Hej, hade en fundering på val av skivmaterial.
Har ett rum med plyfa på väggarna, tänkte göra om rummet till ett litet viltslakteri och sätta kakel på väggarna. Däremot hade jag tänkte skippa tätskikt, det ska ju inte vara blött därinne. Man kanske spolar/torkar av nån gång ibland men den fukt som blir kommer huvudsakligen på golvet (platta på mark med klinker).
Vad ska jag ha för skiva bakom kaklet? Har kollat både fermacell och våtrumsgips, känns som man borde i alla fall ha något som inte möglar om det blir fuktigt trots allt? Ska ju helst inte kosta skjortan.

Utan tätskikt bör man väl kanske undvika att spola överhuvudtaget? Du har ju skarven mellan vägg och golv som blir den känsliga punkten ..

Du har inte funderat på att sätta våtrumsmatta på väggarna? Den går ju att sätta direkt på plywooden ..

Narren666
N nyttanvändarnamn_nyköping skrev:
Hej, hade en fundering på val av skivmaterial.
Har ett rum med plyfa på väggarna, tänkte göra om rummet till ett litet viltslakteri och sätta kakel på väggarna. Däremot hade jag tänkte skippa tätskikt, det ska ju inte vara blött därinne. Man kanske spolar/torkar av nån gång ibland men den fukt som blir kommer huvudsakligen på golvet (platta på mark med klinker).
Vad ska jag ha för skiva bakom kaklet? Har kollat både fermacell och våtrumsgips, känns som man borde i alla fall ha något som inte möglar om det blir fuktigt trots allt? Ska ju helst inte kosta skjortan.

Det finns ju också fibo tresbo och liknande produkter. Som och fungerar utmärkt till plyfa

Ja våtrumsmatta har jag inte riktigt tänkt på, har inte jobbat med det innan men det kanske inte är så krångligt att få upp. Bara limma egentligen, måste man inte lägga en sån där skarv med värme mellan mattorna?

Alla väggar står på en betongsockel 100mm, och väggen "hänger ut" några cm utanför den, så eventuellt vatten på väggen rinner ner och droppar vidare ner på golvet. Den del som hänger ut kommer ju vara oskyddad men ser det ganska osannolikt att det ska komma väta där. Golvet kommer moppas och väggarna torkas av med trasa 99 ggr av 100.

Men att sätta en våtrumsgips då och sen kakla direkt på den? Hur gör man med skarvarna då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.