4 468 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Putsa/bättra på murstock inomhus
Vi håller på att renovera i vårt hus som är byggt ~33 och i sovrummet på ovanvåningen har vi tagit fram murstocken som löper i mitten på en utav väggarna. Denna är ca. 160cm bred och var tidigare spacklad och tapetserad för att passa med väggbitarna på sidorna.
Denna putsade del är tänkt att bli en förlängning av sänggaveln.
När vi slet bort alla lager tapet och skräp så märktes det att det var extremt hård puts som satt, och för att få bort det sista utav lim och tapetrester så slutade det med att jag fick gå över med diamantslip för att komma ned till putsen! Provade nog allt jag kunde komma på innan jag testade slipen, men det var det enda som bet!
Det är alltså inget tegel synligt, utan en relativt jämn hår putsad yta idag med någon mindre spricka, men inget bom bakom vad man märker.
Vi behöver nu putsa ut denna vägg lite, då den inte livar riktigt med väggarna på sidorna.
På ena sidan ligger väggen nästan i liv med den nya gipsen, och på andra sidan något utanför gipsen.
Därför vill jag nu putsa på denna <1cm för att få en jämn putsad vägg som sticker ut något jämfört med dom väggar som skall tapetseras på sidorna.
Tanken är att få en borstad, något grov yta på hela stocken.
Så, till frågorna!
Vilken puts ska man använda? C-bruk?
eftersom att underlaget är så hårt så känns det inte som att det inte ska vara några problem? Vad kan jag ha missat som kan skapa problem?
Och när putsningen är utförd, vilken färg ska man måla den vit med? Är det Silikatfärg som gäller?
Med vänlig hälsning,
/Christopher
Denna putsade del är tänkt att bli en förlängning av sänggaveln.
När vi slet bort alla lager tapet och skräp så märktes det att det var extremt hård puts som satt, och för att få bort det sista utav lim och tapetrester så slutade det med att jag fick gå över med diamantslip för att komma ned till putsen! Provade nog allt jag kunde komma på innan jag testade slipen, men det var det enda som bet!
Det är alltså inget tegel synligt, utan en relativt jämn hår putsad yta idag med någon mindre spricka, men inget bom bakom vad man märker.
Vi behöver nu putsa ut denna vägg lite, då den inte livar riktigt med väggarna på sidorna.
På ena sidan ligger väggen nästan i liv med den nya gipsen, och på andra sidan något utanför gipsen.
Därför vill jag nu putsa på denna <1cm för att få en jämn putsad vägg som sticker ut något jämfört med dom väggar som skall tapetseras på sidorna.
Tanken är att få en borstad, något grov yta på hela stocken.
Så, till frågorna!
Vilken puts ska man använda? C-bruk?
eftersom att underlaget är så hårt så känns det inte som att det inte ska vara några problem? Vad kan jag ha missat som kan skapa problem?
Och när putsningen är utförd, vilken färg ska man måla den vit med? Är det Silikatfärg som gäller?
Med vänlig hälsning,
/Christopher
Kan vara svårt att lägga på så lite. Jag hade först dragit på kakelfix med en tandad spackel. Silikatfärg går bra men vanlig inomhus väggfärg funkar bra. Jag har använt silikatfärg och sedan spätt en extra omgång med extravatten och blaskat på för att få skiftningar i färgen.
Har ingen exakt plan på hur mycket som skall läggas på egentligen, men någonstans runt 1-2,5cm kanske det blir, det beror såklart på vad som blir enklast!
Tanken är att slå upp ribbor på var sin sida och jämna ut putsen med det, för att få så jämt utslag som möjligt.
Tanken är att slå upp ribbor på var sin sida och jämna ut putsen med det, för att få så jämt utslag som möjligt.
Klicka här för att svara