H
Vi är på sluttampen i en renovering av ett funkishus från 1930 talet. Förra sommaren byggde vi en ny balkong med ett nytt räcke men vi saknar ännu en plåt till räcket. Vi har tänkt oss en fin sinusplåt typisk för funkishus från 1930 talet - tänk gärdet eller södra ängby.

Vad jag inte förstår är hur man får tag i en plåt som passar. Alla plåtar som jag hittar är runt 110 cm breda och lägges omlott. Skarvarna tycker jag verkar synas rätt väl och tittar man på äldre balkonger så kan jag inte hitta några skarvar varför jag är på jakt efter bredare plåtar. Det känns som jag kollat alla grossister för stål eller aluminiumplåt utan framgång. Någon som vet om det finns bredare segment än drygt 1m.

• Funkishus från 1930-talet med nyligen byggd balkong och snötäckt mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd balkong med vit sinusplåt på funkishus från 1930-talet, saknar plåt utan skarvar.
    Skapa konto
  • Ny balkong med sinusplåt räcke på ett funkishus från 1930-talet.
Kolla med hogstad aluminium, för övrigt så är det skarvat på första bilden..

H
Det ska jag men på hemsidan står det att bredden är drygt en meter men jag ska dubbelkolla. Tack

Redigerat:
H
T Taxture skrev:
[länk]

Snabb googling ;)
Tyvärr är plåten bara en meter bred om jag förstått försäljaren på ekonomistål rätt. Annars bra alternativ

H
plåtrickard plåtrickard skrev:
Kolla med hogstad aluminium, för övrigt så är det skarvat på första bilden..
Fast det är väl bara ngn skarv? Inte en skarv varje meter som det blir med smalare plåtar på bara en meter? Bilden är dock lågupplöst så det är svårt att se.

H
H HenrikNe skrev:
Pokab i Malung,
www.pokab.se
Pokab ska jag kolla med. Tack för tipset

• Gilla
lob
  • Laddar…
Svara gärna här sen om du hittar någon :)

H
Klaugust Klaugust skrev:
Svara gärna här sen om du hittar någon :)
Det ska jag men påminn mig gärna om inget svar finns inom en månad för då har jag glömt

Alla balkonger jag sett är skarvade .. (rätt många.. Är plåtslagare..)

H
N

H
H hanson#16 skrev:
N
Nu låter jag som en idiot men är du säker? När jag tittar på lite äldre balkonger med sinusplåt så visst, ngn skarv finns det så klart, men inte en skarv varje meter som verkar vara standard på nya plåtar. Eller missar jag skarven?

H
Här ser det tex ut som runt 2m skarv tycker jag?

• Balkong på ett tvåvåningshus med skarv mellan byggnadsdelar och planteringslådor.
    Skapa konto
H
Inte här heller. Jag blir förbryllad för jag har haft en bra plåtslagare här som jag diskuterat samma sak med och han säger det samma, att det är normalt med kortare plåtar på en meter. Och ekonomistål som säljer klassisk sinusplåt säger också samma sak. Men när jag tittar på äldre balkonger så ser jag inte skarvarna. Börjar tro att jag har fått neglekt för skarvar ;)

• Balkonger på en äldre byggnad med synliga skarvar på balkongplåten, vilket reflekterar diskussionen om plåtlängder.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.