi: Väggen var inte så farligt porös ändå. Fick knacka in pluggen med hammare fastän jag borrat med rätt borrdiameter. Nu sitter fästet uppe
12 svar · 2,4k läst
·
D
Daaaaaniel: Masoint är inte roligt, och dessvärre inte molly heller i ärlighetens namn... För att spåra lite och riskera att gå OT, du har inte funderat på att riva väggen och bygga upp en ny?! :) Kan så kart kännas lite overkill för att fästa EN hylla, men om man bygger om väggen med OSB/plywood bakom gips så får man en vägg hållfast nog att korsfästa sig själv på, utan att oroa sig
6 svar · 3,0k läst
·
I
InsidersUnited: Enklast är väl en boll med hönsnät och fylla med utefog. Bäst är blanda lite cement och trixa dit. Mössen kommer dock in ändå, mata dem med råttgift utanför huset så tappar de kanske incitamentet att stiga in i värmen...)
1 svar · 3,9k läst
·
S
Saja0401: Hej . I vårt hus så har vi vattenburen golvvärme. I ena halva så ligger slingorna under trägolvet och i andra så är de gjutna i platta med klickgolv . huset är byggdes 2004. Misstänker att platta är isolerar med 20 cm cellplast bara och vi bor i de kalla delar av landet norr om Dalälven. Upplever mer komfort i den halvan med slingorna under trägolvet och vi tänkte göra samma med
0 svar · 1,4k läst
S
SvanteC: Ser ut som det undertill i alla fall, men har aldrig sett det mönstret förr... Fina!! Håll hårt i dem, går ju inte få tag i nya! :) Bara att skriva upp!
1 svar · 2,7k läst
·
K
Karl88: Hej! Tack för alla era svar, det är lugnande att höra att det troligtvis inte är asbest. Dessa rör är uppsatta i taket i hallarna mellan de olika spelbanorna, så det är inga bollar som (i vanligt fall) flyger omkring just där. Hela anläggningen befinner sig i ett slags källare/souterräng.
9 svar · 1,6k läst
·
Mazen
Mazen: Lyssna med Bromma Stål, hur dom ligger till prismässigt vet jag inte, men dom brukar iaf alltid vara behjälpliga med det mesta inom stål.. https://brommastal.se/stal/hea-balk/
1 svar · 1,6k läst
·
R
RoBo: Vadå är jag en spammare ?
13 svar · 11,4k läst
Oldboy
Oldboy: Ingen aning, men det är vanliga träfibrer hårt packade. Brinner precis som vanligt trä gör det. Det som avgör hur lätt det tar fyr beror på massan. Dvs en tändsticka mot en 2-kilos vedklabb ger inte mkt resultat, men mot ett 80g papper är det en annan femma. Till skillnad från plast droppar det inte "napalm" vid brand, eller ger dödligt giftiga gaser. Om det redan brinner i kåken så
1 svar · 3,2k läst
T
tergo: https://www.byggfaktadocu.se/10/resourcefile/08/25/57/minerit_normalskiva_montering.pdf
1 svar · 1,7k läst
putte22
putte22: [citat] Va mest för att du ville slippa borra så mkt. Så kan du skruva upp ramen o bärreglarna i taket och sätta tvärgående reglar med vinkeljärn mot bärreglarna.
16 svar · 4,9k läst
M
MAJOhusprojekt: Hej! Har en fråga angående golvsocklar. Behöver tips på stora byggmarknader med stort utbud av golvsocklar i Stockholmstrakten som är öppet idag lördag! /Maria
0 svar · 656 läst
E
Ett_unikt_namn: Någon som vet? :-)
9 svar · 2,6k läst
N
nybyggarn3: [citat] Varför inte köra på den du länkar till? Håller på att tejpa fönster invändigt med en tejp som inte är förvikt, dock med delad skyddsfilm. Får för mig att det skulle gå smidigare med en förvikt tejp.
1 svar · 1,7k läst
T
tergo: troligen sitter där 3 st skruv som fäster cisternen i bottenendelen ,har du tur så är det bara att spänna dem annars får sätta dit nya https://reservdelar.ifo.se/list
2 svar · 4,2k läst
Walnaes
Walnaes: [citat] Ja precis, tänkte att vi "flyttar in den" och gör som det varit tidigare i den befintliga öppningen.
3 svar · 4,4k läst
·
Oldboy
Oldboy: Allt spån som säljs i Sverige måste ha godkända nivåer av flyktiga ämnen. Det står i materialdeklarationen. Sedan om man själv anser att det är tillräckligt bra eller inte är ju en annan femma. Jag är ingen vän av spån, bla pga emissionerna, även om de är små. Alternativet är råspont, men det är mer jobb och risk för knirr. Beror på vad man värderar som viktigt. Det går
2 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.