Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag har rensat off topic. /Moderator
23 svar · 11,1k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Prova att söka på forumet, det finns flera trådar med ungefär samma frågeställning.. (y) Lite kort kan man säga att du behöver något som bär upp hela ugnen, man brukar gjuta en platta i ren betong. Sen behöver du något som isolerar mellan plattan och det eldfasta teglet, man kan använda flera olika material, enklast (bäst och dyrast) är att använda en brandskyddsskiva (jag köpte
1 svar · 1,4k läst
B
bossespecial: [citat] Det får man räkna på, men det behöver inte alltid innebära att den nya balken blir jättemycket större.
9 svar · 1,9k läst
·
R
Rolle85: Nu så, det slutade med att jag la plåtarna för att få det vattentätt under och sedan la jag trall, 28x145mm. Stabilt och inte rangligt alls =)
60 svar · 21,7k läst
·
G
Gabbe1: Det är 34 grader. Det underlättar helt klart att kunna ha en pelare mitt på nockbalken.
13 svar · 4,0k läst
R
ravve007: Har en 60 tals tegelvilla med källare, putsad sockel. Ska putsa om tegelfasaden men enbart måla sockeln, då den ser ut att vara i fint skick. Sockeln är ca 40 cm hög. 1. Förmodar att jag ska ha någon typ av list mellan den nya fasadputsen och sockeln. Tips på list? Fasadputsen kommer att vara ca 10mm tjock. Kan jag använda "Finja startlist"? 2. Visst är det en fördel att sockeln kommer
0 svar · 1,3k läst
KJD
KJD: [bild] bra att läsa allt ;) tack Bosse.
6 svar · 2,3k läst
·
C
corba11: [citat] Jag ska kolla upp det imorgon när jag sticker till huset. Dock lutar det åt 80 skåpen så får man försöka klura ut bästa lösningen. Ska till Ikea också för att kolla upp var gängerna sitter på luckorna
4 svar · 1,7k läst
·
S
Sanaz: [citat] Tack!!!!
5 svar · 1,8k läst
·
J
JohanVSF: [citat] Ok! Tack för rapp respons! Tänkte bredspackla över den yttersta latexfärgen. Kan det vara något problem med vidhäftningen då?
2 svar · 2,3k läst
·
N
Nizztos: Om du kommer ihåg får du gärna rapportera hur det blev.
4 svar · 1,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Låter som något som går bra att reklamera.
2 svar · 1,4k läst
Huddingebo
Huddingebo: Tänk på att försöka träffa reglarna bara. Spikar du bara i gipsen så kommer det inte fästa bra.
3 svar · 1,5k läst
R
Rowah: Dådå. Antingen åker du till ramirent och hyr en Hilti BG 150 eller drar på dig helmasken och tar vinkelslipen med slipkopp. Tex https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/kapskivor-och-rondeller/sliprondeller/diamantslipskiva-016001/
5 svar · 2,4k läst
M
mvs: ...också värt att påpeka att trappstegen blir 200mm höga. Någon som har erfarenhet av så höga trappsteg?
2 svar · 1,3k läst
·
P
Pgam: [citat] 18mm limträskiva med konsoller, vi ska ha tvättmedel, städgrejer och sådana saker där. jo det är inte spikat dolt så reglarna går ju hitta, tror det är spikat på någon tunnare läkt. Dock vill jag tyvärr inte ha hyllan just där regeln sitter.
4 svar · 967 läst
I
Idefixx: Upptäckte att ena stolpen till entrétaket hade lite röta och började gå loss med morakniven för att se hur illa det var och nu har jag ett fult hål som jag inte riktig vet vad jag ska göra med. Spontant tänker jag att fräsa ur hela området och fälla in en ny frisk bit, men jag misstänker att det kanske finns andra alternativ. Hur skulle ni ha gjort? Jag tar gärna även emot tips på
0 svar · 553 läst
·
N
Nybyggarn: Ja spjäll blir det, och ev en ”rökhylla” tror jag det heter, men det kanske inte behövs, vi kommer ju elda direkt under skorstenen
2 svar · 1,2k läst
·
hoffret
hoffret: Kan den här funka? https://bolist.se/produkt/flytmembran-platon-isola-grund-sv-10kg/?article=7057755301206&gclid=CjwKCAjw55-HBhAHEiwARMCszuXB_5L-KSo45tf2BFzmyJhhy2ckdNk50RqQLmV3q1iqotBBDhGi0hoCNr0QAvD_BwE Bör man komplettera med nån remsa?
1 svar · 1,4k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] Ok..ja det är inte mkt.
4 svar · 954 läst
·
T
Trollöra: ”För mig ser det ut som något som fanns där när panelen målades. Kanske centrum på stocken som brädan är sågad ur.” Tack för feedback! Ju det jag hoppas! Även om bättre material ju varit att föredra!
2 svar · 1,7k läst
·
P
ph659266: [citat] Precis det stämmer bra, jag kör på inomhuslimmet. Tack så mycket :)
18 svar · 9,9k läst
·
B
BP 53: Vi har ett slipat betonggolv som är behandlat med vattenglas För några veckor sedan spillde jag vatten vid vattning av en vinranka.en fläck på ca 50x30 cm Fläcken torkar nästan helt under dagen men på morgonen är där en fuktfläck igen lika stor Har någon en rimlig förklaring till detta fenomen och hur jag kan bli av med fläcken??? Börje [bild]
0 svar · 623 läst
·
R
ravve007: Vi påbörjar putsning av vårt 60 tals hus nu och ska näta hela fasaden med galvat nät, trots att det är en tegelfasad så vill vi ta det säkra före det osäkra. Har 2 frågor: 1. Hörnprofiler, behövs det? I.o.m. att vi nätar hela fasaden så kanske det inte behövs? 2. Hur gör man med kanten mellan teglet och sockeln, brukar man putsa allt i samma nivå eller ska det finnas en kant
0 svar · 981 läst
C
Cykelstigar: Det var den jag var lite lur på själv också! har varit runt hos de flesta nu. Insett att det är rum-spårning på skruven och ej M.. ‍♀️ Gjorde ej saken lättare. Landat i att jag sannolikt ej kommer hitta likadan skruv men hoppas kunna rensa pluggen från rost hyfsat och samma med skruvarna (ligger i coca cola över natten nu som ett första steg). sånger vi hoppas det går att få i
2 svar · 1,9k läst
·
S
SteffO11: [citat] med den utsikten så är det ingen som tänker på skarvarna :-)
42 svar · 119,8k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: Förr la man ju klinker och kakel direkt i murbruk/betong. Fix fanns ju inte. Tänkte att eftersom du har så lite höjd att applicera både fix och flyttpackel på så kan du lägga de direkt i flytspacklet. I min farmors gamla badrum låg klinkern direkt på betongplatta. Finns ju annars en slags kombifix som är en kombination av flytspackel och fix. Det kanske är lättare att få det bra med
6 svar · 5,2k läst
·
J
justusandersson: Inte om hålet är synligt inifrån. Däremot kan det finnas en avväxlingsbalk på platsen, som du har borrat i. Den behövs normalt inte eftersom det är en gavel, men riktigt säker kan man inte vara utan att ha sett hur det ser ut på vinden. Inga reglar gillar 100 mm hål.
1 svar · 1,5k läst
·
A
A-Man_08: Du ser vad som kommer ut om du prov/ förborrar ett hål, förts gips sen spån innan du är igenom.
6 svar · 5,3k läst
·
I
InsidersUnited: Den yttersta stolen har väl inget W fack (?)så den lär behöva stöd...
6 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.