Vi behöver fästa ett antal reglar i en innervägg av lersten. Någon som har bra förslag på lämplig infästningsmetod?? Tanken är att vi ska sätta skivmaterial på reglarna för att kunna få dold rördragning bakom.

Lersten var ett nytt begrepp för mej, vad är det? I övrigt finns det på en välsorterad bygghandel någon sorts plugg för alla material. Själv brukar jag använda fischer SX till det mesta i vårt hus som är byggt av en blandning av siporex, blåbetong och betonghålsten, fungerar i allt verkar det.

Lersten är obränt tegel. Trevligt material på många sätt men svårartat vad gäller att fästa något i. Är också nyfiken på svaret.

Jan-Å skrev:
Lersten var ett nytt begrepp för mej, vad är det? I övrigt finns det på en välsorterad bygghandel någon sorts plugg för alla material. Själv brukar jag använda fischer SX till det mesta i vårt hus som är byggt av en blandning av siporex, blåbetong och betonghålsten, fungerar i allt verkar det.
Lersten är som Sommartorparen skrev obränt tegel och ett mycket vanligt byggmaterial i gamla Skånska hus. (Vårat är byggt mellan 1820 och 1870 någon gång.) I princip omöjligt att borra "snygga hål" i då stenen är rätt mjuk och lätt faller sönder om man pillar....

Här behövs det tips! Är det någon som har provat något som fungerar bra så vill vi gärna veta!!

Hej Azoo-Lina.
Låter som ett känsligt material!
Om det är en innervägg, kan du inte bara regla upp ett själbärande regelverk kloss mot denna, alltså fäst i tak och golv?
Försökte en gång fästa reglar i gammal, trött betong. Ärligt talat, blev det jättedåligt!!
Johan

Fästa reglar direkt i lersten är direkt olämpligt. Fäst reglarna i tak/golv.

• Gilla
Magnus Lersten
  • Laddar…
Tycker det känns lite jobbigt att ni vill fästa in reglar på mig borde göra riktigt ont. Antar att ni löste det bra då jag inte känt något än.

• Gilla
  • Haha
Hhasse och 3 till
  • Laddar…
A Azoo-Lina skrev:
Vi behöver fästa ett antal reglar i en innervägg av lersten. Någon som har bra förslag på lämplig infästningsmetod?? Tanken är att vi ska sätta skivmaterial på reglarna för att kunna få dold rördragning bakom.
Som skrivits i övriga inlägg är det ett h-e att fästa något i lersten. Reglar fästs i golv och tak. Gäller det en tilläggsisolering är det bättre att bredda grunden invändigt och mura ny innervägg i leca eller siporex med ca 30 mm luftspalt emellan. På köpet får man vackra djupa fönsternischer som kan valvas. Isoleringen blir utmärkt á la termosflaska...
Gäller det att fästa något tyngre så fungerar bara genomgående bult, gängstång, stora brickor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.