4 781 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Riva mellanvägg i källare
7cm lättbetong, inte bärande och du river dom nog med en bestämd knuff.
Den vägg jag rivit står det på ena ritningen att det är hålsten men sen på en annan ritning var det lättbetong. När jag rev den så var det 7cm lättbetong. Den väggen stod mellan hobbyrum och pannrum. Mellan hjärtvägg och yttervägg.BirgitS skrev:
Väggarna som ska bort är dom i klädkammaren. Dock inte den som är i hålsten intill trappan. Dom är också i lättbetongsten 7cm.
Jag vill ju inte tro att dom har en stöttande funktion pga dom är så tunna. T.ex vid trappan där man behöft en stöttande funktion så använder man 20cm breda hålsten att mura med för att fästa vagngsstyckena i och även låta en järnbalk vila på för öppningen av trappan genom bjälklaget. Därför känns det så fel om 7cm lättbetongplattor skulle ha den funktionen. Och då tänker jag på väggen som står mellan klädkammare och gillestuga, som dessutom har en dörr i sig. Om du förstår hur jag tänker. Men jag är samtidigt inte säker så därför ställer jag frågan här vore kul om fler kom med lite input.MathiasS skrev:
Jag tänker lite från andra hållet: En hålsten eller leca-blocksvägg som är 8m lång brukar inte tåla marktryck utan kontreforer => dina mellanväggar har en stöttande funktion. Hur smal väggen är spelar inte så stor roll.
Om du rensade alla mellanväggar i huset skulle du antagligen få problem med sprickor i väggarna efter (lång) tid.
Om du rensade alla mellanväggar i huset skulle du antagligen få problem med sprickor i väggarna efter (lång) tid.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Installation av radiatorer i källare med uppreglade väggar. Riva innan
Byggmaterial & Byggteknik -
Fylla igen källare och riva uthuset
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad är detta för isolering? bör den rivas? fuktig källare
Isolering -
Riva paneltak i källare
Information & Feedback -
Riva jordkällare och bygga källare