JoakimSwe skrev:
Här är hur jag tror UK ska se ut, hängande 10 mm i varje dal i plåten (dvs längsriktningen, grön, röd och gul) men bara 1 st i varje dal/1 st/300 mm. Sen för att bära upp dessa ligger ytterliggare 10 mm direkt på plåten med 300 mm åt blått och lila-riktningen. Dvs som ett nät där man najar ihop alla kryss. Sen kommer de böjda L:en upp från murblocken, 2 st per block och najas ihop med ÖK eller UK?

[länk]
Det finns ingenting på ritningen som säger att det finns mer än en riktning i UK. Det du markerat som lila och blå på ritningen är bara måttkedjor.
Som det är ritat, och vad som gör mest nytta, är att B-järnen(eventuellt AB, framgår ju ej) ska upp i ÖK.

Lite mer info när du ändå pratar om najar. De fyller ingen som helst funktion förutom att hålla armeringen i rätt läge under gjutning.
Skulle det vara så att du lösarmerar ÖK så ger det dig ingenting att naja varje kryss istället för t.ex. var tredje.

P
C C.Lundin skrev:
Det finns ingenting på ritningen som säger att det finns mer än en riktning i UK. Det du markerat som lila och blå på ritningen är bara måttkedjor.
Som det är ritat, och vad som gör mest nytta, är att B-järnen(eventuellt AB, framgår ju ej) ska upp i ÖK.
OK! Då hänger jag inte med hur järnen hänger isåfall, men så länge det inte medför andra problem borde ju järn tvärs plåten (blå/lila-riktningen) också hjälpa och hänger då upp de röda/gula i dalarna också.

Lite mysko att det står 2*10 mm, CC300, men det kanske är järnen ner i blocken? Dvs 2 per block? Isåfall börjar jag fatta!

Kan tillägga att ett undertak monteras likaså.

P
C C.Lundin skrev:

Lite mer info när du ändå pratar om najar. De fyller ingen som helst funktion förutom att hålla armeringen i rätt läge under gjutning.
Skulle det vara så att du lösarmerar ÖK så ger det dig ingenting att naja varje kryss istället för t.ex. var tredje.
Absolut, hänger med på najtrådens begränsade funktion. Men ÖK läggs väl bara med 500 mm överlapp och så är man nöjd så?

JoakimSwe skrev:
OK! Då hänger jag inte med hur järnen hänger isåfall, men så länge det inte medför andra problem borde ju järn tvärs plåten (blå/lila-riktningen) också hjälpa och hänger då upp de röda/gula i dalarna också.

Lite mysko att det står 2*10 mm, CC300, men det kanske är järnen ner i blocken? Dvs 2 per block? Isåfall börjar jag fatta!

Kan tillägga att ett undertak monteras likaså.
Det får du lösa själv. En konstruktör tar sällan hänsyn till själva utförandet.
Det är två olika poster. 2*10mm är järnen från blocken upp i ÖK och fi10@cc300 är rakjärn. Varför de ligger på två olika måttkedjor kan jag dock ej svara på, hade funkat fint att använda samma.

JoakimSwe skrev:
Absolut, hänger med på najtrådens begränsade funktion. Men ÖK läggs väl bara med 500 mm överlapp och så är man nöjd så?
Så mycket behöver du inte på fi6-järn som det är ritat, men då har du marginal. Du behöver ju dock säkerställa placeringen.

P
C C.Lundin skrev:
Det är två olika poster. 2*10mm är järnen från blocken upp i ÖK och fi10@cc300 är rakjärn. Varför de ligger på två olika måttkedjor kan jag dock ej svara på, hade funkat fint att använda samma.

Så mycket behöver du inte på fi6-järn som det är ritat, men då har du marginal. Du behöver ju dock säkerställa placeringen.
Toppen! Då är jag på banan. Ska kontakta konstruktören och be honom förtydliga...

Blir nog dock rakjärn även åt andra hållet för att hålla upp rakjärnen i ovankant dal samt styva av lite tvärs.

Så länge mer armering bara kostar pengar så öser jag nog på lite mer :)

Såg nu också att Norosteel räknat fel på bredden... 9 st räcker bara till 6,75 m och behöver ca 7,3 m totalt, dvs 10 st plåtar. Gah... :(

P
C C.Lundin skrev:

Placeringen blir på plastdistans tror jag. Måste prata med betongkillarna på måndag också vad de föredrar.

P
22 st tvärgående och 80 st längsgående 10 mm 6 m rakjärn borde göra susen. Då är det ju inte underarmerat iaf...

Hur skarvar man rakjärn (ena sidan är ca 7,3 m), är det 500 mm med najtråd likaså? Känns lite för enkelt..

JoakimSwe skrev:
Hur skarvar man rakjärn (ena sidan är ca 7,3 m), är det 500 mm med najtråd likaså? Känns lite för enkelt..
I de flesta fall räcker 300 mm på fi6-järn.
Detta ska dock konstruktören förtydliga då man vid längre sträckor generalskarv vill antingen förskjuta skarvarna eller göra dem dubbelt så långa.

P
C C.Lundin skrev:
I de flesta fall räcker 300 mm på fi6-järn.
Detta ska dock konstruktören förtydliga då man vid längre sträckor generalskarv vill antingen förskjuta skarvarna eller göra dem dubbelt så långa.
Är enkelt att lägga 6 m från ska sidan och sen byta till andra sidan. Då hamnar skarven väldigt långt ifrån varandra och 600 mm skarv är ju en liten kostnad likaså. Blir nog båda!

• Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.