Tror trapphuset (som är mot norrgavel) var tänkt att vara kallställt. Är bara enkelglas i fönstren också. (kopplade bågar i övrigt). Tre våningar plus källare (eller två våningar med inredd vind kanske det är formellt). Stenplattor för kaminer i alla rum, hjärtväggarna är i tegel halvmetern närmast murstocken.

/Andreas

Martin_B Martin_B skrev:
Utan att ha sett själva huset så tycker jag inte att den där planritningen ser helt original ut heller.
Min vilda gissning, baserat enligt på ritningen, är att originalhuset är det som idag är Matrum, Kök, Vardagsrum samt delen med trappan.

Det ser på ritningen ut som att Badrum, Kapprum, Allrum, samt Sovrum har tillkommit i efterhand.

I det fallet så torde den gulmarkerade väggen på ritningen vara en hjärtvägg, och borde vara av plank såvida inte huset i övrigt är tegelhus, för då borde det vara en tegelinnervägg, men det verkar det ju definitivt inte vara med tanke på hur pass tunn väggen är.

Min gissning är att den där väggen har byggts om genom åren och kanske reglats upp och fyllts upp med lättbetong eller någon annan väldigt märklig lösning.
Det stämmera att sovrummet tillkommit på 60-talet. Det som idag är badrummet var tidigare ett av orginal sovrummen och kapprummet var badrummet.

elpaco elpaco skrev:
Åk till en riktig bygghandel och du kan få skruv upp till 150mm. Med justus utmärkta redogörelse så skulle jag iaf skruva 80mm + konsoltjocklek. Ni har väl knappast tv-fäste som bygger 35mm? Det brukar ju vara stål på 2mm ...
Nej, det som skulle sätta upp nu var två konsoller nedanför TV:n, alltså inte Tv:n i sig, utan den ska upp senare.

Nu är konsolerna uppe i alla fall. Att väggen var av olika material blev ganska uppenbart för det var trögt som tusan att få i skruven på höger sida, medan den gick rakt igenom på vänster sida.

Två trähyllor monterade på en vägg i ett rum med trägolv, en golvlampa och en grön växt på övre hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
O Oxymoron skrev:
Nej, det som skulle sätta upp nu var två konsoller nedanför TV:n, alltså inte Tv:n i sig, utan den ska upp senare.
Ja titta, där ser man vådan av att inte var petnoga med hur man formulerar sig. Du skriver nämligen uttryckligen tv och hyllplan. Men nu har du svar på bägge.

elpaco elpaco skrev:
Ja titta, där ser man vådan av att inte var petnoga med hur man formulerar sig. Du skriver nämligen uttryckligen tv och hyllplan. Men nu har du svar på bägge.
Ja, TV:n ska upp, men konsolerna var till hyllplanen. TV:n kommer fästas i ett Vesafäste som sen ska upp på väggen. Fortfarande osäkert med vilken plugg eftersom det är oklart vad väggen just i mitten är gjord av. Får testa att borra på ett ungefär där fästet ska sitta och se om det är plank eller gipsskiva där.

O Oxymoron skrev:
Ja, TV:n ska upp, men konsolerna var till hyllplanen. TV:n kommer fästas i ett Vesafäste som sen ska upp på väggen. Fortfarande osäkert med vilken plugg eftersom det är oklart vad väggen just i mitten är gjord av. Får testa att borra på ett ungefär där fästet ska sitta och se om det är plank eller gipsskiva där.
O Oxymoron skrev:
Varför provborra? Pröva att skruva fast fästet med långa skruv, dra i fästet och se om det sitter. Steg två är väl att komplettera med eventuell plugg om det skulle behövas. Varför komplicera saker?

GoC GoC skrev:
Varför provborra? Pröva att skruva fast fästet med långa skruv, dra i fästet och se om det sitter. Steg två är väl att komplettera med eventuell plugg om det skulle behövas. Varför komplicera saker?
Bra fråga, för att alla de vi pratat med säger att en TV med den här vikten måste fästas med ordentlig plugg? (och som vi alla vet så behöver olika väggar olika plugg)
Hela det här började med att jag inte kunde säga vad väggen var gjord av till TV butiken, så de ville att jag skulle ta reda på det innan de kunde skicka en installatör. För att testa så valde jag att försöka sätta upp hyllpllanen först. Nu vet jag att väggen är gjord av olika material men osäker på var ”gränsen” går.

O Oxymoron skrev:
Bra fråga, för att alla de vi pratat med säger att en TV med den här vikten måste fästas med ordentlig plugg? (och som vi alla vet så behöver olika väggar olika plugg)
Hela det här började med att jag inte kunde säga vad väggen var gjord av till TV butiken, så de ville att jag skulle ta reda på det innan de kunde skicka en installatör. För att testa så valde jag att försöka sätta upp hyllpllanen först. Nu vet jag att väggen är gjord av olika material men osäker på var ”gränsen” går.
Är ju bara att dra fast skruvarna och hänga sig i fästet. Det känns ju när skruvarna börjar dra ordentligt. Gör dom inte det så för man endera byta skruv eller plugga. Fästet sitter väl med minst fyra skruv och fem kilos belastning per skruv är ju ingen jättestor belastning.
Skulle tro att den där TV-butiken bara har moderna enkelgipsväggar i åtanke, eller om det är en murad tegelvägg, och då behövs ju pluggar.

Ett trick är att sätta fästet på en större träskiva (samma format som TV men 5-10 cm större), och skruva fast skivan i väggen istället då är du mer fri att hitta ställen där skrivarna fäster. Försänkta skruvhål förståss, som spacklas igen. Skivan målas tex i samma färg som dörrkarmarna eller i nån annan trevlig färg.

• Gilla
bearmaniac
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.