BirgitS BirgitS skrev:
Har du inga riktiga husritningar i stället för en opålitlig mäklarritning?
Jo det har jag men kan sjä
BirgitS BirgitS skrev:
Har du inga riktiga husritningar i stället för en opålitlig mäklarritning?
Jo det har jag. Här kommer några bilder på ritningen.
Arkitektritning av ett hus med både planvy och fasad, på ett skrynkligt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av ett hus med både planvy och fasad, på ett skrynkligt papper.
Skapa konto

• Gammal arkitekturritning med mätningar och markeringar, nött och fläckig.
    Skapa konto
BirgitS
På första bilden så är olika väggtyper ritade på olika sätt enligt den lilla förklaringen. Vad står det om den vägg du rivit, om den långa hjärtväggen i mitten och om de väggar du vill riva?

7cm lättbetong, inte bärande och du river dom nog med en bestämd knuff.

BirgitS BirgitS skrev:
På första bilden så är olika väggtyper ritade på olika sätt enligt den lilla förklaringen. Vad står det om den vägg du rivit, om den långa hjärtväggen i mitten och om de väggar du vill riva?
Den vägg jag rivit står det på ena ritningen att det är hålsten men sen på en annan ritning var det lättbetong. När jag rev den så var det 7cm lättbetong. Den väggen stod mellan hobbyrum och pannrum. Mellan hjärtvägg och yttervägg.

Väggarna som ska bort är dom i klädkammaren. Dock inte den som är i hålsten intill trappan. Dom är också i lättbetongsten 7cm.

P Per_Eriksson skrev:
7cm lättbetong, inte bärande och du river dom nog med en bestämd knuff.
Bra, tänker det samma. Men alltid skönt att dubbelkolla. Den andra väggen såga jag ett snitt i mitten vågrätt och sen åkte den ner med hjälp av slägga. Inga större problem ‍♂️⚒ Gott nytt år

Väggarna är inte bärande, men jag gissar att dom har en stöttande funktion.

MathiasS MathiasS skrev:
Väggarna är inte bärande, men jag gissar att dom har en stöttande funktion.
Jag vill ju inte tro att dom har en stöttande funktion pga dom är så tunna. T.ex vid trappan där man behöft en stöttande funktion så använder man 20cm breda hålsten att mura med för att fästa vagngsstyckena i och även låta en järnbalk vila på för öppningen av trappan genom bjälklaget. Därför känns det så fel om 7cm lättbetongplattor skulle ha den funktionen. Och då tänker jag på väggen som står mellan klädkammare och gillestuga, som dessutom har en dörr i sig. Om du förstår hur jag tänker. Men jag är samtidigt inte säker så därför ställer jag frågan här vore kul om fler kom med lite input.

Jag tänker lite från andra hållet: En hålsten eller leca-blocksvägg som är 8m lång brukar inte tåla marktryck utan kontreforer => dina mellanväggar har en stöttande funktion. Hur smal väggen är spelar inte så stor roll.

Om du rensade alla mellanväggar i huset skulle du antagligen få problem med sprickor i väggarna efter (lång) tid.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.