Byggmaterial & Byggteknik
gullan2007: Hej! Ska till Tyskland o passerar Lubeck. Har någon tips på bra plantskolor och byggvaruhus i närheten? Vad är extra prisvärt? Någon sa nyss att elverktyg är billigare är det någon som vet? Finns det någon kategori i forum för inköpstips?
RSRC: [citat] tyvärr har jag själv bittert fått erfara att ventilation av det där mellanskiktet aldrig räcker om man inte drar på. Alltså tex en fuktstyrd badrumsfläkt som tål lite källarmiljö. Det är viktigt att det där utrymmet bakom isoleringen är torrt. Utvändig dränering och isolering kan hjälpa mycket men fukt kommer ofta in ändå. Hur ska den försvinna? Jo oftast genom att
danielte: Håller på med en tillbyggnad och funderar över ytterväggarnas insida. Kan man, istället för att putsa, limma gipsskivor direkt på blocken? Kan det inte bli problem med fukt om den vandrar i blocken in i gipset, eller pappret på skivan? Tackar för hjälpen!
byron v2: TS: Går du inte på timme, jobba på och ta betalt. Brukar inte vara så svårt för hantverkare mot privatpersoner :)
Sonny82: Hejsan jag har lite frågor o funderingar på en vägg jag antar e bärande eller stödjande på nått sätt. Huset är från runt 1920 och är obränttegel/Lertegel. Väggen i fråga är också det och där e fuktproblem. Det vittrar sönder från golv upp ca 50cm och ja jag vill ha väck den helt enkelt för öppna upp mellan kök o rummet Brevid ändå. Har öppnat upp brädorna på den
pelpet: Snart 8 år senare och frågan är fortfarande aktuell. Ämnet är helt ogooglingsbart. Kan denna väv på skiva kallas något annat än vävlaminat?
Stefan1972: Alla hus går såklart att flytta och det är säkerligen inga problem att bygga så du får ihopsatta moduler. Det krångliga blir nog bygglovsbiten om det ska vara permanent boende. Har ingen aning om hur det fungerar i detalj..........Tillfälliga lösningar är oftast tillfälliga och säkerligen tidsbegränsade. I övrigt står de på hjul så de är flyttbara. Annars är det inte så
Christian Ek: Hejsan, Jag håller på att installera ett nivellgolv i vårat garage som vi gör om till boyta där hemma. I samma veva kommer vi att byta ut ytterdörren och installera sidoljus vid sidan om den. På nivellgolvet kommer vi att lägga LK golvspånskivor och golvvärme för att sedan flytspackla på och lägga klinkers. Nu till min fråga. Hur gör man bäst vid ytterdörren? Vi har förberett
Solskensbyggare: Jo, vädertätt är tanken. Så nu är planen golvreglar, sen resa ytterväggar, på med tak, täta väggarna mot väder, sen på med golv. Då är det öppet vid ev fuktig väderlek tills det är "stängt".
spaxx: Tätningen behöver komma på plats innan lister osv då det ligger ett par år bort i tiden. Endera fylla med någon massa eller pilla dit någon skapligt tät list/tätning.
Tynny: Ska lägga klinkers i garaget. Men golvet är målat med 2komp epoxy färg sen tidigare. Någon som vet om det måste slipas bort alternativt mattas ner för att fixet ska fastna?
Stefan1972: [citat] Jag menade inte att man skulle välja just spikplugg för ts applikation utan mest typen av plugg. Dessa är ju oftast långa i förhållande till diametern till skillnad mot vanliga plugg som oftast är grova och korta. Har man då en porös vägg och tror att vanliga plugg är det man ska ha så blir det ju gärna tokigt då det oftast blir fel redan då man borrar och hålet blir för
justusandersson: Jag hade nog lite bråttom när jag skrev något som kräver en bra förklaring. Formeln kan läsas: P (punktlasten) gånger L (spännvidden) upphöjt till 3 delat med 48 gånger E (elasticitetsmodulen) gånger I (yttröghetsmomentet) ger nedböjningen. Elasticitetsmodulen har olika värde för olika material och hållfasthetsklasser. T.ex konstruktionsvirke C14 7000 MPa, dito C 24 11000 MPa,
Barrett81: Hej, Efter att ha läst på Byggahus i ett par år ställer jag min första egna fråga. Håller på med ett stenhus, kanalmur tegel och mellanbjälklag av Leca. Ämnar sätta upp gips som slätt undertak i sovrummen. Lecabjälklagens naturliga form är ett uppochnervänt U. Vore tacksam för idéer om hur jag bäst fäster gipsskivor mot bjälklaget med minimal bygghöjd. Finns någon metod att
rqx: Hej! Jag planerar att bygga nytt trappräcke och då behöver jag virke till stolpar och lite stöttor. Vad jag har förstått så är det inte så bra att använda vanliga t.ex. reglar och fixa till då dessa har kvistar. Men söker jag på planhyvlat som då ska vara utan kvistar så finns det inte så stora dimensioner jag behöver. Vad heter det jag eftersöker och var tillhandahålls det?
Struler: Tror du jag behöver plast mellan innerväggen och ytterväggen samt behövs stålreglar istället för träreglar?
eriklindtorp: Hej Har en fråga hur man byter ut tryckimpregnerade reglar mot en gjuten platta Gjuta en platta: Att plocka bort all trall, frigolit och reglar i mitten av golvet är ju lätt. Men hur förbereder man för att gjuta platta under fönster och skjutpartierna? Eller kan man låta tryckimpregnerade reglarna som står på plintar vara kvar som en ram runt plattan? Bifogar två bilder på nuvarande
Svampe: [citat] Ja, det ser lite ut som ett strukturerat plockepinn tills allt är klart :) [bild] [bild] [bild] [citat] Nu är jag självlärd hemmafixare, men jag skulle tro att man i princip alltid har samma mått på hammarband och syll om det är byggt som ditt hus då det lär vara enklast om hela stommen har samma mått på samma del av väggen. På denna ritning ser du ut att ha 45x70+45x120 i
byggarätt: [citat] Korrekt värme får inte läggas direkt mot oisolerade betongplattan men med platonmatta och luftspalt samt isolering mellan så fungerar det...
JoakimJohansson: [citat] precis som min! Lämnade in den, någonting byttes i motorn sen har den funkat klockrent sen dess :) så tyvärr bara skicka in den
peo_78: Jag har ett gammalt hus där det sitter inifrån sett en gipsskiva sedan en gammal sorts fiber aktig / isolerings skiva Sedan kommer plankväggen och ytterst fasaden med brädor och lock. i dag är fasaden spikad rakt på plankväggen utvändigt. Jag tänkte tilläggsisolera från utsidan genom ta bort fasaden å isolera utvändigt, måste jag ta bort skivan på insidan å göra om allt där
Claes Sörmland: [citat] Ja kalkputs är väldigt förlåtande och lätt att arbeta med. Det enda trista är att det fräter så jäkligt på händerna. Jag blandar murkalk på säck (torrsläckt kalk) med vatten till en slät pasta i en hink. Den får gärna ligga och gucka till sig i hinken några veckor för att bli smidigare (eller så kör man på direkt). Sen rör man ut kalkpastan med sand som passar, t ex
Tomas_Sthlm: Vi ska putsa innerväggarna med gipsputs och letar efter en lämplig blandare att köpa. Vi har inte möjlighet att köra hela huset i ett svep så tanken är att köra ett rum i taget när vi får tid. Det är för stora ytor för att köra med hinkvisp och vad jag förstått behöver man vara minst 3 personer om man ska hyra spruta så det funkar inte heller. Har någon ett förslag på någon
Workingclasshero: Plåtslagare, smed, men försök välja någon med estetiskt sinne så den öppna spisen, kaminen och den nya täckningen samspelar. Då den öppna spisen är så fin ska täckningen göra kaminen diskret och vara diskret själv. Har du TS någon konstnär i din omgivning, försök ta hjälp.
Buuzzz: Har tidigare använt mig av kryss till väggar samt kapade distanser i trä (som plockas bort eftersom) till golv. Men vad finns det annars för alternativ? Jag har sett "nivåsystemen" med plastkilar som ser smidigt ut men verkar passa mer till golv. Nu ska det kaklas ett badrum och är det de störande kryssen som gäller eller vad har ni för tips?
Ahm.s: Behöver 20-30 mm tjocka i-element och cirka 400 mm breda o total 2500 mm långa. Kan bli flera bitar med 3 vinkel i-element..blir tacksam om någon kan tipsa. Tackar.
Bordsduk: Åter igen, tack så mycket Oldboy för dina insiktsfulla svar! Jag kommer att återställa det på samma sätt som det varit och känner mig nu trygg i att det är rätt sak att göra.