6 444 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Armering, samverkansplåt, k-ritning
Det finns ingenting på ritningen som säger att det finns mer än en riktning i UK. Det du markerat som lila och blå på ritningen är bara måttkedjor.JoakimSwe skrev:Här är hur jag tror UK ska se ut, hängande 10 mm i varje dal i plåten (dvs längsriktningen, grön, röd och gul) men bara 1 st i varje dal/1 st/300 mm. Sen för att bära upp dessa ligger ytterliggare 10 mm direkt på plåten med 300 mm åt blått och lila-riktningen. Dvs som ett nät där man najar ihop alla kryss. Sen kommer de böjda L:en upp från murblocken, 2 st per block och najas ihop med ÖK eller UK?
[länk]
Som det är ritat, och vad som gör mest nytta, är att B-järnen(eventuellt AB, framgår ju ej) ska upp i ÖK.
Lite mer info när du ändå pratar om najar. De fyller ingen som helst funktion förutom att hålla armeringen i rätt läge under gjutning.
Skulle det vara så att du lösarmerar ÖK så ger det dig ingenting att naja varje kryss istället för t.ex. var tredje.
OK! Då hänger jag inte med hur järnen hänger isåfall, men så länge det inte medför andra problem borde ju järn tvärs plåten (blå/lila-riktningen) också hjälpa och hänger då upp de röda/gula i dalarna också.C C.Lundin skrev:
Lite mysko att det står 2*10 mm, CC300, men det kanske är järnen ner i blocken? Dvs 2 per block? Isåfall börjar jag fatta!
Kan tillägga att ett undertak monteras likaså.
Absolut, hänger med på najtrådens begränsade funktion. Men ÖK läggs väl bara med 500 mm överlapp och så är man nöjd så?C C.Lundin skrev:Det finns ingenting på ritningen som säger att det finns mer än en riktning i UK. Det du markerat som lila och blå på ritningen är bara måttkedjor.
Som det är ritat, och vad som gör mest nytta, är att B-järnen(eventuellt AB, framgår ju ej) ska upp i ÖK.
Lite mer info när du ändå pratar om najar. De fyller ingen som helst funktion förutom att hålla armeringen i rätt läge under gjutning.
Skulle det vara så att du lösarmerar ÖK så ger det dig ingenting att naja varje kryss istället för t.ex. var tredje.
Det får du lösa själv. En konstruktör tar sällan hänsyn till själva utförandet.JoakimSwe skrev:OK! Då hänger jag inte med hur järnen hänger isåfall, men så länge det inte medför andra problem borde ju järn tvärs plåten (blå/lila-riktningen) också hjälpa och hänger då upp de röda/gula i dalarna också.
Lite mysko att det står 2*10 mm, CC300, men det kanske är järnen ner i blocken? Dvs 2 per block? Isåfall börjar jag fatta!
Kan tillägga att ett undertak monteras likaså.
Det är två olika poster. 2*10mm är järnen från blocken upp i ÖK och fi10@cc300 är rakjärn. Varför de ligger på två olika måttkedjor kan jag dock ej svara på, hade funkat fint att använda samma.
Så mycket behöver du inte på fi6-järn som det är ritat, men då har du marginal. Du behöver ju dock säkerställa placeringen.JoakimSwe skrev:
Toppen! Då är jag på banan. Ska kontakta konstruktören och be honom förtydliga...C C.Lundin skrev:Det får du lösa själv. En konstruktör tar sällan hänsyn till själva utförandet.
Det är två olika poster. 2*10mm är järnen från blocken upp i ÖK och fi10@cc300 är rakjärn. Varför de ligger på två olika måttkedjor kan jag dock ej svara på, hade funkat fint att använda samma.
Så mycket behöver du inte på fi6-järn som det är ritat, men då har du marginal. Du behöver ju dock säkerställa placeringen.
Blir nog dock rakjärn även åt andra hållet för att hålla upp rakjärnen i ovankant dal samt styva av lite tvärs.
Så länge mer armering bara kostar pengar så öser jag nog på lite mer
Såg nu också att Norosteel räknat fel på bredden... 9 st räcker bara till 6,75 m och behöver ca 7,3 m totalt, dvs 10 st plåtar. Gah...
Placeringen blir på plastdistans tror jag. Måste prata med betongkillarna på måndag också vad de föredrar.C C.Lundin skrev:Det får du lösa själv. En konstruktör tar sällan hänsyn till själva utförandet.
Så mycket behöver du inte på fi6-järn som det är ritat, men då har du marginal. Du behöver ju dock säkerställa placeringen.
I de flesta fall räcker 300 mm på fi6-järn.JoakimSwe skrev:
Detta ska dock konstruktören förtydliga då man vid längre sträckor generalskarv vill antingen förskjuta skarvarna eller göra dem dubbelt så långa.
Är enkelt att lägga 6 m från ska sidan och sen byta till andra sidan. Då hamnar skarven väldigt långt ifrån varandra och 600 mm skarv är ju en liten kostnad likaså. Blir nog båda!C C.Lundin skrev:
Klicka här för att svara