Hej!
Skulle behöva hjälp med hur mycket expanderbetong jag behöver köpa.
Ska gjuta bänkskiva, tänkt att köpa Expanderbetong Weber Exm 702 Fin 20kg (https://www.k-rauta.se/produkt/expanderbetong-weber-exm-702-fin-20kg/7391479734705)

Bänkskivan ska gjutas på plats, ska ej vändas. L-vinkel, totalt ca 8 m lång, 80 cm bred och 4,5 cm hög.
Hur många säckar kan tänkas behövas?

Någon duktig som kan räkna ut detta åt mig? :)
 
S Simon89 skrev:
Hej!
Skulle behöva hjälp med hur mycket expanderbetong jag behöver köpa.
Ska gjuta bänkskiva, tänkt att köpa Expanderbetong Weber Exm 702 Fin 20kg ([länk])

Bänkskivan ska gjutas på plats, ska ej vändas. L-vinkel, totalt ca 8 m lång, 80 cm bred och 4,5 cm hög.
Hur många säckar kan tänkas behövas?

Någon duktig som kan räkna ut detta åt mig? :)
288L kommer det gå åt.
 
Formen rymmer knappt 300 liter och man får ut ca 10 liter av en säck. Så 30 säckar är mitt svar.
 
Du har fått två bra svar. Volymen räknas lättast ut genom att multiplicera längd x bredd x höjd i dm så får du ut antal liter som krävs för att fylla formen. Med de uppgifterna som du har har angett blir det 288l. Varje säck ger ca 12l färdig betong. Sedan bör man alltid ha någon säck extra så utifrån givna förutsättningar kan det vara lämpligt med 2-3 säckar extra så mitt svar blir 27st.
 
S Simon89 skrev:
Hej!
Skulle behöva hjälp med hur mycket expanderbetong jag behöver köpa.
Ska gjuta bänkskiva, tänkt att köpa Expanderbetong Weber Exm 702 Fin 20kg ([länk])

Bänkskivan ska gjutas på plats, ska ej vändas. L-vinkel, totalt ca 8 m lång, 80 cm bred och 4,5 cm hög.
Hur många säckar kan tänkas behövas?

Någon duktig som kan räkna ut detta åt mig? :)
Jag hoppas du är medveten om att det inte blir någon lätt gjutning om du ska gjuta allt i ett stycke. Öppenheten på expanderbetong brukar vara ca 30 min. Du ska hinna blanda, få ut i formen och knacka formen ordentligt. Om du har en bra betongblandare och helst är 3-4 st som hjälps åt så kommer det gå bra. Är du helt själv gissar jag på problem.
 
Ring till Weber och rådgör. Tror skivan blir för står. Jag skulle tippa på att Weber rekommenderar ca 3 rörelsefogar på 8 m.
 
Med ordentlig armering är det inga problem. Få till en ordentlig armring i framkant och helt dubbla lager nät i hörnet.

Grunda hela skivan först men ingen betong mot framkanten och ev ho. Den gör ni sist med toppninigen. Då gör det inget om det inte blir vått i vått och ingen gjutfog kommer att synas. Och somsagt. Minst 2 Pers och helst 3. Se till att täcka ordentligt när ni bearbetat som ni skall.

Ser dock inte syftet med expanderbruk. Skulle kört med grovbetong och extra ballast och toppa med finbetong. Då har du även tid att ståla av ytan.
 
N NoOne2k skrev:
Varje säck ger ca 12l färdig betong.
Nej, beskrivningen på K-rautas hemsida stämmer inte. Texten gäller 25kg-säckar, men man säljer 20kg.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.