2 992 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hjälp med dimensionering av alternativ bärlina fram uterum
Hej.
Beställa ett uterum från Willab. Har fått bygganmälan godkänd från stadsbyggnadskontoret att bygga ett attefallsuterum som är 4130x3318 mm och om jag sätter ytterligare en stolpe ca 600 mm från ena kanten så kan jag utifrån Willabs beräkningar använda en 56x225 limträbalk som bärlina fram (snözon 1,5). Problemet är bara det att jag bara kan bygga ca 2410 mm i höjd i bakkant då min bostadsrättsförening inte vill att stommen sticker upp på träfasaden (har betongfasad nedtill). Klantigt nog missade detta i föreningens regler när jag byggde min nya altan förra sommaren. För att jag ska få ihop det behöver jag därför gå ner till en 180 bärlina i framkant för att fortfarande ha 4-grader i taklutning på uterummet. Jag har använt mig av formeln (b/h^3)/12 som någon vänlig medlem har nämnt här förut för att hitta en lägre balk och då skulle en limträbalk som är 115x180 fungera. Blir dock lite mera jobb då stolparna är 115x115 och behöver därför bredda dom i framkant för att få anläggningsyta till sidobalkarna på stolparna. Har som alternativ funderat på att använda en bx200 mm fanerbalk som bärlina i framkant istället för att få ner bredden på balken. Har dock inte hittat något omformingsprogram och mina kunskaper från hållfasthetsläran är lite dammiga. Är det någon här som vet vilken bredd jag behöver?
Beställa ett uterum från Willab. Har fått bygganmälan godkänd från stadsbyggnadskontoret att bygga ett attefallsuterum som är 4130x3318 mm och om jag sätter ytterligare en stolpe ca 600 mm från ena kanten så kan jag utifrån Willabs beräkningar använda en 56x225 limträbalk som bärlina fram (snözon 1,5). Problemet är bara det att jag bara kan bygga ca 2410 mm i höjd i bakkant då min bostadsrättsförening inte vill att stommen sticker upp på träfasaden (har betongfasad nedtill). Klantigt nog missade detta i föreningens regler när jag byggde min nya altan förra sommaren. För att jag ska få ihop det behöver jag därför gå ner till en 180 bärlina i framkant för att fortfarande ha 4-grader i taklutning på uterummet. Jag har använt mig av formeln (b/h^3)/12 som någon vänlig medlem har nämnt här förut för att hitta en lägre balk och då skulle en limträbalk som är 115x180 fungera. Blir dock lite mera jobb då stolparna är 115x115 och behöver därför bredda dom i framkant för att få anläggningsyta till sidobalkarna på stolparna. Har som alternativ funderat på att använda en bx200 mm fanerbalk som bärlina i framkant istället för att få ner bredden på balken. Har dock inte hittat något omformingsprogram och mina kunskaper från hållfasthetsläran är lite dammiga. Är det någon här som vet vilken bredd jag behöver?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Helt korrekt att du kan ersätta 56x225 med 115x180. 180 mm är normalt den lägsta höjden på limträbalkar. Du kan pressa höjden något genom att klyva en 165x315 balk (ska ha tilläggsbeteckningen "h" som talar om att den är homogen). Då kan du komma ner till 155 mm i höjd. Höjdvinsten har dock ett högt pris. Stolparna bör väljas så att de motsvarar balkens bredd. Det är bättre att ställa en mindre stolpe i vinkel för att få upplag för sidobalken. Fanérbalk tror jag inte är ett alternativ i det här fallet (annars ett ypperligt material).
J justusandersson skrev:Helt korrekt att du kan ersätta 56x225 med 115x180. 180 mm är normalt den lägsta höjden på limträbalkar. Du kan pressa höjden något genom att klyva en 165x315 balk (ska ha tilläggsbeteckningen "h" som talar om att den är homogen). Då kan du komma ner till 155 mm i höjd. Höjdvinsten har dock ett högt pris. Stolparna bör väljas så att de motsvarar balkens bredd. Det är bättre att ställa en mindre stolpe i vinkel för att få upplag för sidobalken. Fanérbalk tror jag inte är ett alternativ i det här fallet (annars ett ypperligt material).
Hej,
Tack så mycket för hjälpen
Angående upplag för sidobalkarna så funderar jag på att skruvlimma en 36x115 mm regel i de främre stolparna alternativ fästa dem med balkskor eller vinkelbeslag i den främre bärlinan. De verkar bärande funktion utan mer estetisk. Jämförde med Skånska byggvarors pulpetstomme "Fira" och den har inga sidobalkar utan bara en toppregel för att fästa ramen till uterumspartiet
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Så nu är uterummet äntligen beställt och det börjar närma sig leverans. Som jag tidigare nämnt så behöver jag byta ut den främre bärlinan mot antingen 90x180 eller 115x180 för att få ner höjden i bakkant. Tror det borde räcka med 90x180 limträ men det lutar åt 115x180 (mest litkt 56x225 i egenskaper) som jag får haka ur i ytterkanterna ca 50 mm för att få plats med sidobalkarna (56x180 limträ). Detta borde fungera eftersom den största lasten blir på de inre pelarna (se bifogad bild). Var tror ni?
Jag måste även ändra på sidobalkarna till 56x180 (levererat blir 56x225) för att anpassa höjden till den nya bärlinan. Så min fråga är om jag ska beställa nya 56x180 balkar (verkar bara finnas på Skånska byggvaror) för sidorna eller om jag kan kapa det levererade 56x225 balkarna på längden. Vet att dessa inte är av homogent limträ men å andra sidan så bär inte sidobalkarna upp någon last som jag ser det utan är bara till för fästpunkt för uterumpartiernas skenor.
Jag måste även ändra på sidobalkarna till 56x180 (levererat blir 56x225) för att anpassa höjden till den nya bärlinan. Så min fråga är om jag ska beställa nya 56x180 balkar (verkar bara finnas på Skånska byggvaror) för sidorna eller om jag kan kapa det levererade 56x225 balkarna på längden. Vet att dessa inte är av homogent limträ men å andra sidan så bär inte sidobalkarna upp någon last som jag ser det utan är bara till för fästpunkt för uterumpartiernas skenor.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Möjligheten att jacka ur en balk vid upplaget begränsas bland annat av att det måste finnas tillräckligt med material kvar för att klara de tvärkrafter som uppstår där. Med 115x180 ska det inte vara något problem i det här fallet. Klyver du en ickehomogen limträbalk så får du räkna med en sämre styvhet (elasticitetsmodul) men den är säkert tillräcklig med hänsyn till spännvidd och last.
Tack för återkopplingen
. Jag kollade med dimensioneringsprogrammet på byggbeskrivningar.se innan jag ställde min fråga här på forumet och enligt de beräkningarna skulle det räcka med 10 mm upplag för främre bärlinan för de yttre stolparna. Var dock lite osäker då det programmet begränsade cc-måttet mellan yttre och inre stolparna till 600 mm men min stomme har 445 mm. När det gäller sidobalkarna så kanske det är enklast att beställa 2 st 56x180 från Skånska byggvaror eller beställa ytterligare en 115x180 och få den klysågad i två delar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden