Byggmaterial & Byggteknik
Dowser4711: Det är nog lättare att putsa vägg-änden rak innan du placerar gipsskivan där.
ashkan1361: tack så mycket . det ska jag rita om igen och fundera på dörren också. tackar
RichardRR: Hej Blev till att använda vanlig kraftig träskruv. När jag öppnade väggen på insidan satt det en gammal 50x50 regel där. Bedömde att det inte fanns tillräckligt djup för inslagsmutter. Visade sig också att den tidigare skruven till räcket var skruvad helt snett så den satt bara ytterst lite fast i 50x50 regeln. Lyckades vinkla ny skruv i nytt spår så jag hamnade mitt i regeln.
Sittställning: Golvet är så pass ojämnt att det ej går att sätta stumt mot golvet tyvärr... Annars hade det varit det bästa. Reglarna som sitter där idag är fixerade och stabila bara inte ivåg med varandra. Jag tror det blir en lösning med reglar bredvid, skruvade och limmade. Kommer förstärka där det idag inte är helt 100. Knarr är jag inte super orolig över då spikade golvet ny är ute..
jonaserik: Plåt eller betunimatta är att föredra för att få tätt och det måste vara tätt uppifrån
Chentin: [citat] Otroligt sent svar men det är fortfarande aktuellt. Andra projekt har fått komma före. Portarna är 3x3 meter ungefär och jag beräknar att varje dörrpar väger runt 250 kg (2 tum tjocka). Hur fäster du dom vågräta reglarna som du skruvar dom lodräta reglarna i i väggen? Om man gör enligt detta... finns det inte en risk att portarna hänger ner sig någon centimeter när man
Dowser4711: Om ni kan ta bort överstycke och tröskel för att korta ned dem 10cm så tror jag att det blir det minst dåliga alternativet.
PsomiPalle: Byggde ett kallförråd med plåttak i höstas. Mest som ett regnskydd åt min smoker som används året om. Panel utvändigt ända upp till takbjälkarna så jag har en glipa både fram och bak på förrådet upptill. Valde att klä väggarna invändigt med mdf. På senhösten upptäckte jag att det var fullt med mögelprickar på väggarna. Nästan allt utom de synliga takbjälkarna har fått
Elnovis: [citat] Här kommer bilden. Förstår inte riktigt din fråga om motsatta sidan. Det är källare hela huset.
boot_w00t: Hej alla byggare, Nu ska vi diskutera ett gammalt hederligt ämne, är väggen bärande? Mina teorier är att den har varit bärande en gång i tiden innan huset byggdes ut och taket ovan gjordes om. Huset är i 1,5plan från 1908 och har byggts ut någon gång på 40-talet. Röda Streck: Ursprungligt tak Gröna Streck: Tak över utbygge Gula Streck: Väggar som ska bort. 100mm stående timmer
Huvudbrytaren: Till mikrons dörr av plastmaterial funkar medlet nog utmärkt. Om dina fönster har glasrutor kommer medlet inte ha någon effekt alls.
tergo: baksidan upp och börja från den kanten på skivan som blir synlig, provsåga gärna lite utan för och var noga så skivan ligger på ett fast underlag när du sågar
useless: Det beror på temperaturen. Sen ska det inte torka, utan härda genom att vattnet reagerar kemiskt med kalken. Därför ska man hålla betongen fuktig första tiden efter gjutningen [bild]
camelspin: Klar nu. Det var inga problem med stående, men man får se till att pricka reglarna och fogen samtidigt. Inte så lätt men det gick bra. Drog vissa skruvrader i gipset, samt golv och takraden med längre skruv så att de gick igenom regel eftersom jag läst på forumet att infästning i enbart OSB kan ge sprickor på sikt. Att köra 60:s OSB är en stor fördel om man är lite klen som jag,
matsca2m: [citat] Ja är stött på ett problem och skulle behöva flytta stolpen 20cm pga markör. Vad innebär det om jag ökar spannet till 7200?
kungfuu: Hej, Jag behöver byta virke under takutsprång och troligen takfotsskivor då de på sikt inte kommer kunna underhållas enkelt eftersom ett uterum hamnar i vägen. Jag har tankar på fibercement eller komposit, men det är oerhört svårt att hitta bra återförsäljare och dimensioner. Denna stämmer rätt bra med de dimensioner jag har undertill, men kommer det fungerar bra?
kungfuu: Den undre kan man väl diskutera, så länge du har en bra botten att gjuta på (typ packad makadam eller singel med geotextil mellan kross och betong). Täckplasten är för att betongen inte ska torka ut för fort med sprickor som följd och cellplastlocket för att skydda mot tidig frysning. Båda dessa är bara provisorium och räcker gott. Cellplast gärna runt 50mm eller så, inte så kallt
kungfuu: Jag skulle också vilja ha tips på sågat virke i Stockholm men mest för att min panel (som ska bytas) ytterst har dimension typ 70x11mm.
kungfuu: Håller med om skruv och plugg så länge lasterna är små. För stora laster är betongskruv utmärkt, finns även i små dimensioner och är demonterbara.
kungfuu: Ibland finns det ett skikt med isolering mellan gjutningarna, men inte i läroboken. Det kan finnas flera skäl: - Du skriver platsgjutet, annars kan det vara prefabricerade element i botten - Golv med fall utförs ibland som egen gjutning - Ett tåligare slitskikt är önskat jämfört med det i övrigt konstruktiva kravet (går ända att utföra samtidigt, men ändå) - Det står om ljud- och
petterovski: Att bjälklaget ska dimensioneras för en nyttlig last på 2,5 kN/m2 tror jag inte är nödvändigt. Vinden ska väl inte inredas som jag tolkar det? Karakteristisk nyttig last på vindbjälklag är 0,5-1,0 kN/m2 beroende på fri höjd.
VidarH: Blötlägg gärna eterniten innan du hanterar den också. Eller spraya med kontaktlim och lägger på plastfilm. Något som binder de lösa fibrerna helt enkelt. Och ha en soppåse intill redo. Hur mycket du väljer att skydda dig är valfritt.
Kickan42: [citat] Tror inte heller något försäkringsbolag tar detta. Fick riva min glasveranda och terassen ovanpå då vatten (regn) tydligen under lång tid tagit sig in i golv/tak med resultat att allt trävirke var uppruttet :/
Anora: Hej, vi har ej en sektionsritning men däremot tog vi bort en bit ur innertaket för att se hur bjälklaget ser ut och då finns det en balk som ligger över alla fyra fönster idag. Ferågan är om den balken behöver bytas ut eller kan vi ha kvar det. vi flyttar fönstrena men gör dem ej större så kanske vi ej behöver byta ut nuvarande balk. bifogar bilder.
BosseHansson: Köp på seriöst ställe som kan och får kapa är mitt råd. Knappast troligt att det är problem i en bra såg.