Byggmaterial & Byggteknik
sepani: [citat] Tack! jag tänkte att den inte ska andas allas? därav "tjock" åldersbeständig plast?
Jonatan79: Aldrig plast i väggar eller tak i hus som inte är uppvärmda året runt heller!
FemTummar: [citat] Det är bara den ena av väggarna som får OSB -- den andra är redan gipsad och klar... Slut på sakargument. Men så är det den där härliga känslan när man monterar någonting som passar perfekt...
Giggik: [citat] Jag såg en film där man efter att ha plastat in väggen, satte reglar på hela väggen inklusive längst ner. Kommentaren var att den var för att täta till. Jag vet att om jag tätar väggen först, drar ut plasten över golvet sedan plastar golvet och drar upp plasten så ska jag teipa. Hur gör jag när jag gör tvärtom?
gone_fishing: [citat] Epoxy är ett vitt begrepp, Plastic padding ett varumärke. Jag skulle nog grunda först, sen kemiskt trä (Plastic padding) sen slipa och grunda igen, sen färdigmåla två lager. Annars linoljekitt och några tunna lager linoljefärg men det tar lång kalendertid.
hars: Osäker, och tämligen opålitlig källa. Vi skickade på analys sen.
findus42: Hej Svarar här då jag inte vill användas som gratiskonsult om inte alla kan läsa. Sättet att göra trappor har förändrats en del. Skall försöka förklara vad som skiljer sig och varför man måste välja väg. Lite trappmekanik. Först direkt svar på din fråga om hur skråspikningen går till. Spiken/skruven dras in snett/uppåt längst in i hörnet. Syftet är inte att stumlåsa
wasseng: [citat] Ja precis, de skall bära last. Om jag tolkar ritningen rätt är det 3790mm mellan de två bärande pelarna i partiet, så antar att det = fri spännvidd. Om jag kollar träguiden så räcker i så fall ev. en 90x180 limträbalk...men detta är verkligen inte min expertis...
Stefan1972: Fast används kanalen till nå mer? Om inga rökgaser går där så behöver man ju inte överdriva.
Jontha: Tycker du jag kan skära bort från 70-regeln vid varje punkt där en gammal horisontell 35x35-regel skär den nya 70 regeln när jag sätter cc30? Alternativet är väl att plocka ur dom och såga till så 70-regeln förblir intakt. Nu när jag frågar känns alternativ 2 minst krångligt ändå.
HEA260: [citat] Även i fall där framsidan samt sidor till höger och vänster helt saknar vägg? Tänker att resulterande kraften från vindlasten är väldigt liten mot pelare 95x95 utan något vägg. I detta fall kommer skruverna att dimensioneras korrekt (det kan jag). I know att det krävs mer vana än vad jag har, är själv snart nyexaminerad. Men alla jobb jag sökt har jag fått svaret att
Cerb: [citat] Möjligtvis ett tunt lager som isolering, men det var väl ändå sällsynt att bygga muren av blåbetong?
hanson#16: Efter sju sorger och åtta bedrövelser så åkte igår 40m sinus plåt från ekonomistål upp. Leverans på en vecka, mindre än halva priset jämfört med motsvarande plåt i aluminium och det som stoppat mig, att plåtarna bara är en meter långa, syns knappt och gjorde monteringen betydligt lättare. Sist men inte minst är plåten snygg och det närmaste man kan komma en originalplåt
ANDERS ROLAAND: Jag har köpt en bandsåg på loppis. Luna LBS 470 och behöver byta bladstyrningen. Vart vänder man sig?
Magnus83: [citat] Ja exakt, är ungefär vad glappet är... Är mest ute efter att antingen köpa att glapp t beror på torkning eller om jag måste söka ev annan orsak, okulär besiktning ger mig inga ledtrådar...
ZeroKnowledge: Aldrig arbetat med murbruk förr, ska fylla i fogarna i en tegelvägg inomhus nu och spår att det kommer bli kletigt överallt! Ska man göra rent direkt efter man fogat färdigt eller väntar man nån timma/dag eller nåt? Vad gör man rent med? Trasor? När är det något så närt torrt? Har en liten dotter som hade uppskattat att kleta med putsbruk.. vad är torktiden? Tack på förhand!
Arne999: Nu har jag putsat grundmurarna med C-bruk från byggmax. resultatet har blivit allt annat än jämt även om jag lärt mig endel så tycker jag det skiljer väldigt mkt från gång till gång. Igår putsade jag tex sista 4x2m biten. blandade ca 10 säckar, identiskt blandade och med samma väderförutsättningar. Upplever dock att vissa omgångar "torkade till" snabbare än andra. Det va snudd
useless: [citat] Nej, beskrivningen på K-rautas hemsida stämmer inte. Texten gäller 25kg-säckar, men man säljer 20kg.
Unilss: På övervåningen i fritidshuset är murstocken frilagd. Högst upp så är det inte utfyllt hela vägen ut till vägg utan ett inåt sluttande hålrum där man lagt på cement mot skorstenspipan. Det ser lite ofärdigt ut och jag skulle på något sätt vilja få till så att väggen blir jämn, ovanför det sista lagret av tegelsten. Har därefter tänkt måla tegelväggen. Hur kan man göra
fribygg: [citat] Nej. Jag vill ha en stomme stadig innan jag vindtätar den, då är hålband den enklaste och billigaste lösningen.
Husfibblaren: Hej, Skall bygga ett pilstaket och tänkte börja med att få staketstolparna på plats. Impregnerade vanliga staketstolpar. Läste någonstans att de måste ner på frostfritt djup och att det är 1,2m (!). Låter ju helt orimligt att gräva ett smalt djupt hål som är 120cm. Stämmer detta? Hur djupt måste det ner? Är det bästa en manuell jordborr eller att hyra en maskin? Eller något