vinh hung
vinh hung: max 25cm
2 svar · 1,6k läst
·
L
Leakimu: [citat] Tusen tack! Transportbandet är tyvärr inte min idé, utan fanns att hyra. Men den gjorde det hela väldigt enkelt. Lika så hyrde jag en eldriven skottkärra för att kunna få in betongen från betongbilen. Fick en gång höra ”work smarter, not harder” och det lever jag efter.
4 svar · 1,7k läst
·
MalZon
MalZon: [citat] Japp. får lägga den precis så som bjälkar och innertak går helt enkelt. Får tejpa där det behövs med.
8 svar · 1,1k läst
L
Lasse Morin: Jag hamnade långt från utgångspunkten. Nu blir det dubbla 45x145 (med polyuretanlim emellan, kan knappast skada). Bygget bli högre än på ritningen...
9 svar · 3,2k läst
J
justusandersson: Det "enklaste" är nog att plocka upp t.ex. två plattor och ersätta dessa med kortare varianter, som då behöver ett nytt upplag av någon form.
11 svar · 2,0k läst
FemTummar
FemTummar: Jag har ett par rum på 4x3 m där det idag sitter gips på innertaket. Jag vill behålla gipsskivorna av brand- och isoleringsskäl och montera panelskivor på dem. Den underliggande glespanelen (~ cc 30) passar naturligtvis inte ihop med bredden på skivorna, och jag skulle helst slippa regla ned eftersom jag dels ligger efter tidsschemat (elektriker är inbokad -- om jag inte är klar med mitt
0 svar · 845 läst
Okarlsson
Okarlsson: Håller med ovanstående såklart. Vill du ändå ha ett "hur långt är det snöre"-svar skulle jag säga 15,000:- per vägg + ytskikt och 5000 för ett eluttag per vägg. Med det sagt kan det ju kosta 25 och 50 tusen också, men bara så du har en aning.
3 svar · 25,2k läst
Pear4Life
Pear4Life: Stick in en liten mejsel och känn efter :) Stor skillnad i bärighet på enkel/dubbelgips...
11 svar · 8,6k läst
N
noone70: Jag behöver få tag i knauf Betokontakt eller motsvarande för att prima golvvärmeplåtarna så att flytspacklet fäster ordentligt på dem Var kan jag få tag i det söder om Stockholm? Bauhaus och hornbach har det inte Bejer har slut
0 svar · 1,0k läst
H
huggan: Det är bara att montera.
1 svar · 920 läst
K
Kattenmåns: Hej Jag söker nytt tegel som ser gammalt ut, dvs är lite olikfärgade i varje sten, och som är 120 mm. Det är till en mur som det ska byggas ett Willab växthus och måste vara 120 mm eller mer. De flesta tegelstenar är 108 mm, t ex hos Randers Tegl..Har hittat Haga Wienerberger, se bild, som är 120 mm men är väldigt dyra. Har ni tips andra alt på nya stenar som är olikfärgade?
0 svar · 1,0k läst
·
S
Snickarkirre: Har ni nån annan ventilation i grunden och har ni problem med fukt i plattan? Om ni inte har nån ventilation så måste ju fukten som bildas där ta vägen nånstans annars har du mögel utan dess like sen. Ja kan inte svara på om du behöver de eller inte är plattan torr och fin så behövs de kanske inte.
4 svar · 3,6k läst
·
useless
useless: Ser ut som en vanlig elkabel från förr. Du får nog följa den och se om/vad den används till.
1 svar · 1,1k läst
·
J
justusandersson: Det går att räkna på det, men jag törs säga direkt att det inte blir bra. OSB är inte rätt material för den uppgiften eftersom det har dålig draghållfasthet. Det mest optimala materialet (pris/prestanda) tror jag är en tunn björkplywood, gissningsvis 12 mm tjock med 9 skikt.
3 svar · 1,5k läst
D
Daniel 109: Det beror på syftet. Vill man ha en snygg yta är lamellrondeller bra. Vill man få bort material är den vanliga slipskivan effektivare.
1 svar · 1,3k läst
F
Flk: Hej! Jag och min sambo har köpt vårt första hus, ett trähus från 1936. I och med det kommer ju såklart tusen frågor. Jag skulle säga att jag har hyfsad koll på hur diverse renoveringar fungerar, men det enda jag inte renoverat/bytt är innertak. I vardagsrum/kök, sitter det träpanel med tydlig trästruktur, i taket, (av märket Huntonit, se bifogad bild) som för övrigt sitter i fel
0 svar · 1,8k läst
·
J
justusandersson: De ska ligga som ett versalt i. Yttermåttet blir 120 på bredden och 210 på höjden. Man kan laborera med sammansättningen av delarna efter samma princip. Det är bara fantasin som sätter gränser. Varför ska du pilla in isolering underifrån? c/c bestäms av dimensionen på golvbrädorna. 600 är nog lämpligt om du inte tänker använda extra tjocka brädor.
6 svar · 6,2k läst
O
Olf Oggler: Är sådana här murar frostsäker? Eller släpper bruket? Hur ska stenarna rengöras innan murning?
7 svar · 7,3k läst
·
losskägg
losskägg: [citat] Hur löste du detta? :)
1 svar · 2,7k läst
Å
Åsa Sjödin: [citat] Ok det finns utrymme för ca2 cm, är det för lite? Det låter lite.
2 svar · 1,1k läst
·
S
sven.h: [citat] Jaa. Varför komplicera när man kan göra det enkelt. Enklare i varje fall... Tack. Du har fått mina tankar på rätt köl igen.
2 svar · 6,4k läst
·
E
Eilott: [citat] Hur gjorde du med skruv och riktning på plintarna, och blev det stabilt ?
9 svar · 8,8k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det är jag visst! Men kanske inte lika aktiv sedan feb. 2021 då vi lämnade vårt livs bygge och flyttade till en bostadsrättslägenhet.
14 svar · 13,5k läst
·
B
bryggstun: Går det bra att borra större hål? tex. 30mm. Vilken typ av borr? Små hål är inga problem. Har skurit med vinkelslip och metalltrissa. Ryker lite men funkar om man inte behöver ha högsta finish.
11 svar · 8,6k läst
F
Freniño: [citat] Tack så mycket! [citat] Ja precis så jag funderade på. Tusen tack för hjälpen!!
11 svar · 3,4k läst
·
J
justusandersson: Man kan utgå från att väggen är uppbyggd av flera olika material i skikt. Sannolikt består den yttre delen av puts. Kärnan kan vara trä (dvs plank), tegel, lättbetong eller betong. Andra typer av mursten är också tänkbara. Puts (cement/kalk + sand) är mjukt, betong är stenhårt. Homogena betongväggar som finns i modernare hus är ovanliga i hus från 30-talet. Valet av
1 svar · 2,2k läst
·
M
MiaSthlm: [citat] Haha hade missat ett c så det skall var 0,5 cm
8 svar · 2,0k läst
·
L
LyckeboPetter: [citat] Toppen! Tack
2 svar · 967 läst
H
hmstrand: [citat] Tackar, det var detta jag sökte.
2 svar · 890 läst
M
MiaSthlm: Behöver hjälp vår nybyggda eller rättare sagt under byggnation gäststuga har lutande ytterväggar. upptäcktes då fönsterfoder skulle monteras och fönstren är monterade efter ytterväggen. Hur mycket är acceptabelt på ett envåningshus och hur mäter man bäst. Vill vara väl förberedd när vi skall ha möte med byggare. Om jag fattar det så är det det 5 mm är det rätt ? Jag har
0 svar · 431 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.