5 218 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Expanderbetong åtgång
Hej!
Skulle behöva hjälp med hur mycket expanderbetong jag behöver köpa.
Ska gjuta bänkskiva, tänkt att köpa Expanderbetong Weber Exm 702 Fin 20kg (https://www.k-rauta.se/produkt/expanderbetong-weber-exm-702-fin-20kg/7391479734705)
Bänkskivan ska gjutas på plats, ska ej vändas. L-vinkel, totalt ca 8 m lång, 80 cm bred och 4,5 cm hög.
Hur många säckar kan tänkas behövas?
Någon duktig som kan räkna ut detta åt mig?
Skulle behöva hjälp med hur mycket expanderbetong jag behöver köpa.
Ska gjuta bänkskiva, tänkt att köpa Expanderbetong Weber Exm 702 Fin 20kg (https://www.k-rauta.se/produkt/expanderbetong-weber-exm-702-fin-20kg/7391479734705)
Bänkskivan ska gjutas på plats, ska ej vändas. L-vinkel, totalt ca 8 m lång, 80 cm bred och 4,5 cm hög.
Hur många säckar kan tänkas behövas?
Någon duktig som kan räkna ut detta åt mig?
288L kommer det gå åt.S Simon89 skrev:Hej!
Skulle behöva hjälp med hur mycket expanderbetong jag behöver köpa.
Ska gjuta bänkskiva, tänkt att köpa Expanderbetong Weber Exm 702 Fin 20kg ([länk])
Bänkskivan ska gjutas på plats, ska ej vändas. L-vinkel, totalt ca 8 m lång, 80 cm bred och 4,5 cm hög.
Hur många säckar kan tänkas behövas?
Någon duktig som kan räkna ut detta åt mig?![]()
Du har fått två bra svar. Volymen räknas lättast ut genom att multiplicera längd x bredd x höjd i dm så får du ut antal liter som krävs för att fylla formen. Med de uppgifterna som du har har angett blir det 288l. Varje säck ger ca 12l färdig betong. Sedan bör man alltid ha någon säck extra så utifrån givna förutsättningar kan det vara lämpligt med 2-3 säckar extra så mitt svar blir 27st.
Jag hoppas du är medveten om att det inte blir någon lätt gjutning om du ska gjuta allt i ett stycke. Öppenheten på expanderbetong brukar vara ca 30 min. Du ska hinna blanda, få ut i formen och knacka formen ordentligt. Om du har en bra betongblandare och helst är 3-4 st som hjälps åt så kommer det gå bra. Är du helt själv gissar jag på problem.S Simon89 skrev:Hej!
Skulle behöva hjälp med hur mycket expanderbetong jag behöver köpa.
Ska gjuta bänkskiva, tänkt att köpa Expanderbetong Weber Exm 702 Fin 20kg ([länk])
Bänkskivan ska gjutas på plats, ska ej vändas. L-vinkel, totalt ca 8 m lång, 80 cm bred och 4,5 cm hög.
Hur många säckar kan tänkas behövas?
Någon duktig som kan räkna ut detta åt mig?![]()
Med ordentlig armering är det inga problem. Få till en ordentlig armring i framkant och helt dubbla lager nät i hörnet.
Grunda hela skivan först men ingen betong mot framkanten och ev ho. Den gör ni sist med toppninigen. Då gör det inget om det inte blir vått i vått och ingen gjutfog kommer att synas. Och somsagt. Minst 2 Pers och helst 3. Se till att täcka ordentligt när ni bearbetat som ni skall.
Ser dock inte syftet med expanderbruk. Skulle kört med grovbetong och extra ballast och toppa med finbetong. Då har du även tid att ståla av ytan.
Grunda hela skivan först men ingen betong mot framkanten och ev ho. Den gör ni sist med toppninigen. Då gör det inget om det inte blir vått i vått och ingen gjutfog kommer att synas. Och somsagt. Minst 2 Pers och helst 3. Se till att täcka ordentligt när ni bearbetat som ni skall.
Ser dock inte syftet med expanderbruk. Skulle kört med grovbetong och extra ballast och toppa med finbetong. Då har du även tid att ståla av ytan.
Klicka här för att svara