Vi är på sluttampen i en renovering av ett funkishus från 1930 talet. Förra sommaren byggde vi en ny balkong med ett nytt räcke men vi saknar ännu en plåt till räcket. Vi har tänkt oss en fin sinusplåt typisk för funkishus från 1930 talet - tänk gärdet eller södra ängby.
Vad jag inte förstår är hur man får tag i en plåt som passar. Alla plåtar som jag hittar är runt 110 cm breda och lägges omlott. Skarvarna tycker jag verkar synas rätt väl och tittar man på äldre balkonger så kan jag inte hitta några skarvar varför jag är på jakt efter bredare plåtar. Det känns som jag kollat alla grossister för stål eller aluminiumplåt utan framgång. Någon som vet om det finns bredare segment än drygt 1m.
Vad jag inte förstår är hur man får tag i en plåt som passar. Alla plåtar som jag hittar är runt 110 cm breda och lägges omlott. Skarvarna tycker jag verkar synas rätt väl och tittar man på äldre balkonger så kan jag inte hitta några skarvar varför jag är på jakt efter bredare plåtar. Det känns som jag kollat alla grossister för stål eller aluminiumplåt utan framgång. Någon som vet om det finns bredare segment än drygt 1m.
Besserwisser
· östergötland
· 2 768 inlägg
Kolla med hogstad aluminium, för övrigt så är det skarvat på första bilden..
Besserwisser
· östergötland
· 2 768 inlägg
Alla balkonger jag sett är skarvade .. (rätt många.. Är plåtslagare..)
plåtrickard skrev:
Nu låter jag som en idiot men är du säker? När jag tittar på lite äldre balkonger med sinusplåt så visst, ngn skarv finns det så klart, men inte en skarv varje meter som verkar vara standard på nya plåtar. Eller missar jag skarven?H hanson#16 skrev:
Inte här heller. Jag blir förbryllad för jag har haft en bra plåtslagare här som jag diskuterat samma sak med och han säger det samma, att det är normalt med kortare plåtar på en meter. Och ekonomistål som säljer klassisk sinusplåt säger också samma sak. Men när jag tittar på äldre balkonger så ser jag inte skarvarna. Börjar tro att jag har fått neglekt för skarvar