Hej

Har en fundering som jag inte riktigt är på det klara med. Jag håller på att bygga ett podium för en kamin där både ovansidan och fronten på podiet blir plattsatt, ovansidan med klinker, fronten med mosaik. Men hur gör jag för att få till en snygg övergång mellan de båda?

En vanlig kakellist är ju i plast (oftast), men jag tänker att dess utsatta läge i denna konstruktion kanske måste vara mer slagtålig? Eller funkar det bra ändå? Listen kommer i praktiken bli en "tröskel" då man kommer kunna kliva upp på podiet vid sidan om kaminen. Klinkersen är 16mm tjock och de flesta vanliga kakellister är ju inte så höga?

Ett annat alternativ jag funderat över är en vanlig L-list i aluminium, som då limmas på utsidan om plattorna. Men blir det snyggt?

Jag har sett framför mig en D-list av keramikmaterial, men såna verkar inte helt enkla att hitta?

Vilket blir bäst? tankar, åsikter och erfarenheter uppskattas mycket!

Inga priser? Inga ÅF? Handlade du direkt från sidan?

15mm verkar vanligt och även om det kanske går att få till med 16mm-plattor, så känns det som att ska man beställa på det där viset så ska det vara spot on, annars kan man lika gärna fuska till ngt halvdant på egen hand.

Jag funderar på att sätta en rad med mosaik som "list" (avslut), eventuellt med en metallskena som "form" för att få det hela så rakt som möjligt. Om mosaikplattorna är lite för höga för kaklet är en idé att sätta dem med lite vinkel, och på så vis samtidigt få en liten "rundning" av podiekanten. Ska undersöka detta nu i julhelgen. Kanske kan bli riktigt bra till och med?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.