Jag ska fylla ut en spalt på 55 mm, hade tänkt göra detta med någon lagom elastisk skumplast - typ bottningslist. Eftersom spalten är ca 55 mm behöver man väl något som är minst 60 mm brett för att kunna klämma fast det. Jag hittar ingen bottninglist eller liknande som är så bred. Dessutom vill jag ha något som är rätvinkligt, inte runt som en del bottningslist. Frigolit är inte tillräckligt elastiskt för att kunna trycka in i spalten. Har ni några tips på var jag kan köpa tillräckligt stora stycken av rätt sorts material?

slacker slacker skrev:
Avstängningslist för flytspackel - finns i 30x30 och 40x50.

Skulle det kunna var något!?

tex:
[länk]
Nja, den är ju smalare än 55 mm så den kommer inte att fylla ut spalten. Dessutom hade jag tänkt mig något lite styvare - tänk old school liggunderlag. Tack ändå för förslaget :)

• Gilla
B.Sjolander
  • Laddar…
Något företag som syr dynor till husvagnar eller båtar, allternativt någon som klär möbler.

Skumgummi finns lite varstans, på jysk, classe eller din lokala tyg/stuv butik

T thompo skrev:
Nja, den är ju smalare än 55 mm
Ta två stycken då?

Jag vill helst ha något med slutna celler så att det inte tar upp fukt och smuts. Därför drar jag mig för att köpa vanligt skumgummi, men det är kanske där jag hamnar till slut ändå om jag inte hittar något annat.

Varför duger det inte med fogskum?
Känns enklare

Peter2400 Peter2400 skrev:
Varför duger det inte med fogskum?
Känns enklare
Jag vet, jag har tänkt på det också. Kruxet är att jag vill kunna ta bort det relativt enkelt.

Vi har beställt skumplast till sittdynor från detta företag. De har de mesta inom skumplast, bl.a. riktigt kompakta varianter. Går att måttbeställa också.

https://www.abceurosoft.se/

Om du kan bortse från kravet på rätvinkligt så kanske rörisolering kan funka.

T thompo skrev:
Jag vet, jag har tänkt på det också. Kruxet är att jag vill kunna ta bort det relativt enkelt.
Du kan fogskumma i en sopsäck, fyller bra och går att ta bort.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Jag har använt liggunderlag som isolering. Det var (för 1 år sedan) en ganska tjock sort från Biltema, 149 kr för en rulle.
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/liggunderlag/liggunderlag-2000035528

Av en slump upptäckte jag sedan att detta material går att limma med smältlim! (vilket inte fungerar med rörisolering). Om detta funkar med andra liggunderlag, vet jag inte ännu. (Jag funderar ännu på om det kan vara EVA-plast, som gör att det fungerar.)

Kanske att du, thompo, skulle kunna använda det materialet? Om vi tänker oss att du skär remsor och limmar ihop dem?
Slutna celler är det i alla fall, så det suger inte åt sig vätska.

Redigerat:
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.