Grundproblemet är detta -- jag ska kapa till OSB-skivor för att täcka en väggyta där inga hörn är 90 grader.
Jag vet att horisontella måttet i överkant är 736 mm, i nederkant 729 mm och lodräta måttet till vänster 2288 mm samt till höger 2290 mm. Pythagoras kan ta sig i brasan eftersom hans sats bara gäller rätvinkliga trianglar.

Om jag hade diagonalmåtten kunde jag mäta mig fram till skärningspunkterna där diagonalerna möter längdmåtten, men jag vet inte hur jag beräknar dem.

Det kanske finns andra, bättre, sätt?

Ja, jag vet att det inte är så kritiskt men en glipa här och där, men eftersom det är semester och jag har tid så vill jag göra det snyggt!

Du behöver mäta något mer för att kunna räkna ut det på ett rimligt sätt. Antingen diagonal mått eller vinkeln.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Bra sida, men tyvärr funkar den inte för mig. "Ett parallelltrapets är en fyrhörning där minst två sidor är parallella." och jag måste utgå från att jag inte har någon symmentri alls mellan sidorna.

D Daniel 109 skrev:
Du behöver mäta något mer för att kunna räkna ut det på ett rimligt sätt. Antingen diagonal mått eller vinkeln.
Jag glömde säga det, men det sitter rör i vägen så jag kommer inte åt att mäta diagonalen... Det är därför jag försöker hitta ett sätt att beräkna den.

Gör skivan lite mindre och spackla.

Kan du få ut en vinkel med ett lod?

D Daniel 109 skrev:
Kanske... Jag kan ju loda ut (dvs använda korslinjelaser :-) för att se hur mycket en av de lodräta sidorna avviker från lodlinjen, men eftersom jag är ganska säker på att golvet inte är i våg så vet jag inte om den informationen egentligen tillför nånting? Jo, kanske om jag också mäter laserlinjens avstånd till golvet längst ned både till höger och vänster. Ska testa.

D Daniel 109 skrev:
Precis, och dela upp måtten till mindre rätvinkliga trianglar.

Se din väggyta som två trianglar som delar en sida i diagonalen.
Ta hjälp av ett snöre och mät upp ena 2,3m-sidan och märk upp den på osb-skivans kant
Med snöret tar du fram 0,7m-sidan. lås upp ena ändan på snöret i hörnet på 2,3m-linjen, använd snöret som en passare och rita upp en kurva inne på skivan
Ta sedan fram diagonalen med snöret, och lås det i andra ändan på 2,3m-lijen och mät fram skärningspunkten med föregående cirkelsegment

(Har du otur nu så hamnar skärningspunkten utanför skivan. Då får du göra om tricket fast från andra hållet)

Upprepa tricket med de två återstående sidorna, nu med diagonalen som referens.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Precis, och dela upp måtten till mindre rätvinkliga trianglar.
Det är ju det TS har nu. Dvs, trianglar som är mindre rätvinkliga... :geek:

• Haha
samlarpådetmesta
  • Laddar…
...förstår inte varför du ska försöka räkna ut detta.

Ställ skivan på golvet som din referens. Har du ett parralellt mått på höjden, så kapa det. Ställ dit skivan och skjut den åt ena sidan, mät hur stor glipan är och parrallellförskjut ditt diagonalstrek motsvarande detta. Gör likadant på andra sidan.

FemTummar FemTummar skrev:
Grundproblemet är detta -- jag ska kapa till OSB-skivor för att täcka en väggyta där inga hörn är 90 grader.
Jag vet att horisontella måttet i överkant är 736 mm, i nederkant 729 mm och lodräta måttet till vänster 2288 mm samt till höger 2290 mm. Pythagoras kan ta sig i brasan eftersom hans sats bara gäller rätvinkliga trianglar.

Om jag hade diagonalmåtten kunde jag mäta mig fram till skärningspunkterna där diagonalerna möter längdmåtten, men jag vet inte hur jag beräknar dem.

Det kanske finns andra, bättre, sätt?

Ja, jag vet att det inte är så kritiskt men en glipa här och där, men eftersom det är semester och jag har tid så vill jag göra det snyggt!
Enklaste är att använda en smygvinkel och gradskiva.

Alternativt ta 2 papper och lägg långsidan på pappret mot respektive vägg/tak och tejpa ihop papperna, då har du fått en mall på vinkeln du skall ha i det hörnet. Då kan du använda de ihop tejpade papperna för att ta ut vinkeln genom att lägga en lång linjal längs långsidan på pappret och rita ut längdmåtten.

Sätt krysslasern mitt i väggen
Gör ett kryss mitt i skivan
Mät på väggen, mellan laserstrecken och vägg tak golv, och överför måtten till skivan
Kapa skivan

Eller tänker jag fel? :thinking:

FemTummar FemTummar skrev:
Jag glömde säga det, men det sitter rör i vägen så jag kommer inte åt att mäta diagonalen... Det är därför jag försöker hitta ett sätt att beräkna den.
Om det sitter rör i vägen, hur ska du få in skivan sen?
Kanske behövs bilder...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.