Ska bygga till och nu börjar snart gjutning av grundplattan och sen följer lecaväggarna. Tredje steget är betongbjälklaget. Jag vill förstå vad konstruktören menar, gärna under helgen 
Samverkansplåten underst och instucken i UPE180-balken på nedre sidan. Detta då jag har fönstervalv hela vägen upp till taket. Samverkansplåten förankras med 10 mm böjda armeringsjärn ner i U-blocken och gjuts fast med fincement.
Överkantsarmering med 6150 ligger väl ca 20-30 mm ner i 180 mm plattan? Står på distanser... Lägger man golvvärmerören över 6150 eller hänger dem på undersidan under nätet? Sett olika bilder..
Det jag inte fattar är de 2 st 10 mm järnen som går tvärs riktningen på bjälklaget samt längst med bjälklaget. 2 st 10mm per block står det. Är detta någon form av fördelningsarmering? Läggs denna direkt på samverkansplåten löst och najas bara? Varför använder man inte tex 8150 istället?
Väldigt vilsen i armeringsdjungeln då det inte finns så mkt bilder eller bra beskrivningar
MvH Joakim
Samverkansplåten underst och instucken i UPE180-balken på nedre sidan. Detta då jag har fönstervalv hela vägen upp till taket. Samverkansplåten förankras med 10 mm böjda armeringsjärn ner i U-blocken och gjuts fast med fincement.
Överkantsarmering med 6150 ligger väl ca 20-30 mm ner i 180 mm plattan? Står på distanser... Lägger man golvvärmerören över 6150 eller hänger dem på undersidan under nätet? Sett olika bilder..
Det jag inte fattar är de 2 st 10 mm järnen som går tvärs riktningen på bjälklaget samt längst med bjälklaget. 2 st 10mm per block står det. Är detta någon form av fördelningsarmering? Läggs denna direkt på samverkansplåten löst och najas bara? Varför använder man inte tex 8150 istället?
Väldigt vilsen i armeringsdjungeln då det inte finns så mkt bilder eller bra beskrivningar
MvH Joakim
Som jag tolkar det är det 10 mm både längst och 10 mm tvärs riktningen, dvs ett "nät"? Najtråd i krysset antar jag? Så varför inte ett regelrätt nät istället? Missar jag något?Matti_75 skrev:
Kan man förresten armera för mycket? Så att betongen spricker lättare eller liknande?
MvH Joakim
Matti_75 skrev:
Hmm ursäkta dumma frågor, men:Matti_75 skrev:
1. Grön linje visa är plåtens längdriktning.
2. Röda linjen står 2*10 mm per block, men är alltså i samma längdriktning som plåten. Skulle man lägga dessa över hela utan skulle dessa järn hamna antingen nere i dalen eller på vågtoppen.
3. Gul linje samma som nr 2.
4. Blå och lila tvärs plåtarna och här kan jag förstå armeringen så man får upp styvheten mellan plåtarna, då man man lägga armeringen direkt på plåtens "vågtoppar".
Känner mig otroligt trög just nu men vill gärna förstå för framtiden
MvH Joakim
JoakimSwe skrev:Hmm ursäkta dumma frågor, men:
1. Grön linje visa är plåtens längdriktning. Nej detta visar läggningsriktning på uk armering.
2. Röda linjen står 2*10 mm per block, men är alltså i samma längdriktning som plåten. Skulle man lägga dessa över hela utan skulle dessa järn hamna antingen nere i dalen eller på vågtoppen. Dessa är förankringsjärn som skall ner i väggblocken 2st järn per väggblock Ser ut som b-järn ( järn bockade i 90* vinkel.)
3. Gul linje samma som nr 2. Nej detta är underkantsjärnen.
4. Blå och lila tvärs plåtarna och här kan jag förstå armeringen så man får upp styvheten mellan plåtarna, då man man lägga armeringen direkt på plåtens "vågtoppar". Lila och röd är nummer 2.
Blå visar sträckan som underkantsarmeringen ska läggas alltså hela huset längd.
Känner mig otroligt trög just nu men vill gärna förstå för framtiden
MvH Joakim
Det verkar råda vissa missuppfattningar här. Det som är markerat grönt är riktningen av huvudarmeringen. Påverkar inte alls UK då den bara ligger åt rätt håll, utan bara ÖK.
Utgår från principen "Underst i underkant och överst i överkant".
Sen är UK på ritningen ritad som överkantsarmering, så man undrar ju vad för tjomme som ritat detta.
Sen är UK på ritningen ritad som överkantsarmering, så man undrar ju vad för tjomme som ritat detta.
Nu blev det ännu mer förvirrande men får ringa konstruktören på måndag. Hade gärna fattat principen men verkar inte bli så.C C.Lundin skrev:Det verkar råda vissa missuppfattningar här. Det som är markerat grönt är riktningen av huvudarmeringen. Påverkar inte alls UK då den bara ligger åt rätt håll, utan bara ÖK.
Grön pil är hur plåtarna går (från höger till vänster dvs), så förstod inte varför armering ska gå längs dem. Men men.
Ritningen har en del att önska när det gäller tydligheten. 2 st armeringsjärn per block är ritat som B-byglar som går ner i Lecaväggan men texten är felskriven. Det borde stått 2ø10 -B.
Ska plattan bara vara 180 mm? Eller är det utöver combiplåten i botten? 180 är i alla fall på tok för tunt för 6,5 m spännvidd.
Ska plattan bara vara 180 mm? Eller är det utöver combiplåten i botten? 180 är i alla fall på tok för tunt för 6,5 m spännvidd.
Hmm, fri spännvidd är 5,926 m (total bredd på lecamurarna är ju 0,6 m). PEVA45 med 180 mm fixar 6 m?W witten skrev:Ritningen har en del att önska när det gäller tydligheten. 2 st armeringsjärn per block är ritat som B-byglar som går ner i Lecaväggan men texten är felskriven. Det borde stått 2ø10 -B.
Sen är det ju detta mysterium med UK som jag aldrig tycks förstå. Finns det någon bild någonstans?
Mvh Jocke
Kikar även på Plannjas Combideck som fixar 5,9 m utan UK samt med C25/30.W witten skrev:
Jag kommer få C35/C45.
Men likväl är det snurr med UK som jag inte förstår så får kontakta konstruktören och be honom förtydliga.
Är det likt ett nät i UK så förstår jag. Ska det ligga direkt mot plåten och najas i kryssen förstår jag. Är det CC300 förstår jag
Annars är jag bortkollrad. Men varför hålla på med armeringsjärn när nät isåfall borde funka kvarstår som fråga, om det nu är både längsgående och tvärgående järn i UK-armeringen...
JoakimSwe skrev:Kikar även på Plannjas Combideck som fixar 5,9 m utan UK samt med C25/30.
Jag kommer få C35/C45.
Men likväl är det snurr med UK som jag inte förstår så får kontakta konstruktören och be honom förtydliga.
Är det likt ett nät i UK så förstår jag. Ska det ligga direkt mot plåten och najas i kryssen förstår jag. Är det CC300 förstår jag
Annars är jag bortkollrad. Men varför hålla på med armeringsjärn när nät isåfall borde funka kvarstår som fråga, om det nu är både längsgående och tvärgående järn i UK-armeringen...
Här är hur jag tror UK ska se ut, hängande 10 mm i varje dal i plåten (dvs längsriktningen, grön, röd och gul) men bara 1 st i varje dal/1 st/300 mm. Sen för att bära upp dessa ligger ytterliggare 10 mm direkt på plåten med 300 mm åt blått och lila-riktningen. Dvs som ett nät där man najar ihop alla kryss. Sen kommer de böjda L:en upp från murblocken, 2 st per block och najas ihop med ÖK eller UK?
https://www.byggahus.se/forum/attachments/oek_1_bock-jpg.45947/
https://www.byggahus.se/forum/attachments/oek_1_bock-jpg.45947/