Jag har några travar med grovsågad plank liggandes i olika dimensioner, travarna har legat sen 2006 om jag minns rätt.

Jag själv kommer inte såga upp dom till användbara mått så frågan är om det går att sälja eller om man bara ska kasta dom...

Bilden visar en av tre travar.

• En trave med grovsågade plankor staplade utomhus, lagrade sedan 2006.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ved?;)

Ja, det brinner bra..... ger värme om inte annat...

Fairlane
Tveksamt om det ger något att sälja, men en annons under bortskänkes mot avhämtning är väl mer lockande än att slänga det?

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Det rätta svaret är det beror på.

Vilket trädslag är det?
Vilka dimensioner?
Vilken kvalité?

Osv

Många hemmasnickare skulle vara intresserade av "åldrad" utetorkat virke.

Mycket kommer tillbaks hur mycket arbete du vill/kan lägga ned.

Jag kände en gubbe som eldade upp några kubik masurbjörk. Han behövde värme mer än pengar och han hade flera på rot...

/ATW

Masur ja, men det är beroende på om du uppskattar dess åldring. Själv föredrar jag inte det.

Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Masur ja, men det är beroende på om du uppskattar dess åldring. Själv föredrar jag inte det.
Jag håller med.

Men orkade inte skriva färdigt..

Hade han haft tid/ork/lust hade han kunnat göra knivskaftämnen och sålt på nätet. Då hade masuren varit mer värd än att bara eldas upp...

För TS är nog bortskänkes mot avhämtning bäst.

Mer intresse blir det om det istället för gran/tall är ek/björk eller nåt mer exotiskt.

/ATW

Ja, det kanske finns lite cederträ, eller elfenben rentav i drömmarnas värld

Men med lite tur går det att hitta kärn virke i en äldre taktegel, å då är det inga problem alls att det har redan passerat en 50 - 70 år. Så som sagt gammalt virke är inte alltid att fördöma.

Takregel skulle det vara....

Det är troligtvis gran och eller tall i travarna.
Tack, då vet jag hur jag ska göra med dom(y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.