Byggmaterial & Byggteknik
qvrk: Hej! Håller på och renoverar för fullt och första riktiga obehagliga överraskning dök nu upp i och med det ihållande regnet. Jag har en köksingång på gaveln av huset en meter upp från mark. Direkt under är en källardörr. Jag har ritat upp konstruktionen och det kanske är tydligt vad som är problemet. Det översta planet på den gjutna betongtrappan ligger högre upp än träsyllen
bompa: Hej Önskar en modern och snygg eldstad Någon som har tips hur man bygger om en eldstad? Vad kan man göra och vem får göra det i Stockholm? Bild finns på https://pasteboard.co/IKNR7sB.jpg [bild]
snuttjulle: Kör med det "rätta" limmet ut i kanterna och tec7 på de stora ytorna så blir alla glada. ;)
Gufo05: Vi planerar att bygga en bakmurad sprängstensmur i varierande höjd. Ett kortare parti kommer muren vara så ca 180 cm för att sedan slutta av och bli betydligt lägre. Muren kommer att vara ca 17 m lång. Bör man gräva ur och gjuta ett armerat fundament eller är det ok att gräva ur och lägga stenarna dieckt på singel.
AndersS: Men va tusan, du har ju nästan gjort det klart redan(y) Men ska du inte prova att fasa kanten, kanske en elhyvel;)
patrik90909: Tack för svar, det precis vad vi ville veta! Då besparar vi oss det arbetet.
Kultypjämt: [citat] Kul att tråden kom till användning! Körde med Probau från Bauhaus bara. Billig och bra. Ett annat tips: Min uppfattning i efterhand är att när du limmar upp gipsskivorna så behövs inte pappersremsa i skarvarna. Det blir inte samma rörelse som i en vägg byggd med träreglar. Speciellt inte om huset inte är nybyggt för den delen heller. I framtiden kommer jag köra med vanlig
Toobster: Jag salade på från takfot till nock. På den tiden var man tvungen att söka bygglov om man ändrade utseende eller dimensioner på huset. Höjde taket med ca 30cm så..
fia_mstd: Åh precis vad jag hoppades på! Tack! Och nej där är det tomt, kommer knappt upp själv :crysmile:
kettu: [citat] Kan svara ännu av egen erfarenhet. Vi bor sedan 1.5 år i en 94-byggd hus med ftx. En tid efter vi flyttat in tyckte vi att luften var lite väl dålig för att vara med ftx. Jag är själv mögelrädd, så första jag gjorde så tog vi in en mögelhund. Markerade i båda sovrummen och i köket samt duch. Vi tog in en fuktexpert och han undersökte. I köksnurkan fann vi svarta prickar
phyx: C-bruk användes för att återställa alla skavanker. Snart skall jag lägga ett lager gipsputs för utseendets skull. Något som använts på vinden med fint resultat
justusandersson: Jag har varit med om ett antal behandlingar mot husbock. Den första för drygt 30 år sedan. Samtliga utförda av Anticimex om jag minns rätt. Medlet som använts har ändrats under årens lopp. Det som användes 1988 var extremt giftigt och lär vara totalförbjudet idag. Huset plomberades under fjorton dagar. Lukten satt kvar i flera år. Jag har dock inte märkt någon skillnad i
Rickard.: 15mm gtf är en speciellt brandskyddsgips. Annars behöver man dubbelgips om man väljer vanlig gips. 12.5 gta 70mm tolkar jag som ett minimun men jag kan ha fel.
justusandersson: Jag missar inte din poäng. Se första meningen i inlägg # 13. Givetvis är den högre ånghalt som är vanlig då man höjer temperaturen kopplad till att källaren används som bostadsutrymme. Det är ju den situation som är mest relevant för flertalet användare. 50-talskällare (liksom äldre och senare) var begränsat uppvärmda. I snitt sällan över 16°. Förekomsten av organiskt
hscn: [citat] Du har helt rätt att det sannolikt handlar om frostsprängning. Den kan ha olika orsaker, inträngande vatten, olämplig tät avfärgning/ytskikt av fasaden et. c. Lokal skada litet jobb, fel ytskikt stort jobb.
David Willman: [citat] Tack för den påminnelsen! Tror jag slänger upp dom imorgon
justusandersson: Reglerna som styr sådant här finns i Boverkets Byggregler (BBR) kapitel 5:4. Inget man väljer som nattlektyr direkt men det går att begripa. Det finns två parametrar, dels yttemperaturen på murstocken vid maxeldning, dels klädselmaterialets brandklassning. Den senare uppgiften bör man kunna få fram från tillverkaren. En genväg är att fråga sotarmästaren i din kommun/distrikt. Det
Staffans2000: Det blir väldigt ologiskt när asbesträdslan tar sådana proportioner, eftersom vi hela tiden är omgivna av faror för vår hälsa. Socker, transfetter, charkuterier, stekytor, konserveringsmedel, bekämpningsmedel, olycksrisker i trappor, djupt vatten, bilar och allt annat som vi utan att reflektera utsätter oss för. När jag var liten var det fulagubbarnoja som gällde hos våra mammor, vi
sixten88: Ni har fått en mycket bättre lösning sett från ett konstruktivt perspektiv. Ni kommer få ett styvare bjälklag. Däremot är jag osäker på om golvvärmen kommer bli lika effektiv som det var tänkt.
Fredriksson78: [citat] Asch det ante mig. Men hur supernoga måste man egentligen vara, med tanke på att väggen inte ska synas? Inte så att det räcker att skrapa loss det som sitter lite löst? Och hur är det med golvet? Där har i alla fall ingen färg lossnat trots att det legat inbyggt med platonmatta över i x antal år.
snowjim: Hej, Jag har en trappa i furu som ska renoveras. Tanken är att plocka ner all spaljé, spackla,slipa och måla det vitt. Dock sitter ett par av spaljéerna illa till som ni kan se här : https://imgur.com/a/glK7QXh De 2 som sitter längst upp sitter på ett sådant vis att man inte kommer åt skruvar. Kanske måste jag spackla, slipa och måla dem på plats?
Familjenyheter: Hallå i vintermörkret! Jag och min sambo har köpt hus för ett tag sedan, byggt 1963 och inte renoverat mycket sedan dess. Vi började med att blåsa ut det mesta, det flög ut tak, väggar, golv och massa annat. Nu är vi nästan klara på markplan och jag börjar bli rastlös så har börjat planera källaren. Där ska vi ha badrum, tvättstuga, hobbyrum och garage. Men nu till frågan, är
Mazen: Ang spottar så finns Malmbergs Md-99 som kan monteras i apparatdosa.. https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-downlight-md-99-led-5w-vit500ma-ip44
MackanM: Haha men Gud ! Varför har jag inte tänkt på det haha
KungAnka: Beier säljer "Slätspont 33X120MM G4-2 Gran". Ser ut att vara lagom kvalitet och användningsområdet är undergolv eller golv i enklare utrymmen. Frågan är om man får nog stadga med C-C 1 m. Man kan kanske åka till nån brädgård, lägga ihop några brädor och provgunga lite. :)
Probably Wrong: [citat] Det varierar. Det är absolut inte ovanligt med innerväggar byggda av 45 mm-reglar, även om 70 mm förmodligen är vanligare (och då får vi en tjocklek på min 8.5 cm beroende på vad för typ av gips man använder sig av).. När det ställs höga krav på ljuddämpning så brukar man använda sig av dubbla 70-mm, extra isolering och dubbelgips, og når då en tjocklek på nästan 20