B
Bobbarebygg: Hej. ska bygga ett kontor och lite andra innerväggar i en verkstad , är lite inne på att bygga med färdiga sandwich element, (plåt,isolering,plåt) någon som har byggt med såna innerväggar och kan rekommendera något märke/modell av element man skulle använt sig av ? Bör väl finnas någon modell som inte är tjockare än 80mm ?
0 svar · 953 läst
Larsa
Larsa: Skall byta panel på huset, 22x120 enkelfaspanel skall det vara, grundmålad. Var inne på att köpa från Beijer då det brukar vara lite bättre kvalitet är de billigaste, men det verkar som den panelen är utgående och svår att få tag på. Har köpt där för två utbyggnader tidigare och tyckte den var ok. Kollade runt och hittade att Bygghemma har från Södra, men den hade fått kritik
0 svar · 1,1k läst
B
bomm: Jag hade använt vanlig grovbetong eller tagit släpvagn och hämtat färdig betong på betongstationen... Använd varmt vatten så kommer "härdningen" igång snabbare och lägg plast + isolering (cellplast eller betongtäckmatta) över betongen. Då håller den värmen och fortsätter brinna trots låg temperatur på natten. Använd gärna cellplast i formen också, då är även kanten
1 svar · 2,3k läst
P
patrikd84: [citat] Ja, absolut. Om det nu är sant så lär det ju vara ett perfekt sätt att fortsätta sälja nytt tegel baserat på alla äldre tak som hållit så många år och alla föräldrar som är nöjda och rekommenderar det till de yngre. Förr eller senare så kommer ju dock deras kvalitetsstämpel rasera, om de gått från 40+ år till under 10 år med nuvarande batcher...
30 svar · 33,9k läst
·
B
BKi: Hej bästa forum, Mitt hus ligger i södra östra delen av Sverige och byggdes 1840. Det är 1,5 våning. Jag renoverar vårt sovrum, eftersom det var för litet med låg huvudhöjd. [bild] [bild] [bild] [bild] Förra gången det renoverades var jag på 1950-talet. snälla titta på bilderna. Min fråga handlar om taket. när jag öppnade den helt från insidan hade jag 20 cm tjocka balkar i
0 svar · 1,5k läst
·
P
patrikd84: [citat] Står lite om det hos Svenskt trä, om du är intresserad. https://www.svenskttra.se/trafakta/allmant-om-tra/kvalitet-och-sortiment/
4 svar · 2,0k läst
F
fdcarlsson: Har redan fått på 2 lager puts, tack ändå :)
6 svar · 2,4k läst
·
J
justusandersson: Bara det finns en takstol spelar typen inte så stor roll i det här fallet. Det kan nog se snyggare ut om överfönstret har ett separat foder, dvs det finns ett litet mellanrum mellan dörr och fönster. Allra viktigast tycker jag är att nederkanten av dörrens karm är i linje med motsvarande på fönstren.
4 svar · 3,0k läst
J
Johan byggare: [citat] Tack för tipset men rummet känns alldeles för trångt och lågt i tak med bjälkarna på plats. De måste bort.
12 svar · 2,4k läst
·
C
Choom: Jag hade kört på vinylgolv av klickvarianten. Finns både som mjuk eller hård variant. Tål fukt och är lika lätt som laminat att lägga.
4 svar · 3,0k läst
AmirGBG
AmirGBG: I mitt fall, om jag inte kollar fel, så skiljer det inte mkt på totalen i pris. Jag ska göra mitt garage en gång så är jag ute och cyklar om jag väljer 12mm K70-20 konstruktionsplywood? 100kr/kvm jmf 62kr/kvm
25 svar · 20,8k läst
G
Grycksbo: Ett steg på väg iaf.
3 svar · 1,7k läst
·
G
3 svar · 1,7k läst
·
N
nozzen: Hej. Läste din tråd. Var det ingen som tipsade/pratade om att lägga cellplast som grund och grus ovanpå för att minska marktrycket?
18 svar · 10,9k läst
·
T
topmount: [citat] Den ursprungliga mattan (den grå) ligger ju nedsänkt i steget. En del lägger nålfiltsmatta i steget eller ersätter med ny linoleummatta, kan man skruva väck trappnosen?
5 svar · 2,1k läst
·
Erik4
Erik4: Det är väl ändå Lindab som kör 87mm som jag antar att 87 indikerar. Du hittar deras grejer på välsorterade byggvaruhus (inte Bauhaus eller Byggmax) eller deras egna butiker om du bor på en ort där de finns.
2 svar · 2,5k läst
·
Janus82
Janus82: Bygg med materialet så fort som möjligt. Om du måste förvara det ett tag så se till att förvara det i spänn. Antingen i snygga travar så att vikten av de övre spänner ner de undre eller på något mer avancerat vis (spännband, tvingar hantlar på toppen etc.). De översta reglarna som slår sig mest kan man använda till kortlingar så blir de ändå användbara.
1 svar · 1,6k läst
F
Fred vom Jupiter: Behövs verkligen remsor när det är en så liten bit som ska spacklas?
6 svar · 1,0k läst
·
J
Jimman811: Tack för tipset, men har testat båda varianter av skruv. Hårdgipsen blir lite mindre av, osäker på om de spelar någon roll, aldrig jobbat med golvgips innan
4 svar · 947 läst
S
sixten88: Tänker att du kan sätta skåpen på ben och klamra kabeln på väggen. Då går den att byta. Räcker ju att det blir varmt under skåpen.
8 svar · 1,6k läst
M
Matte84: Hur blev det sen @roggabear ? Vilken idiot ssneringstekniker som bara stack kniven rakt in i böjen. Det där pulvret är superflyktigt!!! Jag hade inte använt glovebags till de där böjarna, hade varit mycket enklare och säkrare att bygga in det där till en zon av plast. Glovebags lämpar sig bäst där det finns okej med utrymme och inte en massa saker ivägen! Hoppas hur som helst att allt
14 svar · 10,4k läst
·
M
mattoys: [citat] I är böjstyvheten, b bredden och h höjden på en rektangulär balk enlig följande formel: I=bh^3/12 Från formeln kan du se att bredden kommer öka böjstyvheten linjärt. Höjden ökar böjstyvheten med kubiken, så att kompenserar minskad höjd med bredd blir snabbt orealistiskt.
5 svar · 3,3k läst
Mazen
Mazen: Enklast med ger är att först gera ut från hörnet (45°/45°) med en mindre kloss av listen och sedan gera den och listen utifrån deras möte.. Blir en liten rak "platå" i hörnet .. kladdig skiss.. [bild]
4 svar · 4,0k läst
·
P
Pappa1986: [citat] Riv ner, sätt dit limfog av furu, måla alternativt så sätter du dit mdf
1 svar · 6,5k läst
·
Fotografen
Fotografen: I fall som detta ska man först anteckna regnumret på bilen. Går det inte att komma överrens på annat sätt anmäler man det sedan till försäkringsbolaget. Jag hade börjat med transportföretaget, är det bovägga direkt, försäkringsärende.
14 svar · 3,0k läst
·
P
Pannkaksparty: Har rensat lite fogar med hjälp av stämkniv och så köpte jag en fogrensare för kakel som var riktigt bra att köra med . [bild] [bild] Pratade med sotaren och tyvärr skall allt utanför eldstaden vara putsat som ett extra skydd.
12 svar · 5,0k läst
·
G
Göte Friman: Nämen fullträff. Jag såg den inte först. Tack!
4 svar · 1,5k läst
·
R
roli: Ju längre du väntar med att ta bort formen desto bättre, det viktigaste nu är att allt är rejält fuktigt/blött. För då härdar betongen bäst. Man brukar kunna se när det är dags att ta bort formen. När det uppkommer en liten spricka mellan form och betong, då kan man börja fundera på rivning men betongen är fortfarande lite ”skör”, dvs det går lätt ur bitar i kanten om den
24 svar · 4,9k läst
D
Du och 19till: Om jag skulle göra som du beskriver skulle jag struntat i att padda innan stenarna las på bara lagt de på marken direkt. Ev struntat i stenarna helt.
1 svar · 904 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.